BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

De auto gaf codes....DISA-klep!

126K views 44 replies 22 participants last post by  e46help  
#1 ·
Ongeveer 10 dagen geleden liep mijn auto erg onregelmatig stationair. Ik pakte de Acutron-scanner en kreeg verschillende codes. P0171, P0174 - systeem te arm, bank 1 en bank 2. De auto was berijdbaar, dus ik wist de codes en las ze 2 of 3 dagen opnieuw uit. Ik bleef verschillende codes krijgen, P1083, P1084, P1347, P1348, enz. Kortom, de codes wezen op cilinderfouten, cilinderuitschakelingen en een te arm mengsel. Ik verwijderde de MAF-sensor (Mass Air Flow), maakte hem schoon en er was een kleine verbetering. Ik controleerde tegelijkertijd op inlaatlekkages, maar vond er geen. De codes bleven komen, dus de volgende dag verving ik de bougies en de bobine van cilinder 3. Cilinder 3 leek de meeste misfires te hebben. Oude bougies waren in redelijke staat, geen verbetering, nog steeds codes. Uiteindelijk kwam ik een bericht of 2 tegen waarin de DISA-klep werd genoemd.
Ik verwijderde de DISA-klep. BMW noemt het 'afstelinrichting', ik heb het ook 'inlaatspruitstukafsteller' zien noemen. De plastic scharnierpen was bij mij kapot, dus de klep hing gewoon in het inlaatspruitstuk! Wat een slecht ontworpen stuk rommel. Blijkbaar blijft de klep gesloten, waardoor de luchtinlaat wordt beperkt, tot hogere toerentallen, dan gaat hij open om meer luchtstroom toe te laten. De klep is niet variabel en staat ofwel helemaal open of helemaal dicht. De mijne hing open - te arm mengsel. Ik had veel geluk dat er NOG geen onderdelen waren afgevlogen.
Ik verving de klep (BMW - $220), probleem opgelost - de auto rijdt geweldig en geen codes meer! Ik vermoed dat de mijne er al een tijdje aan zat te komen.

Geen slechte zaak om regelmatig te controleren, heel gemakkelijk te verwijderen. Trek de luchtfilterbox eruit, trek de unit los en verwijder 2 Torx-bouten van #40. Het ding schuift naar je toe. Denk eraan, dezelfde mensen die je de plastic waaier op je waterpomp en de plastic radiator gaven, gaven je ook de plastic DISA-klep, met één plastic en één metalen scharnierpen. Verslechterende onderdelen komen in je inlaatspruitstuk. Briljant!

Jerry

#3 ·
Het zit met de Disa-klep, voor zover ik weet, zo in elkaar dat als de unit nog goed is en je hem verwijdert, je misschien moet valsspelen om de unit goed af te dichten - de pakking, voor zover ik begrijp, kan verslechteren en niet goed opnieuw afdichten. Ook een ander element dat (voor zover ik verschillende berichten op verschillende forums heb gelezen) een zekere "magerheid" kan veroorzaken, zijn de spruitstukpakkingen, die ook in de loop der tijd verslechteren. Dit kan wat lastiger zijn - ik weet het niet, ik heb het niet gedaan, maar na het lezen van talloze berichten lijkt het erop dat als de Disa-klepafdichting eenmaal weg is, de inlaatspruitstukafdichtingen samen met de O-ringen ook naar de knoppen zijn. Hier Disa # 7 Inlaatspruitstukpakkingen # 2 Verdeelstuk O-ringen # 6 Als je er toch bent, controleer dan ook de O-ring #4 voor de Tempratuursensor #3. Geweldige post - en misschien voegt Donna dit toe aan haar "Hoe diagnoseer je een plotselinge en verontrustend verontrustende koude motor misfire - deze afdichtingen kunnen bij koud weer krimpen en leiden tot ongemeten lucht in de motor, waardoor allerlei ongewenste codes worden geactiveerd. De Disa-klep is de kers op de taart.

#4 ·
Ik had niet de door u beschreven problemen met de verslechterende afdichting, de afdichting is in feite in de klepbehuizing gegoten. Ik weet zeker dat u wat Permatex siliconen kunt aanbrengen als u dat wilt.

Mijn probleem was dat de goedkope plastic pin brak. De pin houdt niet alleen de klep op zijn plaats, maar het lijkt erop dat het een zeshoekige pin is en dat hij ook de klep opent en sluit. Gebroken onderdelen die in mijn inlaatspruitstuk komen, is een eng idee.

Als u de klep niet wilde verwijderen, is er een kleine, vreemd gevormde afdekking die gemakkelijk met een kleine schroevendraaier los te klikken is. Hij zit rechtsonder van de rechthoek die de hoofdbehuizing van de klep is. Als u de afdekking eraf haalt, kunt u de klep handmatig bedienen. Ik zou gokken dat u de klep kunt bedienen terwijl de motor draait en kunt vaststellen of de klep wel of niet werkt. Ik kwam hier achter nadat ik had geprobeerd de oude klep uit elkaar te halen.

Jerry

#8 · (Edited)
Ik had niet de verslechterende afdichtingsproblemen die u beschreef, de afdichting is eigenlijk in de klepbehuizing gegoten. Ik weet zeker dat u wat Permatex siliconen zou kunnen aanbrengen als u dat zou willen.
Jerry
Zorg ervoor dat u SENSOR SAFE RTV gebruikt, geen siliconen. Siliconen vernietigen de O2-sensoren snel.
De normale levensduur van een lambdasonde***8217; is 30.000 tot 50.000 mijl, maar de sensor kan voortijdig defect raken als deze verstopt raakt met koolstof, of verontreinigd raakt door lood uit loodhoudende benzine of siliconen uit een koelvloeistoflek of van siliconenkit.

Dit is prima om te gebruiken. Ik keur hier geen enkele fabrikant goed. Ik citeer alleen een sensorveilig voorbeeld.

Attachments

#6 ·
Ik heb een paar foto's toegevoegd om mijn uitleg aan te vullen. Locatie van de DISA-klep, kapotte onderdelen en actuator met verwijderde toegangsklep. De metalen pin wordt aan de bovenkant van de klephouder gemonteerd. Ik kan me voorstellen dat dit je inlaatkleppen en/of cilinder zou beschadigen, en hij rustte alleen in zijn montagegat.

Jerry

Attachments

#7 ·
Dus.. je zegt dat dingen die in je inlaat vallen een eng idee zijn.. nou, voor mij is het een verdomde realiteit... Had allemaal dezelfde problemen, onregelmatig stationair draaien en zo.. uiteindelijk was het mijn disa-klep en cycloonafscheider.. Had het oorspronkelijk naar een Ford-dealer gebracht waar ik de auto kocht, omdat ik er een aftermarket garantie bij kreeg. Ze hebben er de sh*t van verkeerd gediagnosticeerd.. hebben mijn garantiebedrijf 2800 dollar in rekening gebracht voor allerlei dingen die niet gerepareerd hoefden te worden.. dus ze hebben het naar BMW gestuurd, BMW heeft het correct gediagnosticeerd maar alleen de disa-klep gerepareerd.. en de cycloonafscheider overgeslagen. Omdat de Ford-dealer technisch gezien de klant was op dat moment.. dus nadat ze de disa-klep hadden gerepareerd, zeiden ze dat de pin ontbrak en vroegen ze om het inlaatspruitstuk te openen om ernaar te zoeken.. De Ford-dealer zei nee, wacht gewoon tot hij het terugbrengt om de cycloon te laten repareren... Nou, voordat ik de kans had om daarheen te gaan en het terug te laten slepen naar BMW, heeft de Ford-dealer de auto twee keer gestart en een tijdje laten draaien.. nou... nu is mijn verdomde motor kapot.. die pin is erin gekomen en heeft 2 zuigers en een paar andere dingen daarin verpest.. ja.. dus nu moet ik een hele nieuwe motor krijgen volgens BMW.. hoop dat mijn garantiebedrijf dit begrijpt of ik neem een advocaat!!

#9 ·
- DISA KLEP FLAP BREEKT: de DISA klep flap breekt, soms worden er onderdelen in het inlaatspruitstuk gezogen (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) & aanbevolen onderdelen (1) (2) & merkselectie (1)

#10 · (Edited)
Poolman heeft zojuist een geweldige bron voor de DISA-klep o-ring ontdekt!
- DISA 0 Ring

Dus, om waarde toe te voegen, heb ik de bestlinks-regel op de DISA bijgewerkt:
- DISA KLEP FLAP BREEKT: de DISA klep flap breekt, soms met onderdelen die in het inlaatspruitstuk worden gezogen (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) of de disa klep o-ring faalt (1) (2) & waar je alleen de DISA klep o-ring kunt krijgen (1)

Wat we nu nodig hebben is:

• Welke maat heeft de DISA klep o-ring?
  • Welk materiaal is het beste voor de DISA klep o-ring?
Ik heb een paar minuten gegoogeld; maar heb de maat nog niet gevonden.

Volgende persoon - meet de o-ring en rapporteer terug aan het team!
Image

#11 ·
had verschillende codes. P0171, P0174 ... Ik bleef verschillende codes krijgen, P1083, p1084, P1347, P1348, enz.
Ik ben hier nu omdat ik codes heb van een zeer vergelijkbare aard en een heel lichte aarzeling bij een zeer laag toerental en meestal in de eerste tien minuten van het rijden.

Bijvoorbeeld, na het wissen van de avond ervoor en dan 's ochtends een rit van 10 mijl te hebben gemaakt, hier zijn de in behandeling zijnde codes van gisteren:

1. P0306,BMW 243, Cilinder 6 Misfire Gedetecteerd
  2. P1346,BMW 240, Misfire Tijdens Start Cilinder 3
  3. P1343,BMW 238, Misfire Cilinder 1 met Brandstofafsnijding
  4. P1083,BMW 202, Brandstofregeling Limiet Mengsel Te Mager (Bank 1 Sensor 1)
  5. P1085,BMW 203, Brandstofregeling Limiet Mengsel Te Mager (Bank 2 Sensor 1)
  6. P1349,BMW 241, Misfire Cilinder 4 met Brandstofafsnijding
  7. P1351,BMW 242, Misfire Cilinder 5 met Brandstofafsnijding
  8. P0171,BMW 227, Systeem Te Mager (Bank 1)
  9. P0174,BMW 228, Systeem Te Mager (Bank 2)
Toen, na nog een paar ritten van 10 mijl, heb ik vandaag de SES en vier codes, waarbij de laatste nog in behandeling is:

1. SES: P1083,BMW 202, Brandstofregeling Limiet Mengsel Te Mager (Bank 1 Sensor 1)
  2. SES: P1085,BMW 203, Brandstofregeling Limiet Mengsel Te Mager (Bank 2 Sensor 1)
  3. SES: P0174,BMW 228, Systeem Te Mager (Bank 2)
  4. IN BEHANDELING: P0171,BMW 227, Systeem Te Mager (Bank 1)
Dus, ik besloot om naar de DISA-klep te kijken op basis van wat je hier schreef.

heel gemakkelijk te verwijderen. Trek de luchtbox eruit, trek de stekker uit het apparaat en verwijder 2 #40 Torx-bouten.
Ik heb niet eens de MAF of de luchtbox of de leidingen eruit getrokken. Met een scharnierende dopsleutelset en een T40 Torx-dop kunt u eenvoudig de twee bouten en de DISA-connector verwijderen.

De mijne "leek" te werken ... maar ik heb de elektrische pinnen niet met 12 volt (of is het 5 volt?) geĂŻnnerveerd om te zien of de klep naar de volledige positie bewoog:
- Hoe de juiste werking van de DISA-klep op de BMW E39 te testen

Image

de pakking, voor zover ik begrijp, kan verslechteren en niet goed opnieuw afdichten.
De mijne, bij 105K mijl, was behoorlijk plat!

Image

je zou wat Permatex siliconen kunnen aanbrengen als je dat wilde.
Dat is wat ik zojuist heb gedaan.
Image

Zorg ervoor dat u SENSOR SAFE RTV gebruikt, geen siliconen.
Oh oh. Heb ik het juiste spul gebruikt?

Attachments

#13 · (Edited)
#15 ·
Zijn je codes nu weg?
Helaas komen de vele lean-gerelateerde codes nog steeds voor.

Ik houd hier een logboek bij:
- Maakt de VOLGORDE van pcodes die in een OBDII-scanner worden vermeld eigenlijk uit?

In plaats van onderdelen willekeurig te vervangen, probeer ik (langzaam) te leren hoe ik elke verdachte kan diagnosticeren totdat ik de schuldige heb gevonden.

De volgende op de lijst is een systematische controle van het brandstofsysteem en het vacuĂĽmslangensysteem.

Gelukkig probeer ik, als ik met elk klaar ben, alle bekende tests die ik in het verslag heb gevonden op te schrijven, zodat anderen niet opnieuw al het werk hoeven te doen:

Bijvoorbeeld:
- Hoe de werking van de DISA-klep op de BMW te testen

Met betrekking tot de titel van deze thread, zie ook:
- Waarom "gooit" een auto een code?

#16 ·
Reparatiekit voor DISA

Ik heb deze kit gevonden van German Auto Solutions. Ik weet niet zeker of dit ergens anders op de forums is geplaatst, maar het werkte perfect. Verschillende innovaties ook. Geen plastic, één titanium schroef en alle benodigdheden om de reparatie uit te voeren. Heb mijn '04 Z4 3.0 in ongeveer 90 minuten gedaan.
Ik ben van plan om dit weekend mijn '02 530i te doen. DISA-reparatiekit

#17 · (Edited)
Manier om oude thread nieuw leven in te blazen met wat oud nieuws. Wist je dat GAS een festsponsor is? De meesten van ons weten over de kit sinds de ontwikkelingsfase.

#19 ·
P0171, P0174 - systeem te arm, bank 1 en bank 2. ...Ik bleef verschillende codes krijgen, P1083, P1084, P1347, P1348, enz. Kortom, codes wezen op cilinderstoringen, cilinderuitschakelingen en een te arm mengsel.
Ik realiseer me dat dit een oude thread is die is opgewekt - maar ik wil erop wijzen dat ik dezelfde (of vergelijkbare) lean condition codes had - en in mijn geval was het 'niet' de DISA.

In mijn geval was het een gat in de onderste CCV-ontluchtingsslang en een ander gat in de kleine gegolfde laars die op de ICV is aangesloten.

Hier zijn de codes die ik had:

• SET:
    • P0313 BMW 238 tot BMW 243 inclusief, Misfire Detected with Low Fuel
    • P0300 BMW 62 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
    • P1083 BMW 202, Fuel Control Limit Mixture Too Lean (Bank 1 Sensor 1)
    • P1085 BMW 203, Fuel Control Limit Mixture Too Lean (Bank 2 Sensor 1)
    • P1349 BMW 241, Misfire Cylinder 4 with Fuel Cut-Off
    • P1351 BMW 242, Misfire Cylinder 5 with Fuel Cut-Off
    • P0171 BMW 227, System Too Lean (Bank 1)
    • P0174 BMW 228, System Too Lean (Bank 2)
  • PENDING:
    • P0313 BMW 238 tot BMW 243 inclusief, Misfire Detected with Low Fuel
    • P0300 BMW 62 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Het is hier allemaal gedocumenteerd:
- Doet de volgorde van de misfire OBDII DTC's diagnostic trouble codes er eigenlijk toe (1)

Image

...
Image

#23 ·
Heb een 2003 530. Probeerde de DISA-klep te verwijderen en hij zit vast. Schuift iets af, maar de klep moet vastzitten tegen de binnenkant. Hoe moet ik hem verwijderen? Bedankt.
Het komt vrij gemakkelijk naar buiten. Heb je de grote luchtinlaat (stroomafwaarts van de MAF) verwijderd? Je kunt hem eruit halen met de boot erop, maar als hij oud is, kun je hem barsten als je hem buigt om de DISA eruit te laten komen. Vastgehouden door 2 torx-bouten.

#25 ·
Nou, ik had eindelijk de kans om de mijne te inspecteren... de DISA was in goede staat, hoewel de O-ringen een beetje platgedrukt zijn, maar ik denk dat hij goed afdicht.

Mijn voor de hand liggende schuldige was zoals Bluebee hierboven aangaf: de INLAATSLANG. De kleine aftakbuis was op verschillende plaatsen gescheurd. Ik heb hem afgeplakt totdat ik een vervanging kan krijgen, wat niet al te slecht is, ongeveer $40-50 voor de nieuwe inlaatslang.

Hier zijn een paar afbeeldingen:

Image

Image

#26 · (Edited)
Nou, ik had eindelijk de kans om de mijne te inspecteren ... de DISA was in goede staat, hoewel de O-ringen een beetje plat zijn, maar ik denk dat hij goed afdicht.
Je zult een O-ring willen halen om de afgeplatte te vervangen.
- Waar je alleen de DISA-klep o-ring kunt krijgen (1)
Mijn voor de hand liggende boosdoener was zoals Bluebee hierboven aangaf: de INLAATBOOT. De kleine aftakbuis was op verschillende plaatsen gescheurd. Ik heb het afgeplakt totdat ik een vervanging kan krijgen
Bedankt voor de update, en ik ben dol op je afbeeldingen. Ze zullen van pas komen om anderen te helpen!
Image

Attachments

#29 ·
Eerste bericht... Bezit deze 03 530i ongeveer anderhalf jaar. De p0174-code vorige week gegooid. Tijdens het proberen de DISA-klep te verwijderen, heb ik ontdekt dat ik hem slechts 1/4 inch naar buiten kan krijgen... Alsof de klep los zou kunnen zitten en aan de binnenkant van het spruitstuk zou kunnen blijven haken. Geprobeerd te wiebelen, geen succes. Wil niet te hard trekken om de klep of de pennen niet af te breken. Ideeën?

Verzonden vanaf de BimmerApp mobiele app

#30 ·
P303 P0171 P0174 P1083 P1085 vacuĂĽmlekken & DISA reparatie

Ik heb een paar threads gezien met betrekking tot het vervangen van een DISA vanwege een gebroken scharnierpen. Ik denk dat onze reparatie beter is dan een nieuwe, omdat de goedkope plastic scharnierpen wordt vervangen door een 4" lange #10 SS bout. Ik heb een paar foto's bijgevoegd. Laat het me weten als je vragen hebt.

2003 BMW 530i met 110k mijl. Hij begon onregelmatig te lopen en het controlelampje van de motor ging branden. Hij had de volgende codes:
P303 Cilinder #3 Misfire
P0171 Systeem te arm Bank 1
P0174 Systeem te arm Bank 2
P1083 Brandstofregeling Mengsel arm Bank 1
P1085 Brandstofregeling Mengsel arm Bank 2

We hebben het vacuümsysteem getest met druk en rook. De rook wordt gecreëerd door een sigaret die in het canistereinde van de drukslang wordt gestoken. (Het goede nieuws is dat we de vacuümlekken hebben gevonden, het slechte nieuws is dat mijn auto nu longkanker heeft)

Toen we de luchtfilterbox verwijderden, vonden we een gebroken montage, dus hebben we die weer aan elkaar gelijmd.

De vacuĂĽmsysteemtest bracht een gescheurde inlaatboot en een slechte afdichting bij de DISA aan het licht.

Om de inlaatboot te repareren, hebben we deze met rubbercement gelijmd.

Om het lek bij de DISA-klep te repareren, hebben we een dunne laag RTV op de 'O'-ring aangebracht.

Toen we de DISA-klep verwijderden om het vacuĂĽmlek te repareren, ontdekten we dat de scharnierpen gebroken was.

Hier zijn de stappen die we hebben genomen om het te repareren:

1. Draad de DISA vlinderklep door de bout langzaam in en uit het gat in de bodem te draaien. Elke keer dat je druk begint te voelen, draai je de bout helemaal uit en blaas je het vuil uit het gat. Begin dan opnieuw met schroefdraad. Dit duurt ongeveer 10 of 15 minuten.

2. Boor met een boor dezelfde maat als de bout voorzichtig het midden uit wat er nog over is van de originele scharnierpen.

3. Draad de bout door de oude scharnierpen en de vlinderklep. Zodra de bout is geplaatst en vastgedraaid, doe je een paar druppels secondelijm op de rand van de kop van de bout.

4. Steek de metalen pen in het andere uiteinde en plaats opnieuw een paar druppels secondelijm onder de rand van de kop. (je wilt niet dat die pen door je motor gaat!)

Attachments

#31 · (Edited)
Had net dit gevreesde DISA-probleem met mijn 530i uit 2001.

Het gooide alle typische codes en werd steeds erger. In het ergste geval omvatten de codes:

misfires 1, 2, 3, 4, 5, 6
misfires bij het opstarten
mager bank 1 en bank 2

Ik begon met het oplossen van problemen met de MAF (deed niets), haalde toen de airbox uit elkaar, inspecteerde de bovenste en onderste inlaatboot, alles goed.

Toen trok ik de DISA eruit en boem, kapot plastic scharnier en disa stond open. Dit probleem wacht om zichzelf op te lossen terwijl mijn Ebay-onderdelen worden verzonden.

Ervan uitgaande dat dit mijn probleem oplost, geweldig! Zo niet, dan naar bobines, controle op vacuĂĽmlekken, carterventilatie, O2-sensoren, etc.

Ik denk dat mijn vraag is: als de DISA-reparatie werkt en de ECU wordt gereset, betekent dat dan dat de spoelen en andere ondergeschikte onderdelen van de DISA weer normaal gaan werken of zouden ze beschadigd kunnen zijn?

#32 · (Edited)
Wacht, wat?,,,Doe rustig aan...waarom denk je dat disa..disa geen misfires veroorzaakt...of magere condities... Luchtlekken wel.. Wat zijn je brandstofaanpassingen? Neem LIVE-metingen van de aanpassingen en verhoog het toerental en kijk of de LTFT daalt.. Als ze dalen, heb je een luchtlek.

Wat betreft schade...nee joh... disa veroorzaakt geen schade, tenzij de pin eruit trekt en de zuiger beschadigt waar hij in viel... alle andere emissie-onderdelen zijn veilig..