Hier is mijn ervaring met een 2007 530xi, 3.0 liter, 6-cilinder N52, 94k mijl. Het werk is gedaan in mei 2012.
Disclaimer
Gebruik dit alleen ter referentie. Ik kan de nauwkeurigheid van wat u hier ziet niet garanderen. Dit project is vrij moeilijk vanwege het werken in krappe ruimtes. Deze procedure is samengesteld uit mijn herinnering en uit foto's die tijdens het werk zijn gemaakt. U zult zeker gaten en inconsistenties in mijn uitleg vinden. Gebruik uw eigen oordeel en werk veilig.
Overzicht
Onderdelenlijst
Item____________________P/N____________Aantal__Prijs
Waterslang______________11537521049____1____$23.06
Waterslang______________11537522999____1____$40.86
Slangklem L12-14.5_____32411712735____1____$1.02
Slangklem L42-48________07129952119____3____$2.10
Slangklem L18-24________07129952109____2____$2.22
dit item is niet vervangen vanwege toegangsproblemen
Inlaatpijp______________11537516414____1____$95.32 Halfstalen, half rubberen pijp; o-ring & afdichting inbegrepen
ASA-bout ZNS3___________07129902813____2____$0.99
Waterslang______________11537544638____1____$20.76
Slangklem L23-35________11537547945____1____$2.51
Expansievat__________17137542986____1____$79.99
Exp. tankdop __________17137516004____1____$6.86 URO-merk omdat het $8 goedkoper was
Vent pijp_______________17127521775____1____$29.44
Slangklem (ontluchting)12-14.5_32411712735____2____$2.04 Ik denk dat er maar 1 nodig is, maar ik heb er 2
Retourslang ____________17127521778____1____$36.05
Temperatuursensor______13621433077____1____$20.97
Toevoerslang (1)_________17127546064____1____$63.18
Retourslang (7)_________17127560160____1____$81.30
Slangklem _____________17127533721____5____$6.35 Deze zijn mogelijk niet allemaal nodig, afhankelijk van de conditie
Waterpomp______________11517586925____1____$382.65 (ebay-kit wordt geleverd met een 3-bouten kit!)
Thermostaat (Wahler)_____11537549476____1____$95 ($8 meer dan BMW OEM, maar foto's tonen een robuustere eenheid)
Zeskantbouten_______________07119903851____2____$3.06 Bevestigt thermostaat aan waterpomp (aluminium, eenmalig gebruik)
2 Alu bouten voor t-stat__11537521049____1____$3.06 (aluminium bouten mogen *NIET* opnieuw worden gebruikt)
BMW Koelvloeistof_____________82142209769____2____$19.65
Mijn totaal, inclusief btw & verzendkosten voor alle componenten
Ongeveer $950
Alle nieuwe componenten ***8211; Expansievat, 9 slangen, pomp, thermostaat, klemmen, slanggeleidingsclips, koelvloeistof
Elektrische waterpomp
Pomp, thermostaat, "U"-pijp, expansievat
Motivatie om te reviseren
Ik wilde gemoedsrust.
Na 94k mijl voelde ik me onzeker over het koelsysteem van mijn E60. Een koelvloeistofexplosie laat je immers stranden en kan mogelijk je motor vernietigen. Ik zal niet herhalen wat er vaak wordt gezegd over de betrouwbaarheid van het BMW-koelsysteem. Ik denk dat het een redelijk goed systeem is, maar dat het regelmatig aandacht nodig heeft. Nu ik de 100k mijl nader, heb ik het gevoel dat dit koelsysteem op geleende tijd leefde. Daarom besloot ik bijna $1.000 en mijn tijd te besteden om het systeem betrouwbaar te maken.
Elektrische waterpomp ***8211; een innovatie
De hightech, aluminium-magnesium composiet, VALVETRONIC N52-motor is 22 lbs lichter dan zijn voorganger (Bentley E60, p. 010-11), de eerbiedwaardige en kosteneffectieve M54 waar ik mee gewend ben te werken. De N52 wint ook ongeveer 3 pk door een elektrische waterpomp te gebruiken, een BMW-innovatie, voor zover ik begrijp. De waterpomp voor de oude M54 is te krijgen voor minder dan $100. Als je rondkijkt, kun je de N52-pomp krijgen voor net onder de $400. De N52 heeft 9 rubberen slangen alleen al voor zijn koelsysteem, de verwarmingsslangen niet meegerekend. De M54 heeft er 3.
Het goede nieuws is dat de waterpomp zelfdiagnostisch is (Bentley E60, p. 170-2) en codes kan gooien voor:
Een Check Engine Light kan je ertoe aanzetten de codes te lezen voor een dreigende waterpompstoring, voor zover ik begrijp. Dat klinkt goed en misschien is het echt niet nodig om de pomp dan te vervangen. Vanuit mijn perspectief heb ik graag de gemoedsrust van een gloednieuw onderdeel voor zo'n kritieke functie. Ik heb een goede levensduur (94k mijl) van de originele unit gekregen.
Slangen vervangen is eenvoudig
De slangen zijn over het algemeen goed toegankelijk en waren gemakkelijk te vervangen. Het expansievat is een fluitje van een cent. Maak foto's om verwarring te voorkomen. Maar als je dat niet doet, is het echt geen serieuze puzzel. Slechts 1 slang is niet vervangen - meer daarover hieronder. Plastic slanggeleidingsclips worden broos. Koop vervangingen. Ik heb de onderdeelnummers niet. Kijk op realoem.com.
Pre-assemblage van pomp-thermostaat-assemblage (PTA)
De pomp en thermostaat zijn fysiek op twee manieren verbonden:
PTA ***8211; PumpThermostatAssembly (gereconstrueerd uit verwijderde onderdelen) ***8211; Bekeken alsof van de voorkant, rechts van het motorblok; de "radiator" is de witte kartonnen doos links.
Om te voorkomen dat de "U"-slang die op de pomp en thermostaat wordt geklemd, knikt of belast, vond ik het noodzakelijk om de pomp en thermostaat losjes op hun plaats te plaatsen om de "U"-slang correct te kunnen plaatsen voordat deze wordt vastgeklemd. Zo heb ik het gedaan.
De nieuwe pomp en thermostaat moeten worden bevestigd met de U-vormige slang (zie foto) nadat de pomp en thermostaat aan elkaar zijn geschroefd. De 2 bouten die ze bij elkaar houden, moeten dan worden verwijderd nadat de PTA correct is georiënteerd en de slangklemmen zijn aangedraaid. Je hebt de bewegingsvrijheid nodig om die assemblage in de krappe ruimte te krijgen. Zodra de PTA op zijn plaats is geplaatst, voordat de eindkoppel op de montagebouten wordt aangebracht, sluit u de pompinlaat aan op de metaal-rubber hybride "INLAATPIJP" die aan het motorblok is bevestigd. Klem de "INLAATPIJP" vast op de pompinlaat. Dan kan de PTA met de twee stalen bouten aan elkaar worden geschroefd.
Hier is de stapsgewijze procedure (herinnerend uit het geheugen). Ik heb het weggelaten om u te vertellen dat u de koelvloeistof uit het systeem moet aftappen en heb andere details weggelaten.
Willekeurige gedachten
De hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging zit in de weg van de pompinstallatie. Een enkele bout houdt een hanger voor het rechteruiteinde van de leiding vast. Die bout is met een enkele bout met een 10 mm zeskantkop aan het chassis ONDER de PTA bevestigd. Dit levert een interessante behendigheidsuitdaging op om de PS-hanger opnieuw te monteren. Dit is een belangrijke reden om de PTA pas aan het einde aan elkaar te schroeven.
De PTA-installatie zal veel tijd kosten. Ik heb 9 uur aan dit project besteed, maar dit was mijn eerste keer en ik had alleen de Bentley-handleiding om lichtgewicht en niet-subjectieve aanwijzingen te geven.
De aluminium bouten vereisen een 2-traps koppelvolgorde. Veel succes met het krijgen van een momentsleutel daar - geen manier. Ik deed het op gevoel, benaderde de 10 Nm en volgde met een "extra 90 graden". De aluminium bouten zijn slechts eenmalig te gebruiken. Zorg ervoor dat je 3 nieuwe vervangingen bij de hand hebt - ik kocht een "kit" op eBay met de pomp en de 3 aluminium montagebouten.
Achteraf gezien waren de originele slangen allemaal in prima staat en vertoonden ze geen tekenen van achteruitgang. Ik had geen codes van de waterpomp gekregen. Had het koelsysteem genegeerd kunnen worden totdat er codes werden gegooid of lekken werden opgemerkt? Misschien, maar ik ben blij met een nieuw koelsysteem.
De probleem slang (genaamd "INLAATPIJP" op realoem.com)
PN 11 53 7 516 414
Deze "slang" is eigenlijk een hybride pijp-slang, die voornamelijk is gemaakt van staal (aluminium??) en een rubberen slang heeft die aan één uiteinde is vastgesmolten. Hij komt er niet af zonder het hele uitlaatsysteem te verwijderen. Ik koos ervoor om het niet te vervangen.
Deze foto's vertellen het verhaal beter dan woorden.
Locatie van pijp/slangbevestiging aan blok
Motorblok met pijp op zijn plaats, zonder de uitlaatspruitstukken
De andere acht vervangende slangen gingen zonder problemen weer in elkaar. Alleen de metaal-rubber hybride "INLAATPIJP" is niet geĂŻnstalleerd. Het is metaal om een reden. Het is verbonden met het blok op cilinder 2, onder runners 1 en 2 van het uitlaatspruitstuk. De samenstelling verandert van metaal (ijzer/staal) naar rubber wanneer het vrij is van het hittegevaar en moet worden bevestigd aan de uitlaatpoort van de pomp. Ik kreeg een dopsleutel op een van de twee bouten (de bout op de 2 uur positie) die de unit aan het blok vasthielden - ik heb de bout *niet* losgedraaid. De dopsleutelaansluiting was een vertrouwenwekkende bijna-rechte pasvorm. Ik deed dit met behulp van een spiegel en een zaklamp. Het was onmogelijk om verbinding te maken met de tweede bout (op de 7 uur positie). Zelfs als beide bouten konden worden verwijderd, denk ik niet dat de pijp uit het blok kon worden verwijderd omdat de pijp enkele millimeters uit de montageflens in het motorblok steekt. Het uitlaatspruitstuk voor cilinders 1-3 raakt bijna de pijp en zou de bewegingsruimte verhinderen die nodig is om de pijp te verwijderen.
Hier is een weergave van het expansievat (verwijderd), naar beneden kijkend naar de motorsteun. Het laat zien waar de "INLAATPIJP" op het blok zou worden gemonteerd.
De volgende foto is een spiegelbeeld in het "INLAATPIJP" montagegebied
Je kunt vergeten deze pijp te vervangen, tenzij je bereid bent het uitlaatsysteem te verwijderen. Ik wacht tot wanneer en of deze pijp ooit begint te lekken. Ik durf te wedden dat het goed komt.
De pijp is diep in de motor gestoken. Er is niet genoeg ruimte om hem in deze krappe ruimtes terug te trekken.
Alternatieve toegang
Ik wendde me tot Bentley om erachter te komen hoe ik het voorste spruitstuk (cilinders 1-3) kon verwijderen - het uitlaatspruitstuk bestaat uit 2 delen.
Daarom moet je het hele uitlaatsysteem van voor naar achter verwijderen. Ik heb het "uitlaatsysteem" al eerder verwijderd. Het bestaat uit een sectie van 90 lbs en 8 voet lang, die aan de voorkant is verbonden met de uitlaatspruitstukuitlaat. Niet te moeilijk. Maar het verwijderen van beide uitlaatspruitstukken maakte dit tot een zeer ingewikkeld project.
Ik liet de pijp op zijn plaats.
Ik rechtvaardigde mijn beslissing aangezien de koelvloeistof in deze pijp de koelste koelvloeistof in het hele systeem is, omdat deze al door de radiator is gegaan en terug naar het motorblok wordt gestuurd. Het rubber op deze pijp is minder blootgesteld aan hete koelvloeistof dan elke andere pijp in het systeem.
Expansievatplug ("blinde plug") PN: 11 53 1 436 850
Het bestaande expansievat heeft 4 aansluitingen, waarvan er één is afgesloten. Je moet die plug hergebruiken, dus trek hem voorzichtig af. Hij wordt op zijn plaats gehouden met de normale clip-type draadbeugel die gemeenschappelijk is voor de andere slangen.
Slang PN 11537522999
De koelste koelvloeistof in het systeem komt van de waterpomp, gaat de INLAATPIJP in en in het motorblok. Er is een aftakpijp op de INLAATPIJP die verbinding maakt met de bovenste aansluiting van de getoonde slang.
Deze pijp sluit aan op de slang op de vorige foto. Er zit een inkeping in het slangeneinde dat op deze buis past. De pin op de buis oriënteert de slang correct, zodat je er niet over hoeft na te denken.
Disclaimer
Gebruik dit alleen ter referentie. Ik kan de nauwkeurigheid van wat u hier ziet niet garanderen. Dit project is vrij moeilijk vanwege het werken in krappe ruimtes. Deze procedure is samengesteld uit mijn herinnering en uit foto's die tijdens het werk zijn gemaakt. U zult zeker gaten en inconsistenties in mijn uitleg vinden. Gebruik uw eigen oordeel en werk veilig.
Overzicht
***8226; Vervangen 8 van de 9 SLANGEN. Alleen de metaal-rubber hybride is niet vervangen vanwege de moeilijkheid van de toegang. Lees hieronder meer.
***8226; De KOELPOMP vervangen.
***8226; De THERMOSTAAT vervangen.
***8226; Nieuwe klemmen gebruikt - de kwaliteit, exacte vervangingen van BMW.
***8226; De KOELPOMP vervangen.
***8226; De THERMOSTAAT vervangen.
***8226; Nieuwe klemmen gebruikt - de kwaliteit, exacte vervangingen van BMW.
Onderdelenlijst
Item____________________P/N____________Aantal__Prijs
Waterslang______________11537521049____1____$23.06
Waterslang______________11537522999____1____$40.86
Slangklem L12-14.5_____32411712735____1____$1.02
Slangklem L42-48________07129952119____3____$2.10
Slangklem L18-24________07129952109____2____$2.22
dit item is niet vervangen vanwege toegangsproblemen
Inlaatpijp______________11537516414____1____$95.32 Halfstalen, half rubberen pijp; o-ring & afdichting inbegrepen
ASA-bout ZNS3___________07129902813____2____$0.99
Waterslang______________11537544638____1____$20.76
Slangklem L23-35________11537547945____1____$2.51
Expansievat__________17137542986____1____$79.99
Exp. tankdop __________17137516004____1____$6.86 URO-merk omdat het $8 goedkoper was
Vent pijp_______________17127521775____1____$29.44
Slangklem (ontluchting)12-14.5_32411712735____2____$2.04 Ik denk dat er maar 1 nodig is, maar ik heb er 2
Retourslang ____________17127521778____1____$36.05
Temperatuursensor______13621433077____1____$20.97
Toevoerslang (1)_________17127546064____1____$63.18
Retourslang (7)_________17127560160____1____$81.30
Slangklem _____________17127533721____5____$6.35 Deze zijn mogelijk niet allemaal nodig, afhankelijk van de conditie
Waterpomp______________11517586925____1____$382.65 (ebay-kit wordt geleverd met een 3-bouten kit!)
Thermostaat (Wahler)_____11537549476____1____$95 ($8 meer dan BMW OEM, maar foto's tonen een robuustere eenheid)
Zeskantbouten_______________07119903851____2____$3.06 Bevestigt thermostaat aan waterpomp (aluminium, eenmalig gebruik)
2 Alu bouten voor t-stat__11537521049____1____$3.06 (aluminium bouten mogen *NIET* opnieuw worden gebruikt)
BMW Koelvloeistof_____________82142209769____2____$19.65
Mijn totaal, inclusief btw & verzendkosten voor alle componenten
Ongeveer $950
Alle nieuwe componenten ***8211; Expansievat, 9 slangen, pomp, thermostaat, klemmen, slanggeleidingsclips, koelvloeistof

Elektrische waterpomp


Pomp, thermostaat, "U"-pijp, expansievat


Motivatie om te reviseren
Ik wilde gemoedsrust.
Na 94k mijl voelde ik me onzeker over het koelsysteem van mijn E60. Een koelvloeistofexplosie laat je immers stranden en kan mogelijk je motor vernietigen. Ik zal niet herhalen wat er vaak wordt gezegd over de betrouwbaarheid van het BMW-koelsysteem. Ik denk dat het een redelijk goed systeem is, maar dat het regelmatig aandacht nodig heeft. Nu ik de 100k mijl nader, heb ik het gevoel dat dit koelsysteem op geleende tijd leefde. Daarom besloot ik bijna $1.000 en mijn tijd te besteden om het systeem betrouwbaar te maken.
Elektrische waterpomp ***8211; een innovatie
De hightech, aluminium-magnesium composiet, VALVETRONIC N52-motor is 22 lbs lichter dan zijn voorganger (Bentley E60, p. 010-11), de eerbiedwaardige en kosteneffectieve M54 waar ik mee gewend ben te werken. De N52 wint ook ongeveer 3 pk door een elektrische waterpomp te gebruiken, een BMW-innovatie, voor zover ik begrijp. De waterpomp voor de oude M54 is te krijgen voor minder dan $100. Als je rondkijkt, kun je de N52-pomp krijgen voor net onder de $400. De N52 heeft 9 rubberen slangen alleen al voor zijn koelsysteem, de verwarmingsslangen niet meegerekend. De M54 heeft er 3.
Het goede nieuws is dat de waterpomp zelfdiagnostisch is (Bentley E60, p. 170-2) en codes kan gooien voor:
***8226; Afwijking van de propellersnelheid
***8226; Stijve werking of geblokkeerd door vreemde voorwerpen
***8226; Onjuiste mengverhouding koelvloeistof / water
***8226; Lucht in het koelsysteem
***8226; Stijve werking of geblokkeerd door vreemde voorwerpen
***8226; Onjuiste mengverhouding koelvloeistof / water
***8226; Lucht in het koelsysteem
Een Check Engine Light kan je ertoe aanzetten de codes te lezen voor een dreigende waterpompstoring, voor zover ik begrijp. Dat klinkt goed en misschien is het echt niet nodig om de pomp dan te vervangen. Vanuit mijn perspectief heb ik graag de gemoedsrust van een gloednieuw onderdeel voor zo'n kritieke functie. Ik heb een goede levensduur (94k mijl) van de originele unit gekregen.
Slangen vervangen is eenvoudig
De slangen zijn over het algemeen goed toegankelijk en waren gemakkelijk te vervangen. Het expansievat is een fluitje van een cent. Maak foto's om verwarring te voorkomen. Maar als je dat niet doet, is het echt geen serieuze puzzel. Slechts 1 slang is niet vervangen - meer daarover hieronder. Plastic slanggeleidingsclips worden broos. Koop vervangingen. Ik heb de onderdeelnummers niet. Kijk op realoem.com.
Pre-assemblage van pomp-thermostaat-assemblage (PTA)
De pomp en thermostaat zijn fysiek op twee manieren verbonden:
1) Een paar bouten houdt ze aan elkaar vast, en
2) de U-vormige rubberen pijp die koelvloeistof van de thermostaat naar de pomp voert, zorgt voor een flexibele verbinding wanneer de bouten worden verwijderd. Het verwijderen van de bouten geeft de PTA bewegingsvrijheid voor een eenvoudigere installatie.
2) de U-vormige rubberen pijp die koelvloeistof van de thermostaat naar de pomp voert, zorgt voor een flexibele verbinding wanneer de bouten worden verwijderd. Het verwijderen van de bouten geeft de PTA bewegingsvrijheid voor een eenvoudigere installatie.
PTA ***8211; PumpThermostatAssembly (gereconstrueerd uit verwijderde onderdelen) ***8211; Bekeken alsof van de voorkant, rechts van het motorblok; de "radiator" is de witte kartonnen doos links.


Om te voorkomen dat de "U"-slang die op de pomp en thermostaat wordt geklemd, knikt of belast, vond ik het noodzakelijk om de pomp en thermostaat losjes op hun plaats te plaatsen om de "U"-slang correct te kunnen plaatsen voordat deze wordt vastgeklemd. Zo heb ik het gedaan.
De nieuwe pomp en thermostaat moeten worden bevestigd met de U-vormige slang (zie foto) nadat de pomp en thermostaat aan elkaar zijn geschroefd. De 2 bouten die ze bij elkaar houden, moeten dan worden verwijderd nadat de PTA correct is georiënteerd en de slangklemmen zijn aangedraaid. Je hebt de bewegingsvrijheid nodig om die assemblage in de krappe ruimte te krijgen. Zodra de PTA op zijn plaats is geplaatst, voordat de eindkoppel op de montagebouten wordt aangebracht, sluit u de pompinlaat aan op de metaal-rubber hybride "INLAATPIJP" die aan het motorblok is bevestigd. Klem de "INLAATPIJP" vast op de pompinlaat. Dan kan de PTA met de twee stalen bouten aan elkaar worden geschroefd.
Hier is de stapsgewijze procedure (herinnerend uit het geheugen). Ik heb het weggelaten om u te vertellen dat u de koelvloeistof uit het systeem moet aftappen en heb andere details weggelaten.
1. Verwijder de oude PTA (pomp & thermostaat) en gooi deze weg of bewaar deze als referentie, zoals ik deed.
2. Schroef de nieuwe pomp en thermostaat aan elkaar, met net genoeg koppel om ze in hun eindpositie te plaatsen. Er zijn 2 stalen bouten met 10 mm zeskantkoppen.
3. Bevestig de U-vormige slang om de pomp en thermostaat aan te sluiten. Denk aan de toegankelijkheid van de schroeven voor het geval je erbij moet als de PTA op zijn plaats zit. Draai de klemmen volledig vast.
PN 11537521049
PN 07129952119 (2 stuks)
4. Verwijder de 2 bouten die de PTA bij elkaar houden. Nu houdt alleen de U-vormige slang de PTA bij elkaar.
5. Verwijder de zilveren, metalen hanger die het rechteruiteinde van de PS hogedrukleiding, een flexibele leiding, ophangt. Deze wordt op zijn plaats gehouden door een enkele 10 mm zeskantbout die onhandig onder de PTA is geplaatst. Hierdoor kan de PS-leiding een paar centimeter bungelen om u ruimte te geven om te werken.
6. Plaats de PTA in zijn ruimte en duw de pompinlaat op de "INLAATPIJP", die een nieuwe 42-48 mm klem moet hebben - hetzelfde als de andere 2 klemmen op de PTA.
7. Gebruik 2 van de oude aluminium pompbevestigingsbouten om de pomp op zijn plaats te bevestigen (dit is tijdelijk, dus draai deze niet verder aan dan stevig contact).
8. Nu wordt de PTA in de juiste oriëntatie op de "INLAATPIJP" gehouden. Draai de klem op het rubberen gedeelte van de "INLAATPIJP" vast.
9. Verwijder de aluminium pompbevestigingsbouten.
10. Hang de PS-beugel opnieuw op met behulp van de 10 mm zeskantbout. Dit is de "interessante behendigheidsuitdaging" die je wat consternatie kan bezorgen. Het kan gedaan worden. Het is zeker een PITA. Ik gebruikte een korte 12-punts combinatiesleutel en met vele 1/12e sleutelbochten zat de bout vast.
11. Schroef de pomp en thermostaat aan elkaar met behulp van de 2 stalen bouten. Draai vast tot 10 Nm, volgens Bentley E60, p. 170-15. 10 Nm is 7,4 (zeven punt vier) ft-lbs.
12. Schroef de pomp op het motorblok met behulp van de 3 *nieuwe* aluminium bouten. Draai vast tot het goed aanvoelt of... volg de aanbeveling van Bentley van 10 Nm + 90 graden (Bentley E60, p. 170-17). Draai dit EEN KEER EN SLECHTS EEN KEER vast! De aluminium bouten mogen slechts één keer worden aangedraaid. Als je ze terug moet draaien, ga dan naar de dealer. Mijn subjectieve ervaring met deze laatste 90-graden draai is dat ik voelde dat de bout vervormde onder de spanning alsof het een schroefdraad Tootsie-Roll was. Het is verontrustend voor ons old-school, stalen boutmannen.
13. Het moeilijke deel is voorbij.
14. Sluit de rest van de slangen aan met nieuwe plastic clips om ze te geleiden. Ik herinner me geen speciale uitdagingen.
15. Controleer uw aansluitingen; sluit de radiateur aftapplug.
16. Meng BMW-koelvloeistof 50/50 met gedestilleerd water. Ik gebruikte een oude waterkan van 1 gallon, vulde 1 liter koelvloeistof en vervolgens 1 liter gedestilleerd water om 2 liter te maken, die ik vervolgens in het expansievat goot. Kijk onder de auto om te controleren op lekken. Het systeem is 10 liter. Ik kon er 8,5+ liter in doen. Ik ben niet te bezorgd over het krijgen van een complete spoeling. 85% vervanging maakt me blij.
17. Zodra de rode niveau-indicator uit het expansievat naar de tweede bel komt, voer je het "ontluchtingsproces" uit volgens Bentley. Naar mijn herinnering gaat het als volgt: 1) Steek de sleutel in het contact, 2) druk op de "Start"-knop, maar zet uw voet NIET op de rem - om te voorkomen dat de motor start. Nogmaals, start de motor NIET. 3) Draai de warmteregelaars naar 91 graden, de bovenkant van de schaal, en zet de ventilator op de laagste stand, 4) Druk het gaspedaal in en houd het minstens 10 seconden vast. De ECM start het ontluchtingsproces. Je hoort water door de leidingen stromen en het lage gezoem van de elektromotor. Dit duurt 12 minuten. Wees geduldig. Als het klaar is, controleer dan het niveau opnieuw en vul het indien nodig bij. Ik heb het ontluchtingsproces een tweede keer uitgevoerd, maar Bentley raadde dit niet aan. Ik denk niet dat het kwaad kan. Ik kon daarna bijvullen.
18. Zoek naar lekken. Als u tevreden bent dat alles is afgedicht, ga dan verder.
19. Voltooi de montage.
20. Start de motor met de motorkap open. Zoek naar duidelijke lekken.
21. Testrit in de buurt, radio uit. Luister en kijk op het dashboard naar lampjes.
22. Na succes van de vorige stap, maak er een korte roadtrip mee om het systeem een beetje te belasten.
23. Laat de auto afkoelen, hopelijk 's nachts. Controleer het koelvloeistofpeil en gebruik een zaklamp om te controleren op druppels.
24. Klaar.
2. Schroef de nieuwe pomp en thermostaat aan elkaar, met net genoeg koppel om ze in hun eindpositie te plaatsen. Er zijn 2 stalen bouten met 10 mm zeskantkoppen.
3. Bevestig de U-vormige slang om de pomp en thermostaat aan te sluiten. Denk aan de toegankelijkheid van de schroeven voor het geval je erbij moet als de PTA op zijn plaats zit. Draai de klemmen volledig vast.



4. Verwijder de 2 bouten die de PTA bij elkaar houden. Nu houdt alleen de U-vormige slang de PTA bij elkaar.
5. Verwijder de zilveren, metalen hanger die het rechteruiteinde van de PS hogedrukleiding, een flexibele leiding, ophangt. Deze wordt op zijn plaats gehouden door een enkele 10 mm zeskantbout die onhandig onder de PTA is geplaatst. Hierdoor kan de PS-leiding een paar centimeter bungelen om u ruimte te geven om te werken.

6. Plaats de PTA in zijn ruimte en duw de pompinlaat op de "INLAATPIJP", die een nieuwe 42-48 mm klem moet hebben - hetzelfde als de andere 2 klemmen op de PTA.
7. Gebruik 2 van de oude aluminium pompbevestigingsbouten om de pomp op zijn plaats te bevestigen (dit is tijdelijk, dus draai deze niet verder aan dan stevig contact).
8. Nu wordt de PTA in de juiste oriëntatie op de "INLAATPIJP" gehouden. Draai de klem op het rubberen gedeelte van de "INLAATPIJP" vast.
9. Verwijder de aluminium pompbevestigingsbouten.
10. Hang de PS-beugel opnieuw op met behulp van de 10 mm zeskantbout. Dit is de "interessante behendigheidsuitdaging" die je wat consternatie kan bezorgen. Het kan gedaan worden. Het is zeker een PITA. Ik gebruikte een korte 12-punts combinatiesleutel en met vele 1/12e sleutelbochten zat de bout vast.
11. Schroef de pomp en thermostaat aan elkaar met behulp van de 2 stalen bouten. Draai vast tot 10 Nm, volgens Bentley E60, p. 170-15. 10 Nm is 7,4 (zeven punt vier) ft-lbs.
12. Schroef de pomp op het motorblok met behulp van de 3 *nieuwe* aluminium bouten. Draai vast tot het goed aanvoelt of... volg de aanbeveling van Bentley van 10 Nm + 90 graden (Bentley E60, p. 170-17). Draai dit EEN KEER EN SLECHTS EEN KEER vast! De aluminium bouten mogen slechts één keer worden aangedraaid. Als je ze terug moet draaien, ga dan naar de dealer. Mijn subjectieve ervaring met deze laatste 90-graden draai is dat ik voelde dat de bout vervormde onder de spanning alsof het een schroefdraad Tootsie-Roll was. Het is verontrustend voor ons old-school, stalen boutmannen.
13. Het moeilijke deel is voorbij.
14. Sluit de rest van de slangen aan met nieuwe plastic clips om ze te geleiden. Ik herinner me geen speciale uitdagingen.
15. Controleer uw aansluitingen; sluit de radiateur aftapplug.
16. Meng BMW-koelvloeistof 50/50 met gedestilleerd water. Ik gebruikte een oude waterkan van 1 gallon, vulde 1 liter koelvloeistof en vervolgens 1 liter gedestilleerd water om 2 liter te maken, die ik vervolgens in het expansievat goot. Kijk onder de auto om te controleren op lekken. Het systeem is 10 liter. Ik kon er 8,5+ liter in doen. Ik ben niet te bezorgd over het krijgen van een complete spoeling. 85% vervanging maakt me blij.
17. Zodra de rode niveau-indicator uit het expansievat naar de tweede bel komt, voer je het "ontluchtingsproces" uit volgens Bentley. Naar mijn herinnering gaat het als volgt: 1) Steek de sleutel in het contact, 2) druk op de "Start"-knop, maar zet uw voet NIET op de rem - om te voorkomen dat de motor start. Nogmaals, start de motor NIET. 3) Draai de warmteregelaars naar 91 graden, de bovenkant van de schaal, en zet de ventilator op de laagste stand, 4) Druk het gaspedaal in en houd het minstens 10 seconden vast. De ECM start het ontluchtingsproces. Je hoort water door de leidingen stromen en het lage gezoem van de elektromotor. Dit duurt 12 minuten. Wees geduldig. Als het klaar is, controleer dan het niveau opnieuw en vul het indien nodig bij. Ik heb het ontluchtingsproces een tweede keer uitgevoerd, maar Bentley raadde dit niet aan. Ik denk niet dat het kwaad kan. Ik kon daarna bijvullen.
18. Zoek naar lekken. Als u tevreden bent dat alles is afgedicht, ga dan verder.
19. Voltooi de montage.
20. Start de motor met de motorkap open. Zoek naar duidelijke lekken.
21. Testrit in de buurt, radio uit. Luister en kijk op het dashboard naar lampjes.
22. Na succes van de vorige stap, maak er een korte roadtrip mee om het systeem een beetje te belasten.
23. Laat de auto afkoelen, hopelijk 's nachts. Controleer het koelvloeistofpeil en gebruik een zaklamp om te controleren op druppels.
24. Klaar.
Willekeurige gedachten
De hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging zit in de weg van de pompinstallatie. Een enkele bout houdt een hanger voor het rechteruiteinde van de leiding vast. Die bout is met een enkele bout met een 10 mm zeskantkop aan het chassis ONDER de PTA bevestigd. Dit levert een interessante behendigheidsuitdaging op om de PS-hanger opnieuw te monteren. Dit is een belangrijke reden om de PTA pas aan het einde aan elkaar te schroeven.
De PTA-installatie zal veel tijd kosten. Ik heb 9 uur aan dit project besteed, maar dit was mijn eerste keer en ik had alleen de Bentley-handleiding om lichtgewicht en niet-subjectieve aanwijzingen te geven.
De aluminium bouten vereisen een 2-traps koppelvolgorde. Veel succes met het krijgen van een momentsleutel daar - geen manier. Ik deed het op gevoel, benaderde de 10 Nm en volgde met een "extra 90 graden". De aluminium bouten zijn slechts eenmalig te gebruiken. Zorg ervoor dat je 3 nieuwe vervangingen bij de hand hebt - ik kocht een "kit" op eBay met de pomp en de 3 aluminium montagebouten.
Achteraf gezien waren de originele slangen allemaal in prima staat en vertoonden ze geen tekenen van achteruitgang. Ik had geen codes van de waterpomp gekregen. Had het koelsysteem genegeerd kunnen worden totdat er codes werden gegooid of lekken werden opgemerkt? Misschien, maar ik ben blij met een nieuw koelsysteem.
De probleem slang (genaamd "INLAATPIJP" op realoem.com)
PN 11 53 7 516 414
Deze "slang" is eigenlijk een hybride pijp-slang, die voornamelijk is gemaakt van staal (aluminium??) en een rubberen slang heeft die aan één uiteinde is vastgesmolten. Hij komt er niet af zonder het hele uitlaatsysteem te verwijderen. Ik koos ervoor om het niet te vervangen.
Deze foto's vertellen het verhaal beter dan woorden.


Locatie van pijp/slangbevestiging aan blok

Motorblok met pijp op zijn plaats, zonder de uitlaatspruitstukken
De andere acht vervangende slangen gingen zonder problemen weer in elkaar. Alleen de metaal-rubber hybride "INLAATPIJP" is niet geĂŻnstalleerd. Het is metaal om een reden. Het is verbonden met het blok op cilinder 2, onder runners 1 en 2 van het uitlaatspruitstuk. De samenstelling verandert van metaal (ijzer/staal) naar rubber wanneer het vrij is van het hittegevaar en moet worden bevestigd aan de uitlaatpoort van de pomp. Ik kreeg een dopsleutel op een van de twee bouten (de bout op de 2 uur positie) die de unit aan het blok vasthielden - ik heb de bout *niet* losgedraaid. De dopsleutelaansluiting was een vertrouwenwekkende bijna-rechte pasvorm. Ik deed dit met behulp van een spiegel en een zaklamp. Het was onmogelijk om verbinding te maken met de tweede bout (op de 7 uur positie). Zelfs als beide bouten konden worden verwijderd, denk ik niet dat de pijp uit het blok kon worden verwijderd omdat de pijp enkele millimeters uit de montageflens in het motorblok steekt. Het uitlaatspruitstuk voor cilinders 1-3 raakt bijna de pijp en zou de bewegingsruimte verhinderen die nodig is om de pijp te verwijderen.
Hier is een weergave van het expansievat (verwijderd), naar beneden kijkend naar de motorsteun. Het laat zien waar de "INLAATPIJP" op het blok zou worden gemonteerd.

De volgende foto is een spiegelbeeld in het "INLAATPIJP" montagegebied

Je kunt vergeten deze pijp te vervangen, tenzij je bereid bent het uitlaatsysteem te verwijderen. Ik wacht tot wanneer en of deze pijp ooit begint te lekken. Ik durf te wedden dat het goed komt.
De pijp is diep in de motor gestoken. Er is niet genoeg ruimte om hem in deze krappe ruimtes terug te trekken.

Alternatieve toegang
Ik wendde me tot Bentley om erachter te komen hoe ik het voorste spruitstuk (cilinders 1-3) kon verwijderen - het uitlaatspruitstuk bestaat uit 2 delen.
***8226; Stap 1: "Verwijder het achterste spruitstuk." Om dat te doen, voer je stap 2 uit, hierna.
***8226; Stap 2: "Verwijder het uitlaatsysteem."
***8226; Stap 2: "Verwijder het uitlaatsysteem."
Daarom moet je het hele uitlaatsysteem van voor naar achter verwijderen. Ik heb het "uitlaatsysteem" al eerder verwijderd. Het bestaat uit een sectie van 90 lbs en 8 voet lang, die aan de voorkant is verbonden met de uitlaatspruitstukuitlaat. Niet te moeilijk. Maar het verwijderen van beide uitlaatspruitstukken maakte dit tot een zeer ingewikkeld project.
Ik liet de pijp op zijn plaats.
Ik rechtvaardigde mijn beslissing aangezien de koelvloeistof in deze pijp de koelste koelvloeistof in het hele systeem is, omdat deze al door de radiator is gegaan en terug naar het motorblok wordt gestuurd. Het rubber op deze pijp is minder blootgesteld aan hete koelvloeistof dan elke andere pijp in het systeem.
Expansievatplug ("blinde plug") PN: 11 53 1 436 850
Het bestaande expansievat heeft 4 aansluitingen, waarvan er één is afgesloten. Je moet die plug hergebruiken, dus trek hem voorzichtig af. Hij wordt op zijn plaats gehouden met de normale clip-type draadbeugel die gemeenschappelijk is voor de andere slangen.
Slang PN 11537522999

De koelste koelvloeistof in het systeem komt van de waterpomp, gaat de INLAATPIJP in en in het motorblok. Er is een aftakpijp op de INLAATPIJP die verbinding maakt met de bovenste aansluiting van de getoonde slang.

Deze pijp sluit aan op de slang op de vorige foto. Er zit een inkeping in het slangeneinde dat op deze buis past. De pin op de buis oriënteert de slang correct, zodat je er niet over hoeft na te denken.