BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

Hebben we hydraulische of mechanische multiriemspanners?

140K views 93 replies 28 participants last post by  bluebee  
#1 · (Edited)
Hoe weet ik of ik een 6-cilindermotor uit 2002 heb met hydraulische riemspanners of een 6-cilindermotor met veergeladen riemspanners?

Op pagina 020-17 toont de Bentley-handleiding een onbegrijpelijk korrelige foto van beide poly-v-multiriemaandrijfsystemen - wat al erg genoeg is; maar het is erger omdat je de verschillende poelies en spanners in het daadwerkelijke motorcompartiment niet gemakkelijk kunt "zien".

Omdat de Bentley niet zegt WELKE auto's hydraulische versus veergeladen riemspanners hebben - en omdat ik niet weet waar ik naar moet zoeken (of zelfs of het mogelijk is om ze van bovenaf te "zien" - vraag ik...

Hoe weten we of we hydraulische of mechanische aandrijfriemspanners hebben op onze BMW E39-motoren?

Attachments

#3 ·
De hydraulische spanner vervangt de mechanische. Ik denk niet dat je er nog een mechanische te koop kunt vinden.
De nieuwe hydraulische spanner, die u moet bestellen, is onderdeelnummer 11287838797 (dit is voor een 2002 525). Ik weet niet zeker of de auto ooit een mechanische spanner heeft gehad, maar als dat zo was, zal het nieuwe ontwerp niet lijken op het oude (mechanisch versus hydraulisch).

#7 ·
Ik denk dat je de mechanische exemplaren nog steeds bij NAPA kunt krijgen (of een paar maanden geleden kon krijgen).

Foto's hier: http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=443038&highlight=

Ik heb tot nu toe ongeveer 3000 mijl met mijn vervanging gereden, zonder klachten. Ik geloof dat je van mechanisch naar hydraulisch kunt overstappen, maar ik herinner me dat de kosten voor de kit veel hoger waren.

#11 ·
Doru heeft gelijk.
De hydraulische spanner vervangt de mechanische spanner.
Er waren te veel defecten met de mechanische spanners, dus BMW ging terug naar de hydraulische spanners.
En ja, als je een mechanische spanner hebt, kun je de hydraulische spanner installeren.
Ik heb mijn mechanische spanner vervangen door een andere mechanische.
Twee maanden later moest ik hem opnieuw vervangen, maar dit keer door een hydraulische spanner.

#12 · (Edited)
if you have a mechanical tensioner, you can install the hydraulic tensioner
Welnu, als ze uitwisselbaar zijn, moeten ze er op zijn minst in grote lijnen, waar bouten worden bevestigd, hetzelfde uitzien. Dat zou visuele identificatie problematisch maken.

Als je naar realoem kijkt, is het nog steeds erg verwarrend omdat BEIDE mechanische en hydraulische riemspanners worden getoond voor hetzelfde serienummer!

Hoe verwarrend is dat! Hier is een screenshot van realoem's $70 (nominaal) hydraulische spanners en de mechanische spanner. Als ze uitwisselbaar zijn, zien ze er zeker anders uit! Ik denk dat dat de reden is waarom mensen zeggen dat je gewoon moet kijken.

Ik weet nu tenminste iets meer waar ik op moet letten, maar zoals gezegd, het zit er behoorlijk vol; maar met deze diagrammen heb ik weer een nieuw stukje informatie om naar te zoeken.

Image

Attachments

#14 ·
Ik heb deze post gebruikt voor de conversie
Wow, die E46-post voor Wisselen van mechanische spanner naar hydraulische spanner is een geweldig voorbeeld van een prachtig fotografisch gedetailleerde DIY. Ik zal het toevoegen aan de ALLERBESTE E39-links, zodat anderen er ook van profiteren.

#15 ·
Realoem gaf geen duidelijk idee of ik hydraulische of mechanische multiriemspanners heb; maar de consensus ligt veel dichter bij hydraulisch dan mechanisch.

Nu ik een veel duidelijker beeld heb van het verschillende uiterlijk van de hydraulische versus de mechanische, kan ik misschien in de motor kijken om te zien of ik mijn camera daar beneden tussen de riemen kan stoppen om te bevestigen wat ik heb.

#19 ·
Heb net het hele koelsysteem van mijn '03 530 vervangen en ontdekte dat ik de mechanische spanners had. Zodra de afscherming, ventilator/koppeling en radiator zijn verwijderd, is het mogelijk om te zien wat je hebt. Ik heb beide typen besteld bij Pelican, met de afspraak dat ik het ongebruikte nieuwe onderdeel kon retourneren, wat ik zonder problemen heb gedaan. Het feit dat Pelican me niet kon vertellen welk type ik had, doet me vermoeden dat beide typen werden gebruikt op M54-motoren in '03 en misschien ook in andere jaren.

#20 ·
De consensus lijkt te zijn dat het een gok is of we hydraulische of mechanische spanners hebben, wat het moeilijker maakt om onderdelen van tevoren te bestellen.

We moeten gewoon kijken en zien. Hier is hoe de twee onderdelen er naast elkaar uitzien.

Op basis van informatie in deze thread, kan het zijn dat het ene systeem een katrol minder heeft dan het andere systeem (moet bevestigd worden), dus een goede test zou het aantal "ronde dingen" zijn (niet allemaal katrollen).

Image

Attachments

#21 ·
mechanische spanner

Ik ben er vrij zeker van dat alles hetzelfde is, behalve de spanners zelf. Beide typen hebben een looprol. Zoals gezegd heb je een "kit" nodig om over te schakelen van mechanisch naar hydraulisch. Ik heb mechanisch op mijn 02 530i, zal ze vervangen door mechanisch als ik de koeling doe, je kunt ze krijgen van oembimmerparts (sitesponsor).

#22 ·
Blauw, ik had hetzelfde probleem voordat ik mijn grote revisie deed. RealOem toont beide omdat ze beide hebben gebruikt, en er is geen VIN# of jaar om te bepalen wat ze die dag in uw auto hebben gestopt.

De enige echte manier om zeker te zijn, is om te kijken zoals aangegeven door CN90, als u de auto op een lift kunt zetten en de motorbescherming kunt verwijderen, maakt het veel gemakkelijker om te zien. Zowel de hydraulische als de mechanische bouten op dezelfde manier

Ik had mechanische en bestelde nieuwe mechanische spanners. Voor degenen die het niet zeker weten, kunt u de complete upgradekit naar hydraulisch bestellen, zoals vermeld, hoewel het iets meer kost.

#24 · (Edited)
Blue, ik had hetzelfde probleem voordat ik mijn grote revisie deed. RealOem toont beide omdat ze beide hebben gebruikt, en er is geen VIN# of jaar om te bepalen wat ze die dag in uw auto hebben gestopt.

De enige echte manier om zeker te zijn, is om te kijken zoals aangegeven door CN90, als je de auto op een lift kunt zetten en de motorbescherming kunt verwijderen, maakt het veel gemakkelijker om te zien. Zowel de hydraulische als de mechanische bouten op dezelfde manier

Ik had mechanische en bestelde nieuwe mechanische spanners. Voor degenen die het niet zeker weten, kunt u de complete upgradekit naar hydraulisch bestellen, zoals vermeld, hoewel het iets meer kost.
Het is echt niet zo moeilijk om te bepalen. Je hoeft niet eens de voorkant op te krikken/op te tillen, je verwijdert gewoon de motorbescherming en kijkt naar de a/c-riem. Je ziet een hydraulische spanner of je ziet er geen.

Vergeef de vuile foto's, ik deed het blind omdat ik de garagedeur niet wilde openen (het regent)
Image

#25 ·
De enige manier om zeker te weten wat je hebt, is om op de e39's te kijken. Ik heb 2 528i auto's uit 1998 in de familie, die een maand na elkaar zijn gebouwd. De ene heeft een mechanische AC-spanner, de andere hydraulisch. Beide hebben een mechanische spanner voor de hoofdriem. De ene heeft meer dan 170.000 mijl en is soepel en stil, de andere is vervangen bij 120.000 mijl toen hij piepte.

Ik heb uitstekend geluk gehad met beide soorten spanners. Ik ben eigenlijk zelf gecharmeerd van de eenvoud van de mechanische spanner.

#26 ·
De ene heeft een mechanische AC-spanner, de andere hydraulisch. Beide hebben een mechanische spanner voor de hoofdriem.
OMG!

We hebben niet alleen het vooruitzicht van mechanisch of hydraulisch... maar we kunnen ze allebei op dezelfde E39 hebben!

Bedankt voor die informatie (ik wou dat ik het niet wist... maar nu besef ik dat ik BEIDE moet bekijken om erachter te komen wat ik heb).

:)

#27 ·
Ik ben er echt niet zo zeker van waar al die drukte over gaat.
Ze zijn beide uitwisselbaar. Het maakt echt niet uit welke je hebt. Als je wilt overstappen van mechanisch naar hydraulisch of vice versa, kun je dat zonder nadelige gevolgen doen.
De ene is duurder dan de andere. Ook hebben een paar mensen een betere service ervaren met het hydraulische type. Anderen hebben een betere service ervaren met de mechanische. BMW "beveelt" de hydraulische aan. Kies er een en wees er klaar mee.

#28 ·
Ik ben er echt niet zo zeker van waar al die drukte over gaat.
Ze zijn beide uitwisselbaar. Het maakt echt niet uit welke je hebt. Als je wilt overstappen van mechanisch naar hydraulisch of vice versa, kun je dat zonder nadelige gevolgen doen.
De ene is duurder dan de andere. Ook hebben een paar mensen een betere service ervaren met het hydraulische type. Anderen hebben een betere service ervaren met de mechanische. BMW "beveelt" de hydraulische aan. Kies er een en wees klaar.
De 'drukte' gaat over het bestellen van de onderdelen. Je moet uitzoeken welke je hebt voordat je bestelt, of doe het zoals Rjim en koop ze allebei en retourneer de ongebruikte, maar dat is ongeveer $10 aan retourzending...
Wat ik dwaas vind, is dat de BMW-dealer je niet kan vertellen wat er via je VIN is geplaatst, dat is als een ziekenhuis (dat je vaak bezoekt) dat je bloedgroep niet in het bestand heeft, vooral hier en nu in het computertijdperk.

#29 ·
Klopt, maar nogmaals, als je een hydraulische spanner had en een mechanische bestelde, kun je deze zonder problemen vervangen. En vice versa. Je zou verbaasd kunnen zijn als je de spanner verwijdert en deze er niet uitziet als de originele die je had, maar hij past en werkt.
Waarschijnlijk is dat de reden waarom BMW niet zoveel aandacht aan dit detail heeft besteed, en misschien heb je daarom auto's van hetzelfde model/jaar met verschillende configuraties, die niet herkenbaar zijn aan het VIN-nummer.
Het is niet zo'n dramatisch onderdeel dat je systeem in de war brengt als je ze verwisselt (zoals bijvoorbeeld dat je een 90A in plaats van een 120A of 140A dynamo kiest). Het is bijna als banden wisselen - Michelin vs. Dunlop of iets dergelijks.

#30 · (Edited)
Zoals Doru zegt, maakt het niet uit welke je krijgt, want ze worden allebei op dezelfde manier vastgeschroefd. Dus als je mechanisch had en hydraulisch koopt, of andersom....het zal nog steeds werken. Het is gewoon een kwestie van wat je wilt geloven. Sommigen houden van de eenvoud van mechanisch en gaan daarvoor, en sommigen, waaronder BMW, bevelen hydraulisch aan. Mechanisch is ook wat goedkoper dan hydraulisch als de prijs een probleem is.

Kies er gewoon een en ga ermee aan de slag.....

#31 ·
U kunt gewoon de hydraulische spanner zelf vervangen en niet de hele assemblage. (bespaar wat $$)

Hier is de mijne, die origineel bij de auto zat bij ongeveer 175.000 mijl:

Image

De rubberen hoes die de olie vasthield, was intact... de bus aan het grote uiteinde... niet zozeer. De veerdrukkracht was vergelijkbaar met de nieuwe die hem verving.

#32 ·
Ik weet ook niet zo goed wat ik van de "kies er maar een"-aanpak vind. Ik had onlangs de hydraulische aircospanner van mijn moeder afgehaald en geprobeerd een mechanische aircospanner in de plaats te zetten. Ik wilde hem vervangen omdat haar spanner kapot was en ik een reserve mechanische spanner had. Lukte niet. Hij paste niet. Je kunt een hydraulische spanner met de juiste onderdelen achteraf in een mechanische auto monteren, maar niet andersom, zo bleek uit mijn pogingen. De beugel die de aircocompressor en de spanner aan de auto bevestigt, is anders.

Uiteindelijk moest ik de basis voor de hydraulische aircospanner bestellen om haar airco te repareren, wat meer dan 100 dollar kost. Hopelijk kan ik de rest van haar oude hydraulische onderdelen op de nieuwe basis redden als die aankomt en haar airco weer aan de praat krijgen. Het wordt overdag warm! De basis die ik moest bestellen, ziet er zo uit: http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=5235584&postcount=14

#34 ·
Ik weet ook niet zo goed wat ik van de "kies er gewoon een" aanpak vind. Ik had onlangs de hydraulische AC-spanner van mijn moeder afgehaald en geprobeerd een mechanische AC-spanner in de plaats te zetten. Ik wilde hem vervangen omdat haar spanner kapot was en ik een reserve mechanische spanner had. Lukte niet. Hij kon niet worden vastgeschroefd. Je kunt een hydraulische spanner achteraf in een mechanische auto inbouwen met de juiste onderdelen, maar niet andersom, in mijn proeven en fouten. De beugel die de AC-compressor en de spanner aan de auto vasthoudt, is anders.

Uiteindelijk moest ik de basis voor de hydraulische AC-spanner bestellen om haar AC te repareren, die meer dan 100 dollar kost. Hopelijk kan ik de rest van haar oude hydraulische onderdelen op de nieuwe basis redden als hij aankomt en haar AC weer aan de praat krijgen. Het wordt warm overdag! De basis die ik moest bestellen, ziet er zo uit: http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=5235584&postcount=14
Zeer goede opmerking. Dacht dat ze beide kanten op achteraf in te bouwen waren. Blijkt dat je alleen de "dure" manier kunt achteraf inbouwen. Hmmm....

#33 ·
Bedankt Mark, en je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik moet toegeven dat ik het werk niet aan mijn auto heb gedaan, maar volgens de onafhankelijke garage die het wel deed, werd me verteld dat beide zouden passen. Of dat nu een kleine aanpassing inhoudt om de mechanische versie te laten passen als je oorspronkelijk de hydraulische versie had... dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

#35 ·
Wauw. Dit is een beetje zoals een spion die naar korrelige foto's van satellietfoto's kijkt; je moet precies weten waar je naar moet zoeken.

Met een spiegel en een zaklamp, op het middaguur, kijkend naar de motor, kon ik de twee bovenste katrollen (of rollen of wat het ook zijn) zien, die beide de geribbelde multiriem verkeerd om hadden (d.w.z. ribben naar buiten) en waarvan er één een excentrische bout op het oppervlak had.

Tussen de riem die in en uit die twee katrollen ging, zag ik in de spiegel een muntgroot, verhoogd zeshoekig gietstuk met een gat in het midden.

Heb ik gelijk met deze twee aannames?
AANNEMING: De katrol met de excentrische bout is de looprol?
AANNEMING: Het verhoogde, muntgrote, holle zeshoekige gietstuk duidt op een mechanische spanner?

OPMERKING: Beeldverwijzingen:
- hydraulische vs. mechanische spanner
- Katrol of hele spanner vervangen?
- Mechanische spanner vervangen door hydraulische
- OEM BMW E46 Riemen/Spanners Vervangingskit!
- Multiriem voor 318 ti 1997
- Stuurbekrachtigingsriemspanner 02' e46

Image

#36 ·
Heb ik gelijk met deze twee aannames:
AANNAME: De katrol met de excentrieke bout is de looprol?
AANNAME: De verhoogde, dime-grote holle zeskantige gieting duidt op een mechanische spanner?

Ja, u heeft gelijk.

Het is heel gemakkelijk om ze te vervangen met de voorkant van de grond en de ventilator/ventilatorafscherming verwijderd. Er zijn genoeg doe-het-zelf-handleidingen beschikbaar.

Image

Image

#37 ·
Ik heb je advies opgevolgd om een monteurspiegel te halen, en heb vandaag om twaalf uur 's middags met een zaklamp van bovenaf naar beneden gekeken. Ik heb vastgesteld dat ik een mechanische bovenste spanner (nu ik weet waar ik op moet letten) op mijn multiriem heb.

Attachments

#38 ·
Door de 9 vreemde kruiskopschroeven te verwijderen om de onderste motorplaat te laten zakken, was het heel gemakkelijk te zien dat de aircospanner ook mechanisch was.

Attachments