BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

BMW 90C Thermostaat voor N62, N63, N73 motoren

177K views 409 replies 78 participants last post by  joelopiccolo01  
#1 · (Edited by Moderator)
Heb deze thermostaat ongeveer 3 weken geleden gekocht.

We kennen allemaal de vele problemen die onze auto's in de loop der tijd verzamelen en de meeste daarvan komen voort uit het feit dat de auto de hele tijd heet loopt. Als uw koelsysteem nog steeds afgesloten is, mag uw auto niet heter worden dan 103C graden tijdens het rijden in de stad en 99-100C op de snelweg. Als u begint met het bereiken van getallen tussen 105-110, dan is uw koelsysteem al gecompromitteerd. Uw motor en transmissie delen hetzelfde koelsysteem, dus dit is serieuze ****.

Hoe dan ook, besloten om de thermostaat afgelopen vrijdag te installeren voordat ik een reis naar Chicago maakte. Heb wat tests gedaan en rondgereden in de stad voordat ik vertrok, ik zat op 92-93 graden tijdens het rijden in de stad, het hoogste dat hij zal bereiken is 96, dan daalt hij weer naar ongeveer 90, dus laten we zeggen dat de temperatuur voor het rijden in de stad tussen 93-96C ligt. Later de snelweg opgesprongen en man, de auto voelde gewoon gelukkiger aan, had zeker meer vermogen en ik was sneller op snelheid dan normaal. Op mijn hele reis naar Chicago, die 2 uur en 30 minuten duurde, bleef de temperatuur stabiel op 92-93C en geen enkele keer ging hij daarboven. Toen ik in Chicago aankwam, heb ik veel in de stad gereden, bumper aan bumper in de file en het hoogste dat ik bereikte was 96C graden, bedenk wel dat het ook een warme dag was, ongeveer 85F. Heb de temperatuur ook gecontroleerd op mijn terugweg van Chicago en die bleef stabiel op 92-93C.

Ik weet dat sommigen van jullie gaan zeggen dat het bedrijf dat ze maakt slechte recensies heeft. Ja, ik heb ze gegoogeld, ja, ik heb de recensies gelezen. Wat jullie vergeten is dat je eigenlijk alleen de binnenste delen van de thermostaat nodig hebt, dus voor de gemoedsrust heb ik de binnenste delen van de 90C thermostaat eruit gehaald en in mijn OEM-behuizing gestopt, O-ring vervangen Geen zorgen (Zie bijgevoegde afbeelding)

Dus om iemands vraag te beantwoorden, ja, de thermostaat werkt en bespaart u een hoop kosten en hoofdpijn, ALLEEN ALS UW KOELSYSTEEM NOG NIET LEKT, anders heeft het geen zin om hem te installeren. De keuze is aan u, maar ik denk dat dit mijn beste mod is tot nu toe op deze auto, ik ben er dol op.

HOE IK DE THERMOSTAAT HEB GEINSTALLEERD!!!!!

VOORDAT WE BEGINNEN, BEDENK DAT JE DIT ALLEMAAL OP EIGEN RISICO DOET NET ALS IK!!!!!!

1.) Eerst wil je toegang krijgen tot de thermostaat, als je niet weet hoe, bekijk dan deze video.
- WANNEER JE NU TOEGANG HEBT TOT DE THERMOSTAAT, TAP ALLE KOELVLOEISTOF AF VAN DE RADIATOR VOORDAT JE HEM VERWIJDERT, IK HERHAAL, TAP DE RADIATOR AF. De aftapplug bevindt zich in de linkerbenedenhoek van de radiator, je zult je auto moeten opkrikken zodat je eronder kunt komen om de plastic afscherming onder de auto te verwijderen die de motorruimte beschermt, zoek het op in TIS als je het niet zeker weet

2.) NADAT DE RADIATOR IS AFGETAPT, ga je verder met het verwijderen van de thermostaat zoals getoond in de video, er zit een 10 mm bout achter de thermostaat die je problemen gaat geven omdat hij moeilijk te bereiken is, maar als je extra grote handen hebt zoals ik, pak dan een 10 mm sleutel zoals deze

Image

En bereik van onder de thermostaat om de bout te verwijderen, je hebt op die manier genoeg hefboomruimte in plaats van te proberen hem van bovenaf los te schroeven.

3.) Wanneer je de OEM-thermostaat hebt verwijderd, veeg hem dan af en verwijder de O-ring (we gaan hem vervangen door een nieuwe O-ring) nu gaan we het element van de 90C thermostaat verwisselen en in de OEM-thermostaatbehuizing plaatsen

4.) De standaard stat springt uit elkaar door het lipje dat over de bovenkant van de veerspiraal glijdt, naar beneden te drukken en het ontgrendelende deel uit de behuizing te draaien, doe hetzelfde voor de 90C thermostaat. Als je niet zeker weet hoe je dit moet doen, RAAD IK JE TEN ZEERSTE AAN om iemand te vinden die het wel doet, omdat je jezelf pijn kunt doen of de thermostaat kunt beschadigen. Wanneer je het element eruit haalt, LET OP de locatie van het gat aan de onderkant van het element, het moet aan dezelfde kant zitten waar de sensorsluiting zit, maar er direct boven, wanneer je het 90C element in de OEM-behuizing installeert, moet het in dezelfde positie zitten.

Nadat je het 90C element in de OEM-behuizing hebt geĂŻnstalleerd, verwijder je de O-ring van de 90C behuizing en plaats je hem op de OEM-behuizing, doop je je vinger in wat koelvloeistof en plaats je hem rond de ring.

5.) Installeer je nieuwe hybride thermostaat opnieuw en zet de auto weer in elkaar zoals aangegeven in de video die je liet zien hoe je hem moet verwijderen.

6.) Ik raad je aan om OEM BMW-koelvloeistof te gebruiken en deze te mengen met gedestilleerd water, het is een 50/50-mengsel, gebruik de koelvloeistof die je hebt afgetapt niet opnieuw.

Vul de koelvloeistof bij volgens deze aanwijzingen en HET IS ERG BELANGRIJK DAT JE JE KOELSYSTEEM ONTLUCHT NA HET BIJVULLEN VAN KOELVLOEISTOF om ongelijke opwarming te voorkomen, waardoor je temperatuur hoger kan oplopen dan nodig is door luchtbellen, onze auto's ontluchten zichzelf, maar ik raad nog steeds handmatig ontluchten aan.

Ontluchten van het koelsysteem en controleren op
lekken (N62, N62TU)

Waarschuwing!

Gevaar voor verbranding!

Open de afdichtdop pas nadat de motor is afgekoeld.

Geen ontluchtingspluggen op de radiator en de thermostaatbehuizing.

Het koelsysteem wordt ontlucht tijdens het vullen en tijdens de daaropvolgende
stationaire werking.

Opmerking:

Zet voor het vullen de ontsteking aan. Zet de ventilator op een laag niveau. Zet de stoelverwarmingsregelaar op maximale temperatuur.
Dit zorgt ervoor dat de verwarmingskleppen volledig openen en de hulpwaterpomp start.

Belangrijk: De hulpwaterpomp moet koelvloeistof leveren om
volledig te kunnen ontluchten!

Installatie:

Gebruik alleen aanbevolen koelvloeistof.

Controleer het koelsysteem op lekkages

Voer de vulbewerking langzaam uit.
Giet koelvloeistof in het expansievat (1) tot aan de MAX-markering.

Start de motor en laat hem ongeveer een minuut stationair draaien (dop open). Stel vervolgens het koelvloeistofpeil af op MAX.

Sluit de dop en laat de motor op bedrijfstemperatuur komen totdat de hoofdthermostaat opengaat. Controleer het koelcircuit en de aftapplug op lekkages

En dat is het, GENIET van je koeler draaiende 7-serie

Attachments

This post has been deleted
#9 ·
Ja, ik heb ze gegoogled, ja, ik heb de recensies gelezen. Wat jullie allemaal vergeten, is dat je eigenlijk alleen de binnenste delen van de thermostaat nodig hebt, dus voor de gemoedsrust heb ik de binnenste delen van de 90C thermostaat eruit gehaald en in mijn OEM-standaard behuizing geplaatst, O-ring vervangen :) Geen zorgen
dat had je in je originele bericht moeten zeggen !!!

#5 ·
Uitstekend nieuws en houd ons op de hoogte van hoe het gaat.
Als ik het had geweten, had ik de 4.8is in plaats daarvan gekocht :eeps:
De i6 behandelt me echter geweldig, maar mist gewoon vermogen :tsk:
Ik zal er waarschijnlijk toch een kopen.

#11 ·
KingSilverback -- Heeft u enig verlies in prestaties of MPG opgemerkt?
Mpg is nog steeds relatief hetzelfde of een beetje beter, niets significant, maar ik zal het testen wanneer ik mijn tank volgooi. Wat betreft prestaties, de auto voelt nu agressiever aan, hij pakt sneller op dan voorheen. Direct nadat ik de thermostaat had geĂŻnstalleerd, ontmoette ik een andere 750 en hij probeerde me van achteren bij te houden, maar mijn auto pakte sneller snelheid op dan de zijne. Wat je moet beseffen is dat bij een lagere bedrijfstemperatuur je olie wat dikker is, je vanos beter werkt, dus betere timinginstellingen wat helpt bij het oppakken. Wanneer je bedrijfstemperatuur tussen 102-105c ligt, is de olietemperatuur ongeveer 120-140, waardoor deze erg dun wordt, dus de smering is niet zo goed, plus de druk is lager, dus de slijtage gaat twee keer zo snel, dus ja, je prestaties zullen enorm verbeteren en je auto zal een langer, gelukkig leven leiden.

Verzonden vanaf mijn SPH-L710 met behulp van BimmerApp mobiele app

#13 ·
Ik heb de standaard thermostaat aangepast om deze temperaturen te bereiken en hij heeft gelijk over de prestatieverbeteringen. Tenminste als je op temperatuur bent. Ik heb één thermostaattemperatuurfout gehad, maar deze is vanzelf gereset. Ik heb van deze aanpassing geleerd van LS Corvette-mensen wiens thermostaat in principe dezelfde is als die van ons. Ik rijd al 15.000 mijl op deze manier en de UOA zag er geweldig uit. Ik heb geen andere problemen gevonden. Ik hoop dat de afdichtingen deze keer langer meegaan, dat is mijn belangrijkste reden om dit te proberen. Ik ben ook niet gelieerd aan de OP, maar zal er mogelijk een van zijn thermostaten kopen voor toekomstig gebruik.

#20 ·
Ter informatie: volgens de interne technische documenten van BMW werd een toename van 1% in brandstofefficiëntie opgemerkt voor elke 10 graden C temperatuurverhoging. Dus als we 20 MPG halen, hebben we 0,2 MPG gewonnen door de temperatuur te verhogen. Niet de moeite waard voor mij om met alle kapotte rubberen afdichtingen en pakkingen te maken te hebben.

#25 ·
Ja, ik neem mijn kansen door alleen het binnenste deel te gebruiken in plaats van de hele tijd op een hete temperatuur te draaien en nog meer schade aan mijn auto aan te richten en meer geld uit mijn zak te halen.
& Ik prijs u voor uw avontuur, ik zou waarschijnlijk
precies hetzelfde hebben gedaan als u, als mijn auto heet zou worden. Gelukkig
wordt mijn auto niet heet.

#26 ·
Bedankt, dat is alles wat ik probeer duidelijk te maken, is dat onze auto's heet worden en dat is uiteraard niet goed. Als iemand een beter idee heeft om onze auto's koeler te laten draaien, ga je gang, alsjeblieft. Sommigen zullen zeggen dat je de thermostaat moet shimmen, maar dit zal fouten veroorzaken omdat de druk ongelijkmatig wordt verdeeld. Een auto laten draaien op 105 °C is niet goed en zal op de lange termijn erg zwaar zijn voor je portemonnee, GELOOF ME, vooral als je in een echt hete staat woont. Ik beloof je dat het slechts een kwestie van tijd is voordat er iets misgaat. Mijn geluk tot nu toe is dat ik in Wisconsin woon, wat ijskoud is, dus bij 75.000 mijl op het dashboard heb ik geen problemen. De thermostaat van 90 °C ziet er vrijwel uit als af fabriek, maar zoals ik al zei, ik vertrouwde de behuizing en de reputatie van het bedrijf niet, vandaar mijn beslissing om alleen de binnenkant te gebruiken en het werkte. De connector voor de sensorsnoer voelde ook niet zo veilig aan als ik had gewild.

Ik rijd nu meestal op 92-93 °C en geen fouten, wat zo'n 10 graden koeler is dan waar ik was met de fabrieksthermostaat. Als je het wilt proberen, ga je gang en deel dan ook je ervaring. Ik ben hier gewoon om iets terug te geven, want ik heb veel geleerd van deze forums en Bimmerfest heeft me veel geld bespaard.
Ik hoop dat er geen harde gevoelens zijn, ik probeerde je onderwerp echt niet te doden. Ik wilde iedereen er alleen maar van bewust maken dat het bedrijf substandaard producten maakt.

SORRY ALS IK U HEB GEKWETST, HET WAS NIET MIJN BEDOELING.

#28 ·
Bedankt! Mijn plan was om de nieuwe te kopen en de 2 te vergelijken en erachter te komen wat de verschillen zijn. Als het zo simpel is als het verwijderen van was, zoals bij andere t-stats, dan doe ik dat liever en bespaar ik 120 dollar, of ik neem contact op met de hotrod-winkel verderop in de straat en kijk of ze makkelijkere/betere suggesties hebben voor een thermostaat die zou kunnen werken en geen slechte recensies heeft, enz. om mensen rustig te houden. Plus, ik was van plan om een 3/16" gat in T-Stat te boren om koelvloeistof te laten doorbloeden, zodat de auto ook koeler kan draaien als de t-stat gesloten is.

Plus, ik heb de afgelopen dagen aan mijn andere auto's gewerkt en me gerealiseerd dat ze allemaal op 180F draaien, wat 80C (honda's/acura) is. Ik vraag me af of 80 of 85 ook goed genoeg zou werken! Op dit moment ben ik bezorgd over het lage temperatuur lampje waar eerder over is gepost! Ik heb Dolstat een PM gestuurd, dus laten we kijken wat hij zegt!
je zou contact moeten opnemen met B7M4W5, ik geloof dat hij een 80c of 85c T-sat mod heeft gedaan die heel goed werkte voordat hij zijn 7-serie wegdeed.

#29 ·
Wat ik deed en wat de vette jongens doen, is de steel verlengen die contact maakt met de wasmotor. Het is roestvrij staal, dus ik gebruikte een mig-lasser en laste een kleine hoeveelheid op de punt van de steel. Daarna gebruikte ik een vijl en schuurde het glad. Ik werk in een autofabriek met gereedschap- en matrijzenmakers naast me. We dachten allemaal dat wat ik deed prima zou werken, en dat deed het ook. De vette jongens laten een shim in het gat vallen om hetzelfde effect te geven. Papier, mijn motor draaide niet fabrieksheet, ik wil ruim onder de specificatie gaan.

#30 ·
Er is er maar één verkocht. Dus wie van jullie heeft het gekocht? Ik zal er misschien een kopen en deze mod doen (met behulp van de hybride van nieuwe en oude onderdelen) om het zelf te zien.

Wat betreft de vraag over de twee thermostaten... Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er twee thermostaten zijn... de normale motor en misschien een die ook naar de transmissie gaat, ik weet het niet zeker.

#31 ·
Er staat alleen dat er één is verkocht. Dus wie van jullie heeft het gekocht? Ik zal er misschien een kopen en deze mod doen (met behulp van de hybride van nieuwe en oude onderdelen) om het zelf te zien.

Wat betreft de vraag over de twee thermostaten... Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat er twee thermostaten zijn... de normale motorthermostaat en misschien een die ook naar de transmissie gaat, ik weet het niet zeker.
Nee, motor en transmissie delen hetzelfde koelsysteem, dus slechts één thermostaat in de buurt van de radiator, daarom gaat alles naar de *** in deze auto als je hem 24/7 heet laat draaien en ja, zelfs de als normaal beschouwde 103C met OEM Tstat is heet.

Verzonden vanaf mijn SPH-L710 met behulp van de BimmerApp mobiele app

#32 ·
Dat is niet waar, mensen. Er IS een thermostaat voor de transmissie en deze is ontworpen om koeler te openen... MAAR als het hele systeem heet is als ****, kun je zien waar dat in stukken gaat... Snel diagram met verwijzing

Onderdeel 16 is de transmissiethermostaat

Verzonden vanaf de BimmerApp mobiele app

#33 · (Edited)
En de thermostaat (7) is natuurlijk verbonden met de waterpomp.

Koelvloeistof komt uit het motorblok, via de onderste slang, de radiator en dan uit deze warmtewisselaar naar de transmissiethermostaat; dit zou de transmissie moeten opwarmen als deze koud is en koel moeten houden als deze warm wordt. Grote fout als je niet met snelheid rijdt, terwijl je auto ontworpen is om 105 graden stationair te draaien. Ga emissies! ;)
Verzonden vanaf de BimmerApp mobiele app

#34 ·
745IGuy, Bedankt dat je bewijst dat ik niet gek ben. Dus als je echt wilt dat de dingen koeler draaien, moet je alle thermostaten vervangen, nietwaar?

#35 ·
Nou, nee, de 90 °C bij de waterpomp zijn prima en de thermostaat van de transmissie is anders dan die van de waterpomp.

#37 ·
Dit is, per definitie, het meest interessante en intrigerende onderwerp dat momenteel in discussie is op dit hele forum!

Ik weet uit de eerste hand, na het bezit van 2 e65's en deze F01, hoe verdomd heet deze auto's lopen! Het is letterlijk een "tikkende tijdbom!" Als er een "solide en haalbare optie" zou zijn, zou ik de eerste zijn om te kopen. Ik ben echter niet zo gecharmeerd van het "riggen" ervan, d.w.z. het gebruik van standaard onderdelen met andere onderdelen. Maar wetende hoe wijdverspreid de kwestie van WARMTE is voor ELKE auto, ben ik bereid toe te geven en dit uit te proberen.

Kan dit op mijn motor worden gemonteerd?

Ik zal dit draadje volgen en de feedback nauwlettend in de gaten houden. Bedankt OP voor de info. En houd me op de hoogte...

#39 ·
Dit is, per definitie, het meest interessante en intrigerende onderwerp dat momenteel in discussie is op dit hele forum!

Ik weet uit de eerste hand, na het bezit van 2 e65's en deze F01, hoe verdomd heet deze auto's lopen! Het is letterlijk een "tikkende tijdbom!" Als er een "solide en levensvatbare optie" zou zijn, zou ik de eerste zijn om te kopen. Ik ben echter niet zo gecharmeerd van "rigging" ervan. d.w.z. het gebruik van originele onderdelen met andere onderdelen. Maar wetende hoe wijdverspreid de kwestie van WARMTE is voor ELKE auto, ben ik bereid om toe te geven en dit uit te proberen.

Kan dit op mijn motor worden gemonteerd?

Ik zal deze thread volgen en feedback nauwlettend in de gaten houden. Bedankt OP voor de info. En houd me op de hoogte....
Ja TXSTYLE deze thermostaat werkt ook op F01, ik weet dat jullie ook je deel van de problemen hebben van de hele tijd heet te lopen, des te meer omdat je in Texas woont. Ik nader een week met mijn hybride thermostaat geĂŻnstalleerd en ik heb geen problemen gehad, nog steeds 92-93C Tijdens het rondrijden, ook mijn motorruimte gecontroleerd op lekken vandaag en er zijn geen.

Verzonden vanaf mijn SPH-L710 met behulp van BimmerApp mobiele app

#38 ·
Tx, de statistiek is in feite dezelfde als op uw n63 f01.

#40 ·
Hier bij deze temperaturen van 37+ graden Celsius in TX, die 5-7 weken achter elkaar aanhouden, wordt het probleem alleen maar erger! Dus ik ben helemaal oor. En JA... Deze twin turbo's maken de boel alleen maar heter.
Ik zie mezelf dit eerder dan later proberen...

#41 ·
Hier in deze temperaturen van 37+ graden in TX die 5-7 weken aanhouden, maakt het de kwestie alleen maar erger! Dus ik ben helemaal oor. En JA... Deze twin turbo's maken de boel alleen maar heter.
Ik zie mezelf dit vroeg of laat proberen...
Je zult ook de dramatische toename in prestaties merken door koeler te rijden, ik tik nu nauwelijks op het gaspedaal en de auto vliegt, mijn vrouw reed ermee en zei VERDOMME lol als iemand geĂŻnteresseerd is, zal ik info toevoegen over hoe ik de complete installatie in mijn eerste post heb gedaan.