BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

DIY - E60/N52 Koelsysteem revisie

73K views 30 replies 12 participants last post by  AlexatosJR  
#1 · (Edited)
Hier is mijn ervaring met een 2007 530xi, 3.0 liter, 6-cilinder N52, 94k mijl. Het werk is gedaan in mei 2012.

Disclaimer
Gebruik dit alleen ter referentie. Ik kan de nauwkeurigheid van wat u hier ziet niet garanderen. Dit project is vrij moeilijk vanwege het werken in krappe ruimtes. Deze procedure is samengesteld uit mijn herinnering en uit foto's die tijdens het werk zijn gemaakt. U zult zeker gaten en inconsistenties in mijn uitleg vinden. Gebruik uw eigen oordeel en werk veilig.

Overzicht
***8226; Vervangen 8 van de 9 SLANGEN. Alleen de metaal-rubber hybride is niet vervangen vanwege de moeilijkheid van de toegang. Lees hieronder meer.
***8226; De KOELPOMP vervangen.
***8226; De THERMOSTAAT vervangen.
***8226; Nieuwe klemmen gebruikt - de kwaliteit, exacte vervangingen van BMW.

Onderdelenlijst

Item____________________P/N____________Aantal__Prijs
Waterslang______________11537521049____1____$23.06
Waterslang______________11537522999____1____$40.86
Slangklem L12-14.5_____32411712735____1____$1.02
Slangklem L42-48________07129952119____3____$2.10
Slangklem L18-24________07129952109____2____$2.22

dit item is niet vervangen vanwege toegangsproblemen
Inlaatpijp______________11537516414____1____$95.32 Halfstalen, half rubberen pijp; o-ring & afdichting inbegrepen

ASA-bout ZNS3___________07129902813____2____$0.99
Waterslang______________11537544638____1____$20.76
Slangklem L23-35________11537547945____1____$2.51
Expansievat__________17137542986____1____$79.99
Exp. tankdop __________17137516004____1____$6.86 URO-merk omdat het $8 goedkoper was
Vent pijp_______________17127521775____1____$29.44
Slangklem (ontluchting)12-14.5_32411712735____2____$2.04 Ik denk dat er maar 1 nodig is, maar ik heb er 2
Retourslang ____________17127521778____1____$36.05
Temperatuursensor______13621433077____1____$20.97
Toevoerslang (1)_________17127546064____1____$63.18
Retourslang (7)_________17127560160____1____$81.30
Slangklem _____________17127533721____5____$6.35 Deze zijn mogelijk niet allemaal nodig, afhankelijk van de conditie
Waterpomp______________11517586925____1____$382.65 (ebay-kit wordt geleverd met een 3-bouten kit!)
Thermostaat (Wahler)_____11537549476____1____$95 ($8 meer dan BMW OEM, maar foto's tonen een robuustere eenheid)
Zeskantbouten_______________07119903851____2____$3.06 Bevestigt thermostaat aan waterpomp (aluminium, eenmalig gebruik)
2 Alu bouten voor t-stat__11537521049____1____$3.06 (aluminium bouten mogen *NIET* opnieuw worden gebruikt)
BMW Koelvloeistof_____________82142209769____2____$19.65

Mijn totaal, inclusief btw & verzendkosten voor alle componenten
Ongeveer $950

Alle nieuwe componenten ***8211; Expansievat, 9 slangen, pomp, thermostaat, klemmen, slanggeleidingsclips, koelvloeistof
Image


Elektrische waterpomp
Image

Image


Pomp, thermostaat, "U"-pijp, expansievat
Image

Image


Motivatie om te reviseren

Ik wilde gemoedsrust.

Na 94k mijl voelde ik me onzeker over het koelsysteem van mijn E60. Een koelvloeistofexplosie laat je immers stranden en kan mogelijk je motor vernietigen. Ik zal niet herhalen wat er vaak wordt gezegd over de betrouwbaarheid van het BMW-koelsysteem. Ik denk dat het een redelijk goed systeem is, maar dat het regelmatig aandacht nodig heeft. Nu ik de 100k mijl nader, heb ik het gevoel dat dit koelsysteem op geleende tijd leefde. Daarom besloot ik bijna $1.000 en mijn tijd te besteden om het systeem betrouwbaar te maken.

Elektrische waterpomp ***8211; een innovatie

De hightech, aluminium-magnesium composiet, VALVETRONIC N52-motor is 22 lbs lichter dan zijn voorganger (Bentley E60, p. 010-11), de eerbiedwaardige en kosteneffectieve M54 waar ik mee gewend ben te werken. De N52 wint ook ongeveer 3 pk door een elektrische waterpomp te gebruiken, een BMW-innovatie, voor zover ik begrijp. De waterpomp voor de oude M54 is te krijgen voor minder dan $100. Als je rondkijkt, kun je de N52-pomp krijgen voor net onder de $400. De N52 heeft 9 rubberen slangen alleen al voor zijn koelsysteem, de verwarmingsslangen niet meegerekend. De M54 heeft er 3.

Het goede nieuws is dat de waterpomp zelfdiagnostisch is (Bentley E60, p. 170-2) en codes kan gooien voor:
***8226; Afwijking van de propellersnelheid
***8226; Stijve werking of geblokkeerd door vreemde voorwerpen
***8226; Onjuiste mengverhouding koelvloeistof / water
***8226; Lucht in het koelsysteem​

Een Check Engine Light kan je ertoe aanzetten de codes te lezen voor een dreigende waterpompstoring, voor zover ik begrijp. Dat klinkt goed en misschien is het echt niet nodig om de pomp dan te vervangen. Vanuit mijn perspectief heb ik graag de gemoedsrust van een gloednieuw onderdeel voor zo'n kritieke functie. Ik heb een goede levensduur (94k mijl) van de originele unit gekregen.

Slangen vervangen is eenvoudig

De slangen zijn over het algemeen goed toegankelijk en waren gemakkelijk te vervangen. Het expansievat is een fluitje van een cent. Maak foto's om verwarring te voorkomen. Maar als je dat niet doet, is het echt geen serieuze puzzel. Slechts 1 slang is niet vervangen - meer daarover hieronder. Plastic slanggeleidingsclips worden broos. Koop vervangingen. Ik heb de onderdeelnummers niet. Kijk op realoem.com.

Pre-assemblage van pomp-thermostaat-assemblage (PTA)

De pomp en thermostaat zijn fysiek op twee manieren verbonden:
1) Een paar bouten houdt ze aan elkaar vast, en
2) de U-vormige rubberen pijp die koelvloeistof van de thermostaat naar de pomp voert, zorgt voor een flexibele verbinding wanneer de bouten worden verwijderd. Het verwijderen van de bouten geeft de PTA bewegingsvrijheid voor een eenvoudigere installatie.​

PTA ***8211; PumpThermostatAssembly (gereconstrueerd uit verwijderde onderdelen) ***8211; Bekeken alsof van de voorkant, rechts van het motorblok; de "radiator" is de witte kartonnen doos links.
Image


Image


Om te voorkomen dat de "U"-slang die op de pomp en thermostaat wordt geklemd, knikt of belast, vond ik het noodzakelijk om de pomp en thermostaat losjes op hun plaats te plaatsen om de "U"-slang correct te kunnen plaatsen voordat deze wordt vastgeklemd. Zo heb ik het gedaan.

De nieuwe pomp en thermostaat moeten worden bevestigd met de U-vormige slang (zie foto) nadat de pomp en thermostaat aan elkaar zijn geschroefd. De 2 bouten die ze bij elkaar houden, moeten dan worden verwijderd nadat de PTA correct is georiënteerd en de slangklemmen zijn aangedraaid. Je hebt de bewegingsvrijheid nodig om die assemblage in de krappe ruimte te krijgen. Zodra de PTA op zijn plaats is geplaatst, voordat de eindkoppel op de montagebouten wordt aangebracht, sluit u de pompinlaat aan op de metaal-rubber hybride "INLAATPIJP" die aan het motorblok is bevestigd. Klem de "INLAATPIJP" vast op de pompinlaat. Dan kan de PTA met de twee stalen bouten aan elkaar worden geschroefd.

Hier is de stapsgewijze procedure (herinnerend uit het geheugen). Ik heb het weggelaten om u te vertellen dat u de koelvloeistof uit het systeem moet aftappen en heb andere details weggelaten.

1. Verwijder de oude PTA (pomp & thermostaat) en gooi deze weg of bewaar deze als referentie, zoals ik deed.

2. Schroef de nieuwe pomp en thermostaat aan elkaar, met net genoeg koppel om ze in hun eindpositie te plaatsen. Er zijn 2 stalen bouten met 10 mm zeskantkoppen.

3. Bevestig de U-vormige slang om de pomp en thermostaat aan te sluiten. Denk aan de toegankelijkheid van de schroeven voor het geval je erbij moet als de PTA op zijn plaats zit. Draai de klemmen volledig vast.
Image
PN 11537521049
Image
PN 07129952119 (2 stuks)
Image


4. Verwijder de 2 bouten die de PTA bij elkaar houden. Nu houdt alleen de U-vormige slang de PTA bij elkaar.

5. Verwijder de zilveren, metalen hanger die het rechteruiteinde van de PS hogedrukleiding, een flexibele leiding, ophangt. Deze wordt op zijn plaats gehouden door een enkele 10 mm zeskantbout die onhandig onder de PTA is geplaatst. Hierdoor kan de PS-leiding een paar centimeter bungelen om u ruimte te geven om te werken.
Image


6. Plaats de PTA in zijn ruimte en duw de pompinlaat op de "INLAATPIJP", die een nieuwe 42-48 mm klem moet hebben - hetzelfde als de andere 2 klemmen op de PTA.

7. Gebruik 2 van de oude aluminium pompbevestigingsbouten om de pomp op zijn plaats te bevestigen (dit is tijdelijk, dus draai deze niet verder aan dan stevig contact).

8. Nu wordt de PTA in de juiste oriëntatie op de "INLAATPIJP" gehouden. Draai de klem op het rubberen gedeelte van de "INLAATPIJP" vast.

9. Verwijder de aluminium pompbevestigingsbouten.

10. Hang de PS-beugel opnieuw op met behulp van de 10 mm zeskantbout. Dit is de "interessante behendigheidsuitdaging" die je wat consternatie kan bezorgen. Het kan gedaan worden. Het is zeker een PITA. Ik gebruikte een korte 12-punts combinatiesleutel en met vele 1/12e sleutelbochten zat de bout vast.

11. Schroef de pomp en thermostaat aan elkaar met behulp van de 2 stalen bouten. Draai vast tot 10 Nm, volgens Bentley E60, p. 170-15. 10 Nm is 7,4 (zeven punt vier) ft-lbs.

12. Schroef de pomp op het motorblok met behulp van de 3 *nieuwe* aluminium bouten. Draai vast tot het goed aanvoelt of... volg de aanbeveling van Bentley van 10 Nm + 90 graden (Bentley E60, p. 170-17). Draai dit EEN KEER EN SLECHTS EEN KEER vast! De aluminium bouten mogen slechts één keer worden aangedraaid. Als je ze terug moet draaien, ga dan naar de dealer. Mijn subjectieve ervaring met deze laatste 90-graden draai is dat ik voelde dat de bout vervormde onder de spanning alsof het een schroefdraad Tootsie-Roll was. Het is verontrustend voor ons old-school, stalen boutmannen.

13. Het moeilijke deel is voorbij.

14. Sluit de rest van de slangen aan met nieuwe plastic clips om ze te geleiden. Ik herinner me geen speciale uitdagingen.

15. Controleer uw aansluitingen; sluit de radiateur aftapplug.

16. Meng BMW-koelvloeistof 50/50 met gedestilleerd water. Ik gebruikte een oude waterkan van 1 gallon, vulde 1 liter koelvloeistof en vervolgens 1 liter gedestilleerd water om 2 liter te maken, die ik vervolgens in het expansievat goot. Kijk onder de auto om te controleren op lekken. Het systeem is 10 liter. Ik kon er 8,5+ liter in doen. Ik ben niet te bezorgd over het krijgen van een complete spoeling. 85% vervanging maakt me blij.

17. Zodra de rode niveau-indicator uit het expansievat naar de tweede bel komt, voer je het "ontluchtingsproces" uit volgens Bentley. Naar mijn herinnering gaat het als volgt: 1) Steek de sleutel in het contact, 2) druk op de "Start"-knop, maar zet uw voet NIET op de rem - om te voorkomen dat de motor start. Nogmaals, start de motor NIET. 3) Draai de warmteregelaars naar 91 graden, de bovenkant van de schaal, en zet de ventilator op de laagste stand, 4) Druk het gaspedaal in en houd het minstens 10 seconden vast. De ECM start het ontluchtingsproces. Je hoort water door de leidingen stromen en het lage gezoem van de elektromotor. Dit duurt 12 minuten. Wees geduldig. Als het klaar is, controleer dan het niveau opnieuw en vul het indien nodig bij. Ik heb het ontluchtingsproces een tweede keer uitgevoerd, maar Bentley raadde dit niet aan. Ik denk niet dat het kwaad kan. Ik kon daarna bijvullen.

18. Zoek naar lekken. Als u tevreden bent dat alles is afgedicht, ga dan verder.

19. Voltooi de montage.

20. Start de motor met de motorkap open. Zoek naar duidelijke lekken.

21. Testrit in de buurt, radio uit. Luister en kijk op het dashboard naar lampjes.

22. Na succes van de vorige stap, maak er een korte roadtrip mee om het systeem een beetje te belasten.

23. Laat de auto afkoelen, hopelijk 's nachts. Controleer het koelvloeistofpeil en gebruik een zaklamp om te controleren op druppels.

24. Klaar.


Willekeurige gedachten

De hogedrukleiding van de stuurbekrachtiging zit in de weg van de pompinstallatie. Een enkele bout houdt een hanger voor het rechteruiteinde van de leiding vast. Die bout is met een enkele bout met een 10 mm zeskantkop aan het chassis ONDER de PTA bevestigd. Dit levert een interessante behendigheidsuitdaging op om de PS-hanger opnieuw te monteren. Dit is een belangrijke reden om de PTA pas aan het einde aan elkaar te schroeven.

De PTA-installatie zal veel tijd kosten. Ik heb 9 uur aan dit project besteed, maar dit was mijn eerste keer en ik had alleen de Bentley-handleiding om lichtgewicht en niet-subjectieve aanwijzingen te geven.

De aluminium bouten vereisen een 2-traps koppelvolgorde. Veel succes met het krijgen van een momentsleutel daar - geen manier. Ik deed het op gevoel, benaderde de 10 Nm en volgde met een "extra 90 graden". De aluminium bouten zijn slechts eenmalig te gebruiken. Zorg ervoor dat je 3 nieuwe vervangingen bij de hand hebt - ik kocht een "kit" op eBay met de pomp en de 3 aluminium montagebouten.

Achteraf gezien waren de originele slangen allemaal in prima staat en vertoonden ze geen tekenen van achteruitgang. Ik had geen codes van de waterpomp gekregen. Had het koelsysteem genegeerd kunnen worden totdat er codes werden gegooid of lekken werden opgemerkt? Misschien, maar ik ben blij met een nieuw koelsysteem.

De probleem slang (genaamd "INLAATPIJP" op realoem.com)
PN 11 53 7 516 414


Deze "slang" is eigenlijk een hybride pijp-slang, die voornamelijk is gemaakt van staal (aluminium??) en een rubberen slang heeft die aan één uiteinde is vastgesmolten. Hij komt er niet af zonder het hele uitlaatsysteem te verwijderen. Ik koos ervoor om het niet te vervangen.
Deze foto's vertellen het verhaal beter dan woorden.

Image

Image

Locatie van pijp/slangbevestiging aan blok

Image

Motorblok met pijp op zijn plaats, zonder de uitlaatspruitstukken

De andere acht vervangende slangen gingen zonder problemen weer in elkaar. Alleen de metaal-rubber hybride "INLAATPIJP" is niet geĂŻnstalleerd. Het is metaal om een reden. Het is verbonden met het blok op cilinder 2, onder runners 1 en 2 van het uitlaatspruitstuk. De samenstelling verandert van metaal (ijzer/staal) naar rubber wanneer het vrij is van het hittegevaar en moet worden bevestigd aan de uitlaatpoort van de pomp. Ik kreeg een dopsleutel op een van de twee bouten (de bout op de 2 uur positie) die de unit aan het blok vasthielden - ik heb de bout *niet* losgedraaid. De dopsleutelaansluiting was een vertrouwenwekkende bijna-rechte pasvorm. Ik deed dit met behulp van een spiegel en een zaklamp. Het was onmogelijk om verbinding te maken met de tweede bout (op de 7 uur positie). Zelfs als beide bouten konden worden verwijderd, denk ik niet dat de pijp uit het blok kon worden verwijderd omdat de pijp enkele millimeters uit de montageflens in het motorblok steekt. Het uitlaatspruitstuk voor cilinders 1-3 raakt bijna de pijp en zou de bewegingsruimte verhinderen die nodig is om de pijp te verwijderen.

Hier is een weergave van het expansievat (verwijderd), naar beneden kijkend naar de motorsteun. Het laat zien waar de "INLAATPIJP" op het blok zou worden gemonteerd.
Image


De volgende foto is een spiegelbeeld in het "INLAATPIJP" montagegebied
Image


Je kunt vergeten deze pijp te vervangen, tenzij je bereid bent het uitlaatsysteem te verwijderen. Ik wacht tot wanneer en of deze pijp ooit begint te lekken. Ik durf te wedden dat het goed komt.
De pijp is diep in de motor gestoken. Er is niet genoeg ruimte om hem in deze krappe ruimtes terug te trekken.

Image


Alternatieve toegang

Ik wendde me tot Bentley om erachter te komen hoe ik het voorste spruitstuk (cilinders 1-3) kon verwijderen - het uitlaatspruitstuk bestaat uit 2 delen.
***8226; Stap 1: "Verwijder het achterste spruitstuk." Om dat te doen, voer je stap 2 uit, hierna.
***8226; Stap 2: "Verwijder het uitlaatsysteem."​

Daarom moet je het hele uitlaatsysteem van voor naar achter verwijderen. Ik heb het "uitlaatsysteem" al eerder verwijderd. Het bestaat uit een sectie van 90 lbs en 8 voet lang, die aan de voorkant is verbonden met de uitlaatspruitstukuitlaat. Niet te moeilijk. Maar het verwijderen van beide uitlaatspruitstukken maakte dit tot een zeer ingewikkeld project.

Ik liet de pijp op zijn plaats.

Ik rechtvaardigde mijn beslissing aangezien de koelvloeistof in deze pijp de koelste koelvloeistof in het hele systeem is, omdat deze al door de radiator is gegaan en terug naar het motorblok wordt gestuurd. Het rubber op deze pijp is minder blootgesteld aan hete koelvloeistof dan elke andere pijp in het systeem.

Expansievatplug ("blinde plug") PN: 11 53 1 436 850

Het bestaande expansievat heeft 4 aansluitingen, waarvan er één is afgesloten. Je moet die plug hergebruiken, dus trek hem voorzichtig af. Hij wordt op zijn plaats gehouden met de normale clip-type draadbeugel die gemeenschappelijk is voor de andere slangen.

Slang PN 11537522999
Image

De koelste koelvloeistof in het systeem komt van de waterpomp, gaat de INLAATPIJP in en in het motorblok. Er is een aftakpijp op de INLAATPIJP die verbinding maakt met de bovenste aansluiting van de getoonde slang.
Image

Deze pijp sluit aan op de slang op de vorige foto. Er zit een inkeping in het slangeneinde dat op deze buis past. De pin op de buis oriënteert de slang correct, zodat je er niet over hoeft na te denken.
 
#3 ·
Erg mooi.. Bedankt.. Ik ben ook bezig met het vervangen van de elektrische waterpomp, thermostaat (Wahler Brand), multiriem en 2 Gal BMW koelvloeistof.
Veel plezier. Zorg ervoor dat je de motor uit elkaar haalt en de magneet bewaart. Het is een hele sterke magneet.

Die slangen waren allemaal in goede staat toen ik ze verving. Vrij taai materiaal.
 

Attachments

#5 · (Edited)
Uitstekende uitwerking.

Een paar opmerkingen, na het gisteren uitvoeren van deze klus (slechte pomp, PM de thermostaat omdat ik er toch was) op mijn 07, 65K mijl E60.

Ten eerste, de elektronica van de pompbesturing is wat faalt. Andere sites merken op dat er soms intermitterende codes worden gegooid voorafgaand aan het falen, maar realistisch gezien zou je de codes in het geheugen regelmatig moeten controleren, aangezien niemand het controlelampje van de motor continu heeft zien branden voorafgaand aan een "achtung! Stop zee effing car right now!" dashboardwaarschuwing.

Dat gezegd hebbende, kunt u pompfalen bevestigen door de ontluchtingsroutine te proberen te starten. Het zal niet starten. Als u het wilt bevestigen, zet dan een meter op de pompbesturingslijn terwijl de ontluchtingsroutine draait en u zult +6VDC erop zien, maar de pomp zal nog steeds niet draaien. Als dit uw symptomen zijn, kunt u er zeker van zijn dat het een defecte pomp is.

Elektrisch schema hieronder. Navigeer naar motorkoeling voor uw jaar E60/61 en u vindt de kleurcodering van de bedrading, de zekeringlocatie en de besturingslijnlocatie.

http://www.bmw-planet.com/diagrams/release/en/e60e61/index.htm

Ten tweede, de bovenstaande uitwerking is echt goed gedaan, dus als je het gebruikt, is dit een eenvoudige maar lastige klus voor een zelfverzekerde klusser. Maar ik raad het niet aan als de eerste reparatie die je aan een auto besluit te doen. Je wilt echt niet dat deze klus opnieuw mislukt vanwege een losse klem of een verkeerd geplaatste slangclip...

Ten derde, pomp en thermostaat zijn waarschijnlijk een klus van $900-1000 bij de dealer. DIY met onderdelen van Pelican en Bav Auto zijn ongeveer $450-500 netto verzendkosten.

Een paar schema's van het koelsysteem zijn ook bijgevoegd.

Nogmaals, absoluut een geweldige uitwerking, en het zal je door het proces leiden als je besluit het te proberen. Succes.
 

Attachments

#7 ·
Uitstekende uitwerking.
Bedankt. Ik hoop dat dit nuttig is voor anderen. Mijn post-mortem gedachten 27.000 mijl later zijn: 1) vervang niet alle slangen - alleen de paar vooraan die de heetste vloeistof verwerken. Inspecteer andere slangen en vervang zwak rubber indien nodig, 2) vervang het expansievat niet tenzij het lekt. Ik heb een E46, die een vrij licht expansievat heeft dat gevoelig is voor lekkage voor 100.000 mijl. Maar de E60 X.tank is solide en stevig. Het is ook gemakkelijk toegankelijk. Bespaar je geld en wacht op lekkage als/wanneer dat ooit gebeurt.

"achtung! Stop de verdomde auto nu!" waarschuwing.
:D
.
Volgens Bentley zou de pomp codes moeten opslaan als gevolg van lopende zelfdiagnostiek. Maar dit is de auto van mijn vrouw en ze zal niet per se aandacht besteden aan de waarschuwing "stop de verdomde auto...". 500 dollar uitgegeven per 100.000 mijl is oké voor mij om een meltdown te voorkomen.

...eenvoudige maar lastige klus voor een zelfverzekerde doe-het-zelf monteur.
Goed gezegd
 
#10 ·
2006 530I (N52-motor) met actieve besturing

Hoi mensen,

Bedankt voor alle nuttige info in deze thread!

Ik denk dat ik klaar ben om de uitdaging aan te gaan. :)

Uit de informatie die ik heb verzameld, lijkt het erop dat mijn auto anders is opgezet (meer slangen die in de weg zitten) omdat hij actieve besturing en een Active-Roll Stabilization System heeft.

Bekijk de foto en de aangegeven rode pijlen. Als ik ze losmaak (rode pijlen), heb ik dan genoeg ruimte om de waterpomp en thermostaatassemblages los te koppelen? Belangrijker nog, loop ik het risico schade op te lopen aan het actieve stuur-/actieve rolstabilisatiesysteem?

Bedankt!

Daniel
 

Attachments

#14 · (Edited)
Mijn update:

Na bijna twee maanden (sinds mijn aankoop van de onderdelen) kreeg ik eindelijk de energie/zin en installeerde ik mijn nieuwe waterpomp en thermostaat. Het kostte me iets minder dan 4,5 uur; en ik ben zo blij dat ik dit project heb afgerond!

Bij 83.240 zien de slangen er nog steeds uit alsof ze waarschijnlijk nog eens 80.000 mijl mee kunnen. De oude pomp en thermostaat kunnen waarschijnlijk nog eens 20.000+ mijl mee. In ieder geval weet ik dat dit preventief onderhoud me op de lange termijn geld en tijd zal besparen.

Belangrijker nog, ik wil zeggen dat de drie slangen waar ik eerder naar vroeg, niet verwijderd hoeven te worden. Het laten zakken van de actieve stabilisatorstang was alles wat nodig was voor de benodigde ruimte om de klus te klaren! Ik hoop dat deze bevestiging iemand geruststelt bij het proberen van de taak op een dag.

Bedankt, OP, PCY, BimmerFan52, mijn moeder (voor het baren van een multi-getalenteerd kind, j/k) en iedereen (jullie weten wie jullie zijn) voor jullie hulp! ;-)

HĂ© jongens,

Gelukkig nieuwjaar!

Kan iemand me alsjeblieft vertellen of ik de drie slangen (zie rode pijlen in de foto) moet verwijderen om toegang te krijgen tot de water/thermostaat-assemblage?

Of is het laten zakken van de wisselstang voldoende om die drie slangen uit de weg te krijgen?

Bedankt!

Daniel
 
#18 ·
Ik heb het enorm moeilijk om je eerste stap "verwijder de PTA" te voltooien.
Ik heb een 530xi, dus ik kan de stabilisatorstang niet laten zakken om toegang te krijgen tot de achterste toevoerbuis.
Hoe krijg ik de pomp eruit? Voor mij lijkt er een subframe in de weg te zitten, maar het is duidelijk dat jij hem eruit hebt kunnen halen.

Ik had een lekkage aan de oliefilterhuispakking, dus alles onder de auto is extra onaangenaam. Het maakt het niet anders, alleen moeilijker om daar beneden tijd door te brengen met dingen te wiebelen.
 
#19 · (Edited)
Voor iedereen met hetzelfde probleem:
Ik heb een 530xi stationwagen uit 2006.

Ik probeerde de video van bav auto te volgen, maar ze laten zien dat je eerst de slang van het blok naar de waterpomp verwijdert om de pomp eruit te trekken.
Met de x-drive zit er een subframe in de weg en kun je niet bij de slang komen.
De oplossing is om van bovenaf te werken. Trek eerst de afzonderlijke slangen eraf en verwijder dan de thermostaat-naar-pomp-slang. Daardoor kun je de thermostaatbehuizing verwijderen en toegang krijgen tot de slang van het achterste blok naar de pomp.

Zal het vanavond weer in elkaar zetten (een paar van de slangen waren in slechte staat en de cilinderkop-naar-thermostaat-slang viel uit elkaar toen ik hem verwijderde. Onderdelen kwamen pas vandaag binnen) en zal een update geven als er nog meer trucs nodig zijn.

bewerking:

Niets bijzonders. Kon het meeste van bovenaf doen, in de volgorde zoals hierboven gedaan.
Het moeilijke was om de thermostaat-naar-waterpompslang op de waterpomp te krijgen. Omdat er geen toegang is tot de achterkant van de waterpomp, moet de U-vormige slang worden aangedraaid bij het installeren van de pomp. Dan moet je de thermostaat op een slappe U-vormige slang wrikken. Ik kon het doen met behulp van een breekijzer dat ik naar de achterkant van de slang wrikte, als iets om tegenaan te duwen.

Toen heb ik alle kleine slangen weer aangesloten, waarbij de Y-vormige slang naar de oliekoeler als laatste kwam. Ik had die eerst erop, maar hij moest eraf omdat je de thermostaat niet kunt plaatsen als hij in de weg zit.

De temperaturen gingen vandaag op weg naar het werk niet boven de 185, waar ze 210 waren en stegen nadat mijn vrouw het oververhittingsbericht kreeg, het naar huis sleepte en ik de ultragauge aansloot die ik had liggen.
Ik stem voor 'opgelost'.
 
#22 ·
Dit is een fenomenale uitwerking met geweldige foto's. Ik ben bezig met het reviseren van mijn koelsysteem, dat tot ongeveer 140.000 leek te hebben gewacht om te gaan bloeden uit elke O-ring op bijna elke koelvloeistofleiding van de auto! ... Ik heb ook gehoord van dynamo problemen die zich voordoen vanwege dit probleem ... het zit vlakbij 2 van de bovenste koelvloeistofslangen.

Bedankt voor het doen van dit in juli!

JP
 
#27 ·
Preventief onderhoud van het koelsysteem

Deze thread heeft de beste info, inclusief de Bently-handleiding, geweldige foto's.
Als ik iets zou kunnen toevoegen, zou het zijn om het gebied te wassen met wat terpentine en water onder lage druk, waardoor het werken in dit gebied veel gemakkelijker wordt voordat je begint. 06 530I
 
#30 · (Edited)
Deze thread heeft de beste info, inclusief de Bently handleiding, geweldige foto's.
Als ik iets zou kunnen toevoegen, zou het zijn om het gebied te wassen met wat terpentine en water onder lage druk, waardoor het werken in dit gebied veel gemakkelijker wordt voordat je begint. 06 530I
Ik ben blij dat deze thread nuttig voor je is geweest. Ja, een schone plek om te werken is belangrijk. Mijn motorruimte was "schoon genoeg", dus ik heb het gewoon schoongemaakt terwijl ik werkte.

even een snelle reactie om te zeggen dat alles goed gaat met mijn E91 koelsysteem tot nu toe....hoewel de slangen in orde leken en het alleen de O-ringen waren die het begaven, heb ik veel gemoedsrust wetende dat alles nieuw is. (behalve die ene pijp op de mijne ook!) (140.000 op de auto op dat moment...ik nader nu de 150!)
dit is een geweldige write-up!

JP
JP,
Ik ben blij dat je project stand heeft gehouden. Ik heb rondgehangen en je E36 trailer project bekeken - best netjes!

Mijn '07 530xi is al lang weg - ingeruild bij de dealer, wat ik betreur omdat ik de auto echt wilde verkopen aan iemand die al het werk kende dat ik had gedaan. Als je een saffierzwart E60 hebt gekocht, waarschijnlijk zomer/herfst 2014, heb ik misschien wat onderhoudsgegevens voor je. :)
 
#28 ·
Even een snelle reactie om te zeggen dat alles goed gaat met mijn E91-koelsysteem tot nu toe....hoewel de slangen in orde leken en het alleen de O-ringen waren die het begaven, ben ik erg gerust wetende dat alles nieuw is. (behalve die ene pijp van mij ook!) (140.000 op de auto op dat moment...ik nader nu de 150!) Dit is een geweldige uitwerking! JP
 
#29 ·
Even een snelle reactie om te zeggen dat alles goed gaat met mijn E91-koelsysteem tot nu toe... hoewel de slangen in orde leken en het alleen de O-ringen waren die het begaven, ben ik erg gerustgesteld wetende dat alles nieuw is. (behalve die ene pijp op de mijne ook!) (140.000 op de auto op dat moment... Ik nader nu de 150!)

dit is een geweldige uitwerking!

JP