BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

PSA over de gereedschap voor het verwijderen van kogelgewrichten van de spanningsstang

11K views 33 replies 11 participants last post by  Ralph III  
#1 ·
Deze klus heeft me zo ongeveer naar de schuur gebracht om dit eruit te krijgen. Ik wilde de as niet trekken om van bovenaf toegang te krijgen, en PB Blaster, lichte hitte en een shitload aan kloppen zouden het kogelgewricht niet bewegen. Een vriend wees me op (BMW voorste kogelgewricht / fuseekogel verwijderingsgereedschap voor E60, E61, E90, E91, E92, E93, X1-E84, X3-E83, X5-E53, X-drive voertuigen er is een optie voor e83), en 130 dollar later had ik elke kant in 10 minuten eruit. Ik heb er geen spijt van, maar ik dacht dat als er interesse was van anderen om het te huren (vooraf betalen voor het artikel en dan het grootste deel terugkrijgen bij retournering), stuur me dan een PM.

#3 ·
Ik kan dit gereedschap aanbevelen. Ik heb dit gereedschap daadwerkelijk genoemd in dukedkt442's DIY. Ik heb de mijne vorige maand voor het eerst gebruikt. Stelde het uit om dit te doen omdat ik geen toegang heb tot pneumatisch gereedschap (hamer) en bang was dat ik vast zou zitten met het proberen het kogelgewricht van bovenaf met handgereedschap te verwijderen. Dit gereedschap nam alle stress weg bij het verwijderen van dat kogelgewricht.

Eens! Een huurdraad voor gereedschap zou fijn zijn. Persoonlijk zou ik een "Te koop/Gezocht"-sectie alleen voor E83 X3-specifieke spullen ook niet erg vinden.

#5 ·
CN90- bekeek je DIY. Ik heb het vluchtig bekeken, maar het lijkt erop dat je PVC gebruikt voor de installatie. Deze tool wordt gebruikt om het vastgelopen kogelgewricht in de fusee te VERWIJDEREN. Als ze vastzitten, helpt geen hoeveelheid wrikken aan de vleugels en de enige manier om te verwijderen is de as te verwijderen en het kogelgewricht van bovenaf te raken. Beitel en hamer of luchthamer. Sommigen hebben zelfs de hele fusee verwijderd en proberen deze van de auto te verwijderen.

#6 ·
CN90 - keek naar je DIY. Ik heb het overgeslagen, maar het ziet ernaar uit dat je de PVC gebruikt voor de installatie. Deze tool wordt gebruikt om het vastgelopen kogelgewricht in de fusee te VERWIJDEREN. Als ze vastzitten, helpt geen hoeveelheid wrikken aan de vleugels en de enige manier om te verwijderen is de as te verwijderen en het kogelgewricht van bovenaf te raken. Beitel en hamer of luchthamer. Sommigen hebben zelfs de hele fusee verwijderd en proberen deze van de auto te verwijderen.
Eens... Ik zie niet hoe het slaan op de pvc-buis het kogelgewricht eruit krijgt...

#7 ·
Sorry,

ik dacht dat de tool voor installatie was! Mijn excuses...

OTOH, je kunt de PVC-koppeling gebruiken voor installatie.

Meestal zou een hamer/beitel echter het oude kogelgewricht eruit moeten halen.

Voor degenen die zich afvragen hoe de tool (geplaatst door de O.P.) werkt, hier is hij:

#8 ·
Sorry,

Ik dacht dat de tool voor installatie was! Mijn excuses...
OTOH, je kunt de PVC-koppeling gebruiken voor installatie.

Maar meestal zou een hamer/beitel de oude kogelgewricht eruit moeten halen.

Voor degenen die zich afvragen hoe de tool (geplaatst door de O.P.) werkt, hier is het:
Na hoe lang ik hierop heb gehamerd voordat ik deze tool gebruikte, kan ik deze video de hele dag bekijken, als een tiener uit de jaren 80 met de Sears-catalogus. Sigaretje, iemand?

#10 ·
#16 ·
Deze youtube-persoon gebruikte een standaard schroevendraaier, interessant...

Die video is een plaagstoot. Elke corrosie en die verbinding zit daar vast. Voor de meesten van ons die originele onderdelen vervangen, als je de schroevendraaier al kunt laten bijten, zal hij alleen de flens buigen. Nu, als je ze onlangs hebt verwijderd en anti-seize hebt gebruikt, is dit logisch.

#17 ·
Ha! Ik denk niet dat iemand ooit zo gemakkelijk een van deze kogelgewrichten heeft gekregen. Misschien als de auto nooit regen en sneeuw heeft gezien. Ik kan echter instaan voor het gereedschap, het is mooi gemaakt en heeft de klus perfect geklaard.

#22 ·
Ik applaudisseer voor de man die zijn eigen gereedschap heeft gemaakt, maar de tijd en moeite die het gekost moet hebben.... Het pletten van de 2" pijp om hem perfect op de diameter te laten passen. Naar zijn vrienden gaan om de stalen dop te lassen. Het passen/meten. Als je onderweg iets verknalt, moet je terug en opnieuw beginnen.
Het gereedschap dat door de OP wordt genoemd (dat ik ook heb gekocht, is stevig en sterk). Het is uit een stuk aluminium gefreesd. Het past goed en bespaart waarschijnlijk minstens 30 minuten in tegenstelling tot het verwijderen van de as en het er van bovenaf uithameren. (Ik had ook geen toegang tot luchtgereedschap). Nee, het is niet goedkoop - maar je kunt het altijd weer op eBay gooien en minstens 80% terugkrijgen van wat je hebt betaald. De laatste gebruikte die ik zag, werd verkocht voor $105. Ik houd de mijne voorlopig, want dit kan voor andere voertuigen worden gebruikt.

#24 ·
Volgens de Pelican-website kan men een Drift + Hammer gebruiken.
Wees voorzichtig om de CV-hoes niet te beschadigen (ik zou persoonlijk karton gebruiken om de CV-hoes te beschermen).

Of kom uit de BLAUWE hoek (Toch moet je de CV-hoes beschermen)...

#26 ·
Volgens de website van Pelican kan men een Drift + Hammer gebruiken.
Wees voorzichtig om de CV-hoes niet te beschadigen (ik zou persoonlijk karton gebruiken om de CV-hoes te beschermen).

Of kom uit de BLAUWE hoek (Toch moet je de CV-hoes beschermen)...

---
View attachment 1063864
Dat geprobeerd. Werkte niet. Je staat in een vreemde hoek en kunt slechts een klein deel van de bovenkant van het kogelgewricht bereiken. Gebruik het gereedschap, tenzij je x3 nog nooit water op de onderkant heeft gezien... dan kan dit werken.

#28 ·
Hallo iedereen,
Heeft iemand deze kogelgewricht-trekker nog beschikbaar? Is er ook bezorgdheid dat het gewoon het kogelgewricht uit elkaar zou trekken en dat je dan het resterende kogelgewricht van bovenaf eruit zou moeten slaan?

Bedankt,
Ralph

#31 ·
Hallo iedereen,
Heeft iemand deze kogelgewrichttrekker nog beschikbaar?
Is er ook enige bezorgdheid dat het gewoon het kogelgewricht uit elkaar zou trekken en dat je dan het resterende kogelgewricht van bovenaf zou moeten slaan?

Bedankt,
Ralph
Ik kan me niet voorstellen dat het het kogelgewricht uit elkaar zou trekken, omdat het werkt door op de fusee te duwen en aan de schroefdraadstang te trekken die integraal deel uitmaakt van het kogelgewricht. Ik denk dat alles kan gebeuren als het kogelgewricht ernstig beschadigd zou zijn, maar het zou verrassend zijn.

#29 ·
Ik heb de mijne jaren geleden gekocht en kan de tool absoluut aanbevelen. Ik denk dat, afhankelijk van hoe slecht uw kogelgewricht is... alles kan gebeuren, maar ik ben geen problemen tegengekomen. Zorg er wel voor dat u handgereedschap gebruikt en geen slagsleutels. Maakt een moeilijke klus zeer beheersbaar.

#33 ·
Ik kocht de tool voor $129 en betaalde nog eens $45 voor verzending. De tool werkte voor het eerste gewricht, maar scheurde het tweede uit de fitting... Uiteindelijk belde ik een mobiele monteur nadat de tweede brak omdat ik tijdsdruk had en geen goede hamer had om het gewricht eruit te slaan. De monteur deed er 5 minuten over om het eruit te hameren... :/

#34 · (Edited)
Hallo iedereen,
Ik heb de tool gekocht en wilde een mening/update geven over het gebruik ervan.

De tool werkt geweldig en het is de moeite waard. Het is het meest effectief als je het als onderdeel van een proces gebruikt. Spuit PB Blaster op de kogelgewricht en laat het een dag of zo intrekken. Breng dan veel druk uit op het kogelgewricht met de kogelgewrichtverwijderingstool, terwijl je er ook stevig van bovenaf op tikt met een doorslag en hamer (buitenste randen). Als het kogelgewricht onder aanzienlijke druk staat en er tegelijkertijd van bovenaf op wordt getikt, zal het kogelgewricht snel schrikken/loskomen. Je kunt het dan gewoon van bovenaf eruit tikken of het van onderaf eruit trekken. Als je het eenmaal zover hebt dat het die verbinding verbreekt, komt het er gemakkelijk uit.

Onze 530xi is een model uit 2007 met 260.000 mijl op de teller en de draagarmen zijn nog nooit vervangen. Elk kogelgewricht kwam binnen 5 minuten los na de bovenstaande methode. Ik zou waarschijnlijk mijn toevlucht hebben moeten nemen tot het verwarmen van de kogelgewrichten, omdat het simpelweg van bovenaf slaan niet werkte. De tool en een beetje geduld maakten het verwijderen van het kogelgewricht vrij eenvoudig.

Succes,
Ralph