BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

6WA cluster retrofit probleem

1.8K views 6 replies 3 participants last post by  Nickmonc  
#1 ·
Hé jongens!

Ik heb een 6WA-cluster redelijk succesvol in mijn F20 ingebouwd, alles werkt prima behalve de tijdweergave die niet meer wordt weergegeven en de waarschuwingsgeluiden die ook niet meer werken.

Op ISTA wordt de KOMBI rood weergegeven, wat aangeeft dat de ecu niet reageert. Op ESYS wordt de KOMBI helemaal niet weergegeven in de SVT-boom.

Om eerlijk te zijn, had ik eerder een BKOMBI-indicatie op ESYS. Een gebruiker stelde voor om CAFD in de HU te injecteren met de nieuw bijgewerkte 6WA FA, zodat het systeem de cluster herkent. Nadat ik dit echter had gedaan, verdween de BKOMBI-indicatie.

Naar mijn mening zou ik nu een DKOMBI-indicatie moeten hebben, dus ik denk dat daarom BKOMBI verdween, maar het systeem lijkt de nieuwe cluster niet te vinden.

De gebruiker heeft me ook geholpen met een Teamviewer-sessie en alles leek in orde te zijn voor hem, dus stelde hij voor om de zekeringen van de cluster te vervangen. Daarna bleef het probleem bestaan, maar er verscheen een nieuwe S0275-code op ISTA die suggereerde een MOST-busanalyse uit te voeren.

Na het uitvoeren van de analyse op ISTA kreeg ik het volgende: “Er zijn verschillen tussen de voertuigvolgorde en de opgeslagen MOST-ringconfiguratie. De volgende regeleenheden zijn betrokken: Instrumentenpaneel”.

De auto had oorspronkelijk geen MOST-kabel, ik heb er een gekocht en deze van de HU naar de nieuwe cluster aangesloten.

Ik heb ook het volgende gecodeerd om de 6WA in te schakelen:
– KOMBI_CIC → kombi_High (ook mid en low geprobeerd)
– BASIS_KOMBI_MMI_LIST → niet_aktiv
– EXTERNER_MOST → aktiv
– EXTERNE_MOST_DIA → aktiv
– SETTINGS_INFO_DISPLAY → aktiv

Als iemand enig idee heeft wat er aan de hand is en me zou kunnen helpen, zou dat geweldig zijn!

Attachments

This post has been deleted
#2 ·
Ik denk dat je de voertuigvolgorde moet corrigeren. Wijzig vervolgens de svt als er verschillen zijn
Dit is wat ik heb gedaan, maar zonder resultaat:

1) Verbind auto met Esys → Lees VO om FA weer te geven → Activeer FA → Sla het op
2) Klik onder VO op "Bewerken", de weergave verandert in "FA Editor"
3) Klik met de rechtermuisknop op FA → Bereken FP
4) Vouw nu mappen uit totdat "SALAPA Element" zichtbaar is
5) Voeg "6WA" toe aan de lijst "SALAPA Element" → Klik op de knop "Opslaan"
6) Ga nu in "Expertmodus" → Klik op de knop "Codering"
7) Er opent een venster met de melding "Een andere module heeft het FA-bestand bijgewerkt, wilt u het opnieuw laden in module "Codering"? → Selecteer "Ja"
8) Ga dan in de module "VCM" → Onder VO, open de eerder opgeslagen FA → Vouw FA-mappen uit om te controleren of "6WA" in "SALAPA Element" staat
9) Klik met de rechtermuisknop op FA → Bereken FP
10) Ga naar het tabblad "Master" → Klik op de knop "Schrijf FA FP"
11) Ga opnieuw in de module "Codering" → Vouw de FA-map uit om te controleren of "6WA" in "SALAPA Element" is gekomen → Lees FA → Activeer FA
12) Lees VMC → Selecteer HU_ENTRYNAV
13A) Detecteer CAF voor SWE → Selecteer een CAF → Selecteer HU_ENTRYNAV opnieuw → Code
13B) Code
14) Idealiter zouden stappen 12 en 13 worden herhaald voor KOMBI, maar het verschijnt niet

Doe ik iets verkeerd? Misschien stoort er een code in het SALAPA-element?

Attachments

#3 ·
@TheNine90 Na een beetje geknutsel heb ik een vorige SVT geladen die ik had opgeslagen en KOMBI toont nu, niet echt zeker of het er is omdat ik de SVT heb geladen of omdat Esys het daadwerkelijk ziet. Het berekenen van de SVT-doel toont nu KOMBI in zwart, sommige andere ECU's worden in blauw/rood weergegeven. Proberen de KOMBI te coderen resulteert in fouten (gezien in de bijlage), ik heb ook geprobeerd het te flashen en kreeg deze fout:

Read SVT before TAL execution started.

TAL execution started.
VCM Update: VCM-Update is deactivated. VCM will not be updated. [C197]
MCDDiagService<id=84900, job=com.bmw.psdz.jobs.uds.MCD3_ReadFlashTimingParameters, service=RDBI_FTP - ReadDataByIdentifier FlashTimingParameter, description=error: timeout, link=KOMBI_60_ETHERNET> [DIAGSERVICE]
[] use default timing parameters as an exception occured [WARN]
[] - [Exception - KOMBI - 60] negative response error:
code: TIMEOUT P2/T2 occurred
description: P2 timeout on Service RDBI_FTP has error in result: [Severity=2051][ErrorCode=58640][ErrorCodeDescription=resource not available][VendorCode=2142][VendorCodeDescription=P2 timeout occured]; LinkName: KOMBI_60_ETHERNET
severity: ERROR

ExecutionID=2024/03/01-00:31:41.424
[] prepareTALExecution started [PROGRESS]
MCDDiagService<id=48900, job=com.bmw.psdz.jobs.uds.MCD3_CheckProgrammingCounter, service=RDBI_PC - ReadDataByIdentifier ProgrammingCounter, description=error: timeout, link=KOMBI_60_ETHERNET> [DIAGSERVICE]
[] prepareTALExecution finished [PROGRESS]
[] finalizeTALExecution started [PROGRESS]
[] finalizeTALExecution finished [PROGRESS]
TAL execution finished [TAL_EXECUTION_FINISHED]
TAL-Execution finished with status: "FinishedForHWTransactionsWithWarnings". [C207]
TAL execution finished. Duration: "12s". [C206]

Read SVT after TAL execution started.
Read SVT after TAL execution finished.
[] There was an error, please check the log files. [WARN]
[] - [Exception - UNKNOWN] could no save backup data because TAL for id 2024/03/01-00:31:41.424 is already released

Read SVT before TAL execution started.

TAL execution started.
VCM Update: VCM-Update is deactivated. VCM will not be updated. [C197]
MCDDiagService<id=84900, job=com.bmw.psdz.jobs.uds.MCD3_ReadFlashTimingParameters, service=RDBI_FTP - ReadDataByIdentifier FlashTimingParameter, description=error: timeout, link=KOMBI_60_ETHERNET> [DIAGSERVICE]
[] use default timing parameters as an exception occured [WARN]
[] - [Exception - KOMBI - 60] negative response error:
description: P2 timeout on Service RDBI_FTP has error in result: [Severity=2051][ErrorCode=58640][ErrorCodeDescription=resource not available][VendorCode=2142][VendorCodeDescription=P2 timeout occured]; LinkName: KOMBI_60_ETHERNET

ExecutionID=2024/03/01-00:32:57.383
[] prepareTALExecution started [PROGRESS]
MCDDiagService<id=48900, job=com.bmw.psdz.jobs.uds.MCD3_CheckProgrammingCounter, service=RDBI_PC - ReadDataByIdentifier ProgrammingCounter, description=error: timeout, link=KOMBI_60_ETHERNET> [DIAGSERVICE]
[] prepareTALExecution finished [PROGRESS]
[] prepareVehicleForFlash started [PROGRESS]
[] prepareVehicleForFlash finished [PROGRESS]
MCDDiagService<id=46900, job=com.bmw.psdz.jobs.uds.MCD3_GetSVKfromECU, service=RDBI_SVK - ReadDataByIdentifier SVK, description=error: timeout, link=KOMBI_60_ETHERNET> [DIAGSERVICE]
MCDDiagService<id=46900, job=com.bmw.psdz.jobs.uds.MCD3_GetSVKfromECU, service=RDBI_SVK - ReadDataByIdentifier SVK, description=error: timeout, link=KOMBI_60_ETHERNET> [DIAGSERVICE]
[KOMBI - 60] There was an error during TAL execution, please check the log files. [WARN]
[KOMBI - 60] - [Exception - KOMBI - 60] negative response error:
description: P2 timeout on Service RDBI_SVK has error in result: [Severity=2051][ErrorCode=58640][ErrorCodeDescription=resource not available][VendorCode=2142][VendorCodeDescription=P2 timeout occured]; LinkName: KOMBI_60_ETHERNET

[] null [THROWABLE]
[] finalizeVehicleFlash started [PROGRESS]
[] finalizeVehicleFlash finished [PROGRESS]
[] prepareVehicleForCoding started [PROGRESS]
[] prepareVehicleForCoding finished [PROGRESS]
[] finalizeVehicleCoding started [PROGRESS]
[] finalizeVehicleCoding finished [PROGRESS]
[] finalizeTALExecution started [PROGRESS]
[] finalizeTALExecution finished [PROGRESS]
TAL execution finished [TAL_EXECUTION_FINISHED]
TAL-Execution finished with status: "FinishedWithError". [C207]