BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner
Status
Not open for further replies.

Kabelstoring punt van de motorkap / hoe de motorkap handmatig te openen bij kabelstoring

184K views 73 replies 38 participants last post by  FlylowTX  
#1 · (Edited)
Deze foto's laten zien hoe je de achterste motorkabel en de hendelbeugel van de motorkap kunt vervangen.

• Like
Reactions: 2vain13
Save
#5 ·
i must say..

je wordt de BELANGRIJKSTE persoon hier

dankjewel VRIEND
Hij is het zeker, ik wou dat ik mijn 7 niet had verprutst. Keif, ik weet zeker dat je het van eerdere leden hebt gehoord, maar ik moet zeggen dat je G8-waarde bent voor het forum. Welkom aan boord man. :thumbup:

Save
#3 ·
Keif,

ik heb een vraag!

Weet je nog dat mijn riem lawaai maakte? Ik wist niet of mijn aftermarket garantie het zou dekken!

Mijn neef heeft dus mijn riem vervangen en hij zei dat het lawaai weg was, MAAR mijn waterpomppoelie heeft wat speling.

Mijn vraag is: IS HET NORMAAL om speling te hebben in poelies en op mijn waterpomppoelie?

En vergeet niet dat ik niet veel weet over motoronderdelen of het vervangen ervan...

#4 ·
Een heel klein beetje beweging is normaal bij sommige milles, maar veel meer en het is tijd om de pomp nauwlettender in de gaten te houden (eigenlijk de lagers, maar geen verschil). Naarmate onze auto's meer kilometers gaan maken, is het goed om bij elke gelegenheid de verschillende poelies te draaien (om te luisteren naar lawaaierige lagers) en ze te wiebelen zoals je deed (om te controleren op speling/losheid).

Save
#7 ·
en over de waterpomppoelie

mijn neef zegt dat er zo'n 15 graden beweging is?

Gaat mijn aftermarket garantie me vertellen dat het goed is en dat het zo hoort te zijn en gaat mijn dealer me ongeveer 200 tot 300 dollar in rekening brengen voor een check-up?

ik weet het gewoon niet

#8 · (Edited)
Bedankt jongens, ik waardeer het echt, en laat me weten welke dealers je je auto's verkoopt, zodat ik ze goedkoop van hun achterterrein kan kopen en ze kan repareren... kan maar beter een manier vinden om geld te verdienen met deze obsessie van mij, toch?!! lol

Wat betreft de pomp... zei hij 15 graden, wat betekent dat de waterpomp zelf kapot ging of alleen de ventilator koppeling? (d.w.z. misschien had hij het over de ventilator koppeling die de ventilator 15 graden liet draaien in plaats van heen en weer te wiebelen 15 graden) Dat gezegd hebbende, ALS hij zegt dat je waterpomp kapot gaat, kies er dan voor om het eerder dan later te doen (d.w.z. bij uitval) -- het klinkt alsof deze motoren helemaal niet goed reageren op oververhitting. Als je tijdens je koelvloeistofpijpbreuk de waterpomp een tijdje droog hebt laten draaien, zijn lagerproblemen bijna gegarandeerd en zul je de waterpomp waarschijnlijk snel vervangen, dus laten we hopen dat dat niet het geval is.

Nostalgisch verhaal... Vroeger op de middelbare school had ik een E3 (de 3.0s-versie, maar dezelfde carrosseriestijl als een Bavaria) en ik liet de waterpomp kapot gaan. De lagers waren kapot toen hij uiteindelijk faalde en de waterpomppoelie liet **** en de ventilator in de radiator sturen, waardoor beide werden gescheurd en ik 2 1/2 uur ten westen van Philly gestrand was. Wat is 2 1/2 uur ten westen van Philly, vraag je...f'ing NIETS...helemaal niets. Mijn vader reed de 2 1/2 uur om me op te halen, alleen om te lachen toen hij daar aankwam en zei: "Wow, ik had niet gedacht dat je het daadwerkelijk zo ver zou schoppen!" Wtf!...bedankt dat je me vertelde dat je van een probleem wist!@!! En in plaats van de hele dag met een hete meid door te brengen die ik op internet had ontmoet (ze stuurde foto's, ik was enthousiast...lol), bracht ik in plaats daarvan ongeveer 15 minuten met haar door met mijn vader erbij. ...en ze bleek inderdaad bloedheet te zijn...wat een domper. lol

Save
#9 ·
Geweldige post Keif! Blijf ze plaatsen en bedankt voor het delen....

Save
#10 ·
Ik zou vanavond foto's moeten hebben waarop te zien is wat er allemaal komt kijken bij het uittrekken van de oude kabel en het plaatsen van de nieuwe. ...hopelijk. Zo niet, dan heb ik waarschijnlijk iets anders kapot gemaakt. lol

Save
#11 ·
Dat klinkt als te veel beweging voor mij, zeven11! Geen enkele auto waaraan ik ooit heb gewerkt en waar alles in een bruikbare staat verkeert, heeft zoveel speling! Ik zou er serieus over nadenken om het te laten repareren als ik jou was!

#15 ·
Dus ja, ik heb weer iets kapot gemaakt. Nieuwe motorkabel = goed. Oude beugel voor hendel = slecht. Maar nu is alles klaar.

Advies voor iedereen die het gedeelte van de motorkabel / Bowdenkabel vervangt dat door het schutbord naar de beugel en hendel in de auto loopt: vervang de beugel die de hendel vasthoudt tegelijk met de kabel, hoe goed je beugel er ook uitziet. Het plastic borgstuk op de beugel dat de mantel van de kabel tegenhoudt en weerstand biedt voor de hendel, wordt oud en breekt door - waardoor je de motorkap niet meer met de hendel kunt openen, omdat de beugel geen weerstand meer biedt.

Vervangen onderdelen: (zie diagram hier)
  • Bowdenkabel, achter (onderdeel #9 / 51237197474 / $14.05)
  • Beugel (onderdeel #12 / 51237023992 / $11.53)
Bovenstaande prijzen zijn exclusief btw, gekocht bij de dealer met BMWCCA-korting.

Save
#73 ·
Dus ja, ik heb weer iets kapot gemaakt. Nieuwe motorkabel = goed. Oude beugel voor hendel = slecht. Maar nu is alles klaar.

Advies voor iedereen die het gedeelte van de motorkabel / Bowdenkabel vervangt dat door de firewall loopt naar de beugel en hendel in de auto: vervang de beugel die de hendel vasthoudt tegelijk met de kabel, hoe goed je beugel er ook uitziet. Het plastic borgstuk op de beugel dat de mantel van de kabel tegenhoudt en weerstand biedt voor de hendel, wordt oud en zal breken - waardoor je de motorkap niet meer met de hendel kunt openen, omdat de beugel geen weerstand meer biedt.

Vervangen onderdelen: (zie diagram hier)
  • ["Bowdenkabel, achter (onderdeel #9 / 51237197474 / $14.05)"]
  • ["Beugel (onderdeel #12 / 51237023992 / $11.53)"]
Prijzen hierboven zijn exclusief btw, gekocht bij de dealer met BMWCCA-korting.
Bedankt hiervoor!!

#16 ·
Foto's van de vervanging van de motorkabel en de hendelbeugel van de motorkap staan online (zie originele bericht). De ruimte in de auto waar de kabel de firewall raakt, is behoorlijk krap, dus sorry voor de slechte foto's. Ik heb geprobeerd dit grotendeels te doen zonder dingen weg te halen; het werkte gewoon niet. Neem een paar minuten de tijd om de dingen die ik op de foto's heb gedaan eruit te halen en je zult je knokkels veel schrapen besparen.

Save
#17 ·
Gewoon trefwoorden toevoegen... handmatig handmatig met de hand gemeenschappelijke locatie open motorkap ontgrendeling grendels vangt vangt hendel hendels beugel vrijgeven Bowdenkabel defect

Save
#18 ·
Draad om te gebruiken als aanvulling op de hierboven gelinkte foto's --> hier.

Save
#19 ·
RHD-versieprobleem

Geweldige thread, maar aangezien ik in Ierland woon, zit de kabel aan de rechterkant en zijn er te veel obstakels voor je hand. Ik heb het opgelost door de hendel te verwijderen en een tang te gebruiken om de draad door de kabel te trekken en de motorkap sprong open.

#21 ·
Geweldig draadje, maar aangezien ik in Ierland woon, zit de kabel aan de rechterkant en zijn er te veel obstakels voor je hand. Opgelost door de hendel te verwijderen en een tang te gebruiken om de draad door de kabel te trekken en de motorkap sprong open.
Grappig genoeg heb ik deze klus dinsdag gedaan. Ik was nog niet zover dat de motorkap niet meer open kon vanwege een kabelbreuk. Hij was echter wel door de mantel aan het hendeleinde getrokken, dus ik haalde de afdekking eraf en verwijderde de kabel van het mechanisme en trok hem met een tang.

Het vervangen van de kabel was vrij eenvoudig. Ik voerde hem in de verbinding door de buitenste firewall vanaf de plek waar het microfilter zit en voerde vervolgens het andere uiteinde door de binnenste firewall. De kabel is stijf genoeg om hem door te voeren naar waar hij moet zijn zonder iets in de auto te verwijderen, behalve het schopbord waar de hendel zit en het plastic paneel onder het dashboard.

Save
#20 ·
Sorry Keif, maar deze thread werkt niet voor 750Li. Lijkt te werken voor 745's.

Save
#22 ·
Helaas is de mijne niet van binnenuit de auto kapot. Ik heb hem uit elkaar gehaald zoals in Keif's bericht staat en de kabel ziet er prima uit, evenals de kabelhuls. De hendel en het mechanisme zijn ook in prima staat. Ik heb de kabel uit het mechanisme gehaald en met een tang getrokken. Hij gleed soepel, maar opende de motorkap niet. Ik denk dat het onder de motorkap mis is, zoals in Keif's bericht staat. Gaat volgende week naar Indy.

Save
#23 ·
Goed nieuws, Indy heeft het open gekregen. Hij heeft het reservoir verwijderd, maar kon het slot nog steeds niet bereiken. Hij kon de kabel naar het slot pakken en eraan trekken met een tang. Hij zei dat het veel moeilijker is dan 745. Het zal ook meer kosten vanwege de extra tijd. Mijn probleem was op het typische faalpunt dat Keif in zijn bericht benadrukt. Die onder de motorkap. Ik denk dat dat gebied een soort smering nodig heeft. Nu denk ik dat ik alle drie de kabels ga laten vervangen.

Save
#24 ·
Meer metalen onderdelen (in plaats van plastic) en volledige metalen omhulsels aan de uiteinden van de kabels zouden mooi zijn. Zoals je op mijn verschillende foto's kunt zien, is het bij mij al op verschillende plaatsen kapot. Ik had al die kabels de eerste keer moeten vervangen.

Save
#25 ·
Hallo mensen,

ik ben hier nieuw en heb helaas jullie hulp nodig. Mijn motorkabel is net gebroken en ik kan de motorkap niet openen. Ik heb Kief's procedure (Bedankt Keif voor de DIY) geprobeerd, maar ik kon de grendels niet vinden.

Zijn er 2 grendels, één voor elke kant?

Zijn er verschillen tussen linksgestuurde en rechtsgestuurde auto's?

Kan iemand mij helpen met een foto (zie bijlage) met de motorkap open, zodat ik kan zien waar de grendels zitten?

GeĂĽpload met ImageShack.us

Groeten,

#26 ·
Twee grendels, één voor elke kant. U zou de kabel moeten zien die in de grendel aan de zijkant van de auto loopt waar de ontgrendelingshendel van de motorkap zich bevindt. Onzeker over verschillen door het feit dat het RHD is. Zal proberen om zo meteen een foto te maken.

Save
#68 ·
Twee grendels, één voor elke kant. Je zou de kabel moeten zien die in de grendel loopt aan de kant van de auto waar de ontgrendelingshendel van de motorkap zich bevindt. Onzeker over verschillen vanwege het feit dat het RHD is. Zal proberen zo meteen een foto te maken.
Hallo Keif, ik heb de thread gelezen en ik kan de info niet vinden om de motorkap te openen wanneer de hendel "binnenin" de auto de motorkap niet omhoog zet. Kan ik de hendel en beugels binnenin de auto aan de bestuurderskant van de vloer verwijderen om bij de kabel te komen?Bedankt voor je tijd.

#28 ·
Eindelijk ben ik erin geslaagd de motorkap te openen. Voor de RHD e65's zitten de grendels andersom. Voor de grendel aan de linkerkant moet je de kabel van links naar rechts trekken en hetzelfde voor die aan de rechterkant. Het probleem met de mijne was de beugel binnenin. De behuizing van de kabel ging door dat plastic van de beugel en er kwam geen spanning op bij het trekken aan de hendel. Alle kabels waren in goede staat, maar ik heb besloten het hele systeem te vervangen, behalve de grendels, omdat ik dit niet nog een keer wil meemaken. Nogmaals bedankt Keif voor de foto's.

#29 ·
Bedankt Keif voor een erg mooie procedure. Helaas werkte het niet zo goed voor mijn 740d. Het lijkt erop dat het motorcompartiment volledig is heringericht voor mijn V8 diesel in vergelijking met uw V8 benzinemotor.

Ik heb geprobeerd om vanaf de onderkant bij de grendels aan beide kanten van de auto te komen, maar er waren altijd veel dingen die mijn toegang blokkeerden. Ik heb zaterdag 6 uur besteed aan het verwijderen van spullen van onderaf om de grendels te bereiken, maar zonder succes.

De reden dat mijn motorkap vastzit, is omdat ik besloot de batterij 's nachts op te laden en de kleine lader net achter het bevestigingspunt voor de schokdemper aan de passagierskant van het motorcompartiment plaatste. Daarna plaatste ik de verlengkabel iets rechts van de grendel aan de passagierskant en naar beneden en onder de nieren en sloot de motorkap. Daarna gaat hij niet meer open.
Ik vermoed dat de verlengkabel druk uitoefent tussen het chassis van de auto en de motorkap, waardoor de grendel om de een of andere reden niet opengaat.

Ik zit nu behoorlijk te krabben op mijn hoofd en probeer een oplossing te bedenken... :-/
Het enige wat ik kan bedenken is om uw procedure te volgen om bij de kabel te komen die is aangesloten op de ontgrendelingshendel in de auto en er gewoon hard aan te trekken met een tang.

#30 ·
Om toegang te krijgen tot de grendels moest ik beide voorwielen en vervolgens de plastic afdekkingen verwijderen. Ik ben begonnen met de grendel aan de linkerkant omdat ik rechtsgestuurd ben. Ik heb het linkerwiel verwijderd, het plastic onder de vleugel losgeschroefd, maar de ruitensproeierreservoir zat in de weg. Ik heb het verwijderd en toen kon ik de grendel en de kabel zien. Ik heb de kabel krachtig naar rechts getrokken en de motorkap sprong aan één kant omhoog. Toen heb ik alles weer in elkaar gezet, hetzelfde aan de andere kant gedaan en het was een succes. Ik heb het hele systeem vervangen voor de zekerheid.
Ik stel voor dat je begint met de rechtergrendel omdat je hendel aan de linkerkant zit. De kabel gaat eerst naar de grendel aan de linkerkant en van daaruit een andere kabel naar die aan de rechterkant.
Het kostte me iets meer dan 30 minuten. Hopelijk helpt dit.

Groeten,
OoZz

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.