BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

BMW x3 Koelvloeistof Nachtmerrie

1 reading
5.4K views 21 replies 12 participants last post by  Attacking Mid  
#1 ·
Hallo, ik heb een BMW X3 uit 2006. Ik ben dol op de auto. Ik heb hem tweedehands gekocht op 2 juli 2022. Ik heb de tussenbak, de transmissie, de olieverversing, de bougies, olielekkages gerepareerd, kleppendekselpakkingen, een NIEUWE radiator, waterpomp en nieuwe ontluchtingsschroef vervangen, die plotseling kapot ging. Het probleem dat ik lijk te hebben, is koelvloeistofverlies. Om de 2 dagen of 1 dag moet ik ongeveer minder dan een kopje koelvloeistof bijvullen om het koelvloeistofpeil op peil te houden. WAAROM verlies ik koelvloeistof? Ik merk dat de DOP nooit erg strak blijft zitten. Dit is een koelvloeistofdop van Autozone. KAN dit het probleem zijn? Ik heb geen lekkage van koelvloeistof op de grond. Kan iemand mij helpen met een oplossing?
 
#2 ·
De dop moet vast zitten. Het is een probleem als dat niet zo is. Als er echter koelvloeistof in die mate uit de dop verloren gaat, zou dit overal op het expansievat sporen achterlaten, zelfs als je nooit vloeibare koelvloeistof ziet, zouden die sporen onmogelijk te missen zijn.

Je kunt UV-kleurstof toevoegen aan het koelsysteem en een druktest uitvoeren met een geleende kit van Advance Auto of iets dergelijks. De onmiddellijke verdenking die ik zou hebben, zijn de plastic harde leidingen die langs de inlaatzijde van het blok lopen, onder het inlaatspruitstuk. Een lek daar kan mogelijk verdampen terwijl het langs het hete motorblok druppelt en weinig tot geen druppels op de grond achterlaten. Maar voordat je het inlaatspruitstuk verwijdert en je die moeite getroost, test je het systeem.
 
#3 ·
De reden dat de ontluchtingsschroef brak, is dat deze enige tijd vóór het incident onjuist was aangedraaid. De behuizing van de schroef is van plastic en heeft een O-ring die de afdichting verzorgt. Hij mag niet helemaal worden aangedraaid, alleen totdat de afdichting is bereikt. Er is een manier om dit te omzeilen: vervang de schroef door een messing exemplaar, maar zoals eerder: draai hem niet gewoon vast tot hij niet meer draait, de behuizing waaraan hij vastzit, is ook van plastic.
 
#4 ·
Ik voel je pijn. Ik ga vele maanden mee zonder koelvloeistofverlies en krijg dan ergens een kleine lekkage. Het is lang geleden dat ik er een heb gehad, maar deze twee springen eruit.

Een van de lekken kwam van de thermostaatbehuizing. Het was NIET de pakking die faalde, maar de O-ring die de elektrische connector afdicht. Ik heb geprobeerd de O-ring te vervangen, maar kon er geen vinden die zou afdichten. Bedankt FCP levenslange garantie! Ik heb hem opnieuw vervangen en heb eindelijk een goede. Wahler die werd vervangen door een andere Wahler.
Bekijk deze thread: https://www.e46fanatics.com/threads/wahler-thermostat-leak.975417/

De andere recente lekkage kwam van de bovenste radiatorslang. Ging door 2 Rein slangen. (Nogmaals bedankt FCP garantie). Het plastic bleef breken bij de lip bij de O-ring. Beide lekten na een jaar of zo. Ging met een Gates (Amazon special - geloof me... beter dan sokken... haha) en het houdt geweldig stand.

Eerlijk gezegd, de beste manier om te controleren is door druk te testen, zoals Shame zei. Huur er een van Advanced of Autozone. Pak een felle zaklamp en inspecteer.
Ik heb succes gehad met deze kleurstof toen de lekkage zo klein was dat ik hem niet kon vinden met druktesten: https://www.amazon.com/gp/product/B008I2VOCA/ref=ox_sc_saved_image_7?smid=ATVPDKIKX0DER&psc=1

Bid dat het niet de harde koelvloeistofleidingen onder het inlaatspruitstuk zijn. Geen vreselijke klus, maar ook niet leuk.
 
#5 ·
Bid dat het niet de harde koelvloeistofleidingen onder het inlaatspruitstuk zijn. Geen vreselijke klus, maar ook niet leuk.
Ik zou echter aanraden om die harde leidingen te vervangen, ongeacht of ze de bron van het lek zijn of niet, want het is de hoogste tijd dat ze worden vernieuwd.

Er staat tot nu toe veel goed advies in deze thread. De belangrijkste boodschap is om een koelvloeistofdruktester te kopen of te huren, want die haalt het giswerk uit de vergelijking.
 
#7 ·
de reden dat de ontluchtingsschroef brak, is dat deze enige tijd voor het incident onjuist was aangedraaid. De behuizing van de schroef is van plastic en heeft een O-ring die de afdichting verzorgt. Hij mag niet helemaal worden aangedraaid, maar alleen tot de afdichting is bereikt. Er is een manier om dit te omzeilen: vervang de schroef door een messing exemplaar, maar ook hier geldt: draai hem niet gewoon aan tot hij niet meer draait, want de behuizing waaraan hij vastzit, is ook van plastic.
Hallo, ik heb een 2006 BMW X3.. Ik ben dol op het voertuig. Ik heb het gebruikt gekocht op 2 juli 2022. Ik heb de verdeelbak, de transmissie, de olieverversing, de bougies, de olielekken gerepareerd, de kleppendekselpakkingen NIEUWE radiator, waterpomp en nieuwe ontluchtingsschroef vervangen, die plotseling brak. verandering. Het probleem dat ik lijk te hebben, is verlies van koelvloeistof, om de 2 dagen of 1 dag moet ik ongeveer minder dan een kopje koelvloeistof toevoegen.. om de koelvloeistof op peil te houden. WAAROM verlies ik koelvloeistof.. Ik merk dat de DOP nooit erg strak blijft zitten. Dit is een koelvloeistofdop van Autozone. KAN dit het probleem zijn? Ik heb geen lekken op de grond van koelvloeistof die verloren gaat...
Iemand kan helpen met een oplossing.
Ik had een langzaam lek op de X3 van mijn vrouw uit 2008 dat ik pas na lange tijd ontdekte, vooral omdat ik niet op de juiste plek zocht. Tijdens het vervangen van de oliefilterhuispakking zag ik de verraderlijke witte resten van koelvloeistof bovenop de koelvloeistoftank. De oude dop was volledig aangedraaid, hoewel hij enige weerstand bood bij het draaien, en leek fysiek in orde. Er viel echter niet te ontkennen dat er bewijs was van het lek, inclusief witte resten in de dop maar buiten de afdichting toen ik goed keek. Een nieuwe dop van FCP genas het lek; zo snel, gemakkelijk en goedkoop als een lekreparatie maar kan zijn op een BMW.
 
#9 ·
Hoi, ik heb een 2006 BMW X3.. Ik ben dol op de auto. Ik heb hem gebruikt gekocht op 2 juli 2022. Ik heb de verdeelbak, de transmissie, de olieverversing, de bougies, olielekkages gerepareerd, kleppendekselpakkingen, NIEUWE radiator, waterpomp en nieuwe ontluchtingsschroef onderhouden, die plotseling brak. veranderen. Het probleem dat ik lijk te hebben, is verlies van koelvloeistof, om de 2 dagen of 1 dag moet ik ongeveer minder dan een kopje koelvloeistof toevoegen.. om de koelvloeistof op peil te houden. WAAROM verlies ik koelvloeistof.. Ik merk dat de DOP nooit erg strak blijft zitten. Dit is een koelvloeistofdop van Autozone. KAN dit het probleem zijn? Ik heb geen lekkage op de grond van koelvloeistof die verloren gaat...
Iemand kan helpen met een oplossing.
Ik krijg helemaal geen vloeistoflekkage van de koelvloeistofdop. Dit is wat ik elke dag doe: dop openen, ongeveer 1/4 of minder water toevoegen om ervoor te zorgen dat de staaf ongeveer 1" boven is. Als ik wacht en een 2e dag rijd zonder dit te doen...ongeveer 1 mijl verderop gaat het koelvloeistoflampje branden. Dit is vervelend. Omdat ik er niet elke dag voor hoef te zorgen dat ik koelvloeistof in deze auto heb.
 
#11 ·
Ik heb helemaal geen vloeistoflekkage van de koelvloeistofdop. Dit is wat ik elke dag doe: dop openen, ongeveer 1/4 of minder water toevoegen om ervoor te zorgen dat de staaf ongeveer 1" erboven zit. Als ik wacht en een 2e dag rijd zonder dit te doen... ongeveer 1 mijl verderop gaat het koelvloeistoflampje branden. Dit is vervelend. Omdat ik er niet elke dag voor hoef te zorgen dat ik koelvloeistof in deze auto heb
Breng het naar een garage.
 
#10 ·
Heeft u diagnostisch werk verricht om de oorzaak te vinden: druktest van het koelsysteem, lektest, zoeken naar de aanwezigheid van uitlaatgassen in koelvloeistof, olie in koelvloeistof of koelvloeistof in de olie?
 
#13 ·
Heeft u diagnostisch werk verricht om de oorzaak te vinden: druktest op het koelsysteem, lektest, zoeken naar de aanwezigheid van uitlaatgassen in koelvloeistof, olie in koelvloeistof of koelvloeistof in de olie?
Bedankt voor uw antwoord. Ik zal doen wat u heeft voorgesteld. Er zit geen olie in de koelvloeistof..dat hebben we gecontroleerd.

Stel dat alles hierboven in orde is..
Denk je dat het een slecht koelvloeistofreservoir zou kunnen zijn? Dat zeg ik omdat. de bovenkant constant uit zichzelf losraakt. Dit is een merk van AutoZone.. Ik heb een nieuwe dop gekocht en het doet nog steeds hetzelfde.
Denk je dat ik in het algemeen een beter merk moet kopen?
 
#12 ·
Ik gebruik een Coolant UV-kleurstofkit (verkrijgbaar op AMZN, vaak moet je UV-kleurstof apart kopen - neem het koelvloeistofveilige type) of een druktest.

Laat de bodemplaat zakken en leg er vers karton onder om lekken op te sporen.

Kijk naar een wolk witte rook bij het starten 's ochtends...mogelijk heb je koelvloeistof in de cilinders.

Af en toe moet je de man betalen voor problemen die je zelf niet kunt oplossen. Zoek een goede BMW-specialist die geen dealer is en breng hem daarheen.
 
#14 ·
Uw FLAPS is over het algemeen geen goede bron van onderdelen voor uw BMW. Aangezien het koelsysteem van uw X3 aantoonbaar een van de zwakkere systemen is, is het nog kritischer om OE BMW of bewezen aftermarket merken te gebruiken. De meesten van ons kopen onze BMW-onderdelen van online bronnen zoals FCPeuro, Eeuroparts, RMEuropean, AZautohaus, ECSTuning, enz. Deze leveranciers bieden meestal onderdelen aan van een zeer select aantal leveranciers die betrouwbaar zijn gebleken (niet altijd, dus wees voorzichtig). Na de vreugde van een exploderend aftermarket expansievat op een e46 (hetzelfde onderdeel dat op uw X3 wordt gebruikt) te hebben ervaren, koop ik alleen nog originele BMW-tanks als vervanging. Ik gebruik WEL een aftermarket dop, maar deze is identiek en van dezelfde leverancier als de BMW OE-dop. Ik gebruik een dop met lagere druk zoals deze: Meer informatie voor STANT 10246 (rockauto.com). Ik heb goede ervaringen gehad met REIN aftermarket slangen, maar sommige posters zullen alleen OE BMW aanraden.

Volg op dit punt het advies van Duke met betrekking tot het testen van het systeem. U kunt waarschijnlijk een tijdje wegkomen met sommige aftermarket-onderdelen, maar testen kan de noodzaak aan het licht brengen om nu iets te vervangen vanwege lekkage. Zorg er ook voor dat u de ontluchtingsprocedures van uw motor tot in de puntjes volgt! Het ontluchten van een BMW-koelsysteem is niet hetzelfde als het ontluchten van een Toyota.

AM.
 
#15 · (Edited)
@softdiamond Dit draadje is bijna twee maanden oud en je volgt geen enkel advies dat hier gegeven is. Wat helemaal prima is, het is jouw auto, maar waarom blijven posten als je alles toch gaat negeren? Ik weet zeker dat je het uiteindelijk zelf wel zult uitzoeken, maar hopelijk gaat de realisatie niet gepaard met ernstige oververhitting en motorschade.

Succes.

Edit: Bij het herlezen van het bovenstaande realiseer ik me dat ik nogal onbeschoft overkom. Het is niet mijn bedoeling om je een rotgevoel te geven of zo, maar alleen om erop te wijzen dat je op een forum om advies vraagt en dat het 4 leden, inclusief mezelf, heeft gekost om je hetzelfde te vertellen voordat je hun advies ĂĽberhaupt erkende.
 
#16 ·
Ik had een vergelijkbaar probleem met een koelvloeistoflek. Blijkt dat de harde plastic buis die van de radiator naar het expansievat loopt, langs een kabelboom schuurde en een gat in de buis veroorzaakte waardoor koelvloeistof lekte. Ik denk dat het een veelvoorkomend probleem is, want ik kon een YouTube-video vinden van een man die precies hetzelfde probleem repareerde:
 
#17 ·
Ik had een vergelijkbaar probleem met een koelvloeistoflek. Blijkt dat de harde plastic buis die van de radiator naar het expansievat loopt, langs een draadscherm schuurde en een gat in de buis veroorzaakte waardoor koelvloeistof lekte. Ik denk dat het een veelvoorkomend probleem is, aangezien ik een YouTube-video kon vinden van een man die precies hetzelfde probleem oplost:
Deze video is voor een F25 en daarom niet van toepassing op de OP, die een pre-LCI E83 heeft.
OP moet echt een koelvloeistofdruktest gebruiken, zoals meerdere mensen hebben voorgesteld, in plaats van alleen maar te gissen.
 
#18 ·
Eens met andere posters, gebruik geen niet-oem expansietankdop en vooral geen met lagere druk. De dop is ontworpen om druk af te laten als deze te hoog wordt, en niet af te laten als deze daaronder ligt. Krik de auto op, haal de bodembescherming eraf en zoek naar witte resten. Volg het op. Ik heb in de loop der jaren koelvloeistoflekken gehad op meerdere plaatsen. Het moeilijkst te vinden zijn die onder het inlaatspruitstuk. Er zitten een paar koelvloeistofslangen aan de motor bevestigd met plastic fittingen die kunnen breken. De o-ringen op die fittingen kunnen lekken. Dan kunnen ook de o-ringen van de oliefilterkoelvloeistof lekken.
 
#19 ·
Het is enigszins irrelevant voor het probleem van de OP, maar even ter verduidelijking... het vervangen van een ET-dop met lagere druk is een redelijk algemeen aanvaarde praktijk bij BMW's zoals de E83, die op onverklaarbare wijze was uitgerust met een 2,0 bar dop. Voorafgaand aan en na deze generatie gebruikte BMW een dop met lagere druk. Zo werden de LCI E83's uitgerust met een N52-motor en een 2,0 bar dop, terwijl de nieuwere F25's en E70's die waren uitgerust met een N52 een 1,4 bar dop gebruikten. 2,0 bar (29 psi) is erg hoog voor een koelsysteem en kan bijdragen aan enkele van de catastrofale storingen die in deze generatie veel voorkomen (bijv. barstende ET's en slangen). Het E30-model gebruikte dezelfde dop, maar dan met een druk van 1,4 bar. Door toe te staan dat de druk bij 1,4 bar begint vrij te komen, kunt u mogelijk een catastrofale storing voorkomen, hoewel zelfs bij 1,4 bar uw systeem al oververhit raakt.
 
#20 ·
Aanvallende Midden, ik ben het met je eens en alles wat je zei is logisch. In de loop der jaren heb ik ook veel van de aanbevelingen voor "verbeteringen" geprobeerd die mensen op internet plaatsten. Thermostaten met lagere temperaturen, hetere bougies, geoliede luchtfilters, enz. Wat ik ook heb geleerd, is dat de auto's van tegenwoordig, zoals de BMW, zoveel sensoren en computers hebben die samenwerken, dat ik niet zeker weet wat de oorzaak is als ik problemen heb of het controlelampje van de motor gaat branden. Dus ben ik teruggekeerd naar het zoveel mogelijk in de originele staat houden. Ik denk dat de BMW-ingenieurs veel slimmer zijn dan ik en de auto zo hebben ontworpen en grondig hebben getest dat hij zelfs onder de zwaarste omstandigheden werkt. Als het koelsysteem barst, denk ik dat er andere problemen zijn, en het gebruik van een dop met lagere druk schuift het echte probleem alleen maar door. Als de N52-motor per ongeluk met een verkeerde drukdop is uitgebracht, zou ik verwachten dat BMW een service terugroepactie uitvoert om deze te vervangen.
 
#22 ·
... Dus ik ben er weer op teruggekomen om het zoveel mogelijk in originele staat te houden.
Dit is over het algemeen verstandig, IMHO, en ik ben het ermee eens.... er zijn veel "upgrades" die echt GEEN upgrades zijn! Deze specifieke upgrade omvat echter geen sensoren en heeft pas effect als je een oververhittingssituatie hebt ontwikkeld. Er is geen nadeel om die druk af te laten bij 1,4 bar in plaats van te wachten tot 2,0, en eerder loslaten kan ervoor zorgen dat je wegkomt met een kleinere onderdelenrekening. Mijn theorie over waarom BMW die 2,0 dop specificeerde, was om de impact op het milieu van het lozen van koelvloeistof op de grond te verminderen. Zoals bij veel goedbedoelde beslissingen, vermoed ik dat het netto-effect was om het volume van de vrijgekomen koelvloeistof enorm te VERHOGEN als gevolg van zoveel catastrofale storingen die resulteerden in een bijna volledige reiniging van het systeem. Ze hebben de ET opnieuw ontworpen, de drukontlasting verlaagd naar 1,4 bar, en exploderende ET's behoorden grotendeels tot het verleden.

Een jaar geleden had ik een waterpompstoring in mijn E53 (vrijwel identiek koelsysteem als pre-lci E83) die resulteerde in een oververhittingssituatie. Ik wist te ontsnappen met mijn ET intact, waarvoor ik waarschijnlijk de lagere druk dop de eer geef die de drukstoot verminderde die de ET had kunnen laten barsten. Ik leerde over exploderende ET's met mijn eerste BMW - een e46. Ik slaagde erin om er 2 op te blazen voor een dubbel goede opleiding! :rolleyes:

AM.
 
#21 · (Edited)
Vrijwel elke watergekoelde motor zet het koelsysteem onder druk tot 15 psi. Standaard doppen voor dit chassis, ongeacht de motor, werken met 30 psi. Ik ben zelfs nog lager gegaan dan @Attacking Mid en ben overgestapt op 1,2 bar (17,4 psi). Wanneer het koelsysteem faalt, en dat zal gebeuren, zorgen de doppen met lagere druk ervoor dat de dop de overtollige druk afvoert, in plaats van de tank zelf, of in het geval van de N52, de Mickey Mouse-flens. BMW gaat niet met terugwerkende kracht een dop met lagere druk eisen voor 20 jaar oude rommel; ze geven niet om jou of oude rommel, of de auto buiten de garantieperiode.

Voor de goede orde, ik gebruik de 1,2 bar dop al 110.000 mijl en heb nu, bij 206.000 mijl, veel minder problemen gehad met de mijne dan mensen die over deze auto's postten toen ze 15 jaar geleden nog onder garantie vielen. Als je naar een grafiek kijkt van de verhoging van het kookpunt door druk, zul je zien dat koelvloeistofmengsel belangrijker is dan druk. Plastic vermoeit na verloop van tijd en kan de verhoogde drukeisen niet aan. Een kleine scheur in een expansietank heeft me in staat gesteld om mijn voertuig de 12 mijl naar huis te rijden met koelvloeistoflekkage, terwijl een ontplofte tank een no-sail conditie is. Deze auto's zijn niet ingewikkeld.