BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

Expansievat nachtmerrie (eindeloos)

4.5K views 33 replies 10 participants last post by  deroy  
#1 ·
Mijn expansievat had een scheur gekregen, dus ik heb het vervangen door een aftermarket exemplaar... twee keer... heb ze op ebay gekocht voor 30$, beide hadden binnen een paar weken een lek bij de onderste slangverbinding. Toen besloot ik wat $ uit te geven aan een originele BMW OEM, kreeg het gisteren... en het lekt nu uit de bovenste fitting die volledig los zit.

Wat doe ik hier verkeerd? Is het zo'n probleem om een expansievat te krijgen met de juiste fittingdiameters? Ik heb er nog een OEM op amazon gekocht, zal het over een dag of twee proberen, maar daarna geef ik het op, ik zal gewoon naar de dealer moeten gaan en waarschijnlijk 500$ betalen om het expansievat te vervangen. :dunno::mad::mad::mad::mad:

#2 ·
Mijn expansietank had een scheur gekregen, dus ik heb hem vervangen door een aftermarket exemplaar ... twee keer ... heb ze op ebay voor 30 dollar gekregen, beide hadden binnen een paar weken een lek bij de onderste slangverbinding. Toen besloot ik wat geld uit te geven aan een originele OEM BMW, kreeg hem gisteren... en hij lekt nu uit de bovenste fitting die helemaal los zit.

Wat doe ik hier verkeerd? Is het zo'n probleem om een expansietank te krijgen met de juiste fittingdiameters? Ik heb er nog een OEM op amazon gekocht, zal het over een dag of twee proberen, maar daarna geef ik het op, ik zal gewoon naar de dealer moeten gaan en waarschijnlijk 500 dollar moeten betalen om de expansietank te vervangen. :dunno::mad::mad::mad::mad:
Als je zegt dat de bovenste fitting lekt, bedoel je dan de dop? Als het de dop is, is dit dan de originele dop, een aftermarket dop, of die die bij deze nieuwe OEM tank zat? Ik heb gelezen dat sommige slecht passen.

#5 ·
Hoe heeft u de bovenste en onderste koelmiddel slangen "ontgrendeld en losgemaakt", met het juiste speciale gereedschap?

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/...8i-sav/repair-manuals/17-cooling/17-11-engine-oil-cooler-mounting-parts/PNhbLKA
Ik ben niet zeker van een geschikt gereedschap, ik heb net een dunne schroevendraaier gebruikt om de metalen veer op te pakken en omhoog te bewegen naar de ontgrendelde positie. Toen heb ik hem op de nieuwe tank geplaatst en door erop te drukken, weer vergrendeld

#6 ·
Als het de bovenste slangverbinding is, moet u deze vervangen door een normale slangklem met de schroef in plaats van de originele fabrieksverbinding opnieuw te gebruiken.
Ik heb een nieuwe OEM-slang gekocht, ik weet niet zeker of ik me er prettig bij voel om de gloednieuwe slangconnector eraf te trekken en op zijn plaats te klemmen. Lijkt op hacken versus correcte installatie

#15 ·
Mijn expansietank had een scheur gekregen, dus ik heb hem vervangen door een aftermarket exemplaar ... twee keer ... heb ze voor 30 dollar op ebay gekocht, beide hadden binnen een paar weken een lek bij de onderste slangverbinding. Toen besloot ik wat geld uit te geven aan een originele BMW OEM-tank, kreeg hem gisteren... en hij lekt nu bij de bovenste fitting die helemaal los zit.

Wat doe ik hier verkeerd? Is het zo'n probleem om een expansietank te krijgen met de juiste fittingdiameters? Ik heb er nog een OEM gekocht op amazon, zal het over een dag of twee proberen, maar daarna geef ik het op, ik zal gewoon naar de dealer moeten gaan en waarschijnlijk 500 dollar moeten betalen om de expansietank te vervangen. :dunno::mad::mad::mad::mad:
Domme vraag, maar overvul je de koelvloeistof niet? Met het afgedichte koelsysteem is de luchtzak boven de vloeistof in de expansietank cruciaal om schade door hoge druk in het systeem te voorkomen.

N63 E70 X5 2012

#16 · (Edited)
Domme vraag, maar overvul je de koelvloeistof niet? Met het afgedichte koelsysteem is de luchtzak boven de vloeistof in het expansievat cruciaal om schade door hoge druk in het systeem te voorkomen N63 E70 X5 2012
Geen overdrukontlasting van de dop? Ja, bij 2 Bar.

Controle van de overdrukventiel in de afdichtingsdop: Opmerking:
Tijdens het rijden bij hoge omgevingstemperaturen kan het ontwerp ervoor zorgen dat het overdrukventiel in de afdichtingsdop iets opengaat en lucht samen met opgeloste koelvloeistof ontsnapt. Deze koelvloeistofdamp condenseert op het oppervlak van het expansievat en laat sporen van koelvloeistof achter wanneer het voertuig is afgekoeld. Deze sporen van koelvloeistof geven niet aan of de afdichtingsdop defect is of niet. Wanneer het voertuig lange tijd geparkeerd heeft gestaan, kan de resterende ontsnappende koelvloeistof ervoor zorgen dat het overdrukventiel in de afdichtingsdop vast komt te zitten; controleer daarom de afdichtingsdop 2 tot 3 keer.
Vervang de afdichtingsdop pas nadat u deze drie keer hebt gecontroleerd en er een onjuiste openingsdruk is.

Controle van de overdrukventiel in de afdichtingsdop:
Schroef de afdichtingsdop (1) op speciaal gereedschap 17 0 114 .

Bouw druk op met speciaal gereedschap (handpomp) 17 0 101 ; observeer de manometer om vast te stellen wanneer de openingsdruk is bereikt.
Vergelijk de openingsdruk van het overdrukventiel.

#20 ·
Ik heb net 3 aftermarket tanks in 2k mijl gehad. Kocht de nieuwe Bmw bijgewerkte tank die de gele pijl en rib splines heeft om alle tanknaden te ondersteunen. Hij is al 1k mijl geweldig. Hoewel Napa levenslange garantie heeft, denk ik dat ik genoeg koelvloeistof heb verspild.

#23 ·
Denk je dat 'OEM' 'van BMW met een BMW-label' is?

Of verwijs je met OEM correct naar 'van dezelfde fabrikant die het BMW OE-onderdeel heeft gemaakt'?

Op zich gaat het niet helpen, maar misschien helpt het je bij je winkelijver...

#25 ·
Ik betwijfel of je een goede hebt gekocht. Ik zou het houden bij iets dat ECS-tuning heeft. Heb de mijne vorig jaar onder garantie laten doen en heb het sindsdien niet meer aangeraakt.

#28 ·
100% kopiëren ze nu de stickers en plakken ze. zoals de motorkap- en kofferbakornamenten. De meeste zijn Chinese namaakproducten met alle juiste stempels en dealerlabels.

#29 ·
Net weer een "OEM" gekocht van Amazon, zal het in het weekend proberen te installeren. Wat me echter opviel, is dat bijna elke tank een compleet verschillende diepte heeft waarop het min/max niveau is geĂŻnstalleerd.

#31 ·
Het helpt niet dat BMW graag hetere thermostaten gebruikt dan normaal. Dat kan niet goed zijn voor de levensduur van het plastic.