BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

Hoe kan ik zien hoe oud mijn koelsysteem is?

27K views 64 replies 28 participants last post by  bluebee  
#1 · (Edited)
Dus ik heb net een 02 540iA met 103K gekregen van een autohandelaar. De auto had geen documentatie, ik heb geen pre-purchase inspectie gehad, de auto gekocht puur op basis van de staat en proefrit. Titel en carfax zijn schoon voor wat het waard is.
Deze auto is veruit de mooiste die ik heb bekeken. Het is moeilijk te geloven dat hij 8 jaar oud is. Het interieur is prachtig, geen krasje, bijna geen slijtage, zelfs functionerende bekerhouders. Onder de motorkap is het schoon genoeg om van te eten. De auto is duidelijk goed verzorgd.
Hoe kan ik zien wat er vervangen moet worden? Ik weet dat als het koelsysteem origineel is, het vernieuwd moet worden, maar als je naar het radiatorgebied kijkt, ziet het eruit als gloednieuw plastic. Het is volledig vlekkeloos. En het is duidelijk dat het niet alleen is schoongemaakt met armor all door een detailer voordat het op het terrein kwam, ik heb veel van die auto's gezien. Het ziet eruit alsof het nog nooit vies is geweest. Wat moet ik doen? Moet ik toch plannen om alles te vervangen en het risico te nemen om nieuwere onderdelen te vervangen? Bedankt allemaal, dit forum ziet er geweldig uit. Ik zat eerst op e46fanatics.com (2001 330Ci), dit forum ziet eruit alsof het net zo'n grote hulp zal zijn.

#2 ·
De radiator heeft een datumlabel, als je het kunt vinden.

Geeft uw DMV namen van vorige eigenaren vrij? Zo ja, dan kunt u misschien informatie krijgen.

Als alle onderdelen even oud zijn, is de eerste component die defect raakt meestal het expansievat, dat scheurt en een flinke hoeveelheid koelvloeistof uitspuugt.

Als de radiator, tank, slangen en waterpomp in perfecte staat zijn, zonder vuil/vet in vergelijking met de rest van de motor, zijn ze misschien nieuw. Maar als alles onder de motorkap brandschoon is, dan is het gewoon een goede detailklus en ben je op jezelf aangewezen.

#3 · (Edited)
De datumtag (als deze OEM is) moet zich aan de rechterkant (passagierskant) van de radiator bevinden, ongeveer 15 tot 20 cm naar beneden. Pak een zaklamp en lees hem af. Het is een Europees formaat. Het is slechts een papieren sticker, dus hij kan verdwenen zijn. Er is een permanente datumcode, maar mogelijk moet u de radiator verwijderen om deze te zien.

#4 ·
Slechts 3 items hebben een datumstempel:
- Radiator: datumstempel staat meestal aan de passagierskant
- Slangen moeten de fabricagedatum hebben.
- De datum van de ventilator koppeling is ter plekke moeilijk te lezen omdat deze zich achter de ventilator koppeling bevindt. Veel gemakkelijker als u de ventilator koppeling verwijdert en naar de datum kijkt.

Als u moed en energie heeft, zoek dan naar een revisie van de koeling voor V8 door "BlackBMWs" op bimmerforums.

Dan is het het beste om de auto een week te aarden, alle onderdelen in het koelsysteem te verwijderen voor onderzoek. Alles wat oud is, online bestellen en vervangen. Op deze manier kunt u weer 70.000 of zo goed slapen.

#50 ·
Slechts 3 items hebben een datumstempel: - Radiator: datumstempel staat meestal aan de passagierskant - Slangen moeten de fabricagedatum hebben. - De datum van de ventilator koppeling is een beetje moeilijk te lezen in situ omdat deze zich achter de ventilator koppeling bevindt. Veel gemakkelijker als u de ventilator koppeling verwijdert en naar de datum kijkt. Als je moed en energie hebt, zoek dan naar een revisie van de koeling voor V8 door "BlackBMWs" op bimmerforums. Dan is het het beste om de auto een week te aarden, alle onderdelen in het koelsysteem te verwijderen voor onderzoek. Alles wat oud is, online bestellen en vervangen. Op deze manier kunt u weer goed slapen voor nog eens 70K of zo.
De thermostaat heeft ook een datumcode. Ik heb net de radiateur expansietank en de ventilator koppeling laten vervangen. Ik had documentatie van de oorspronkelijke eigenaar dat de thermostaat en de pomp waren vervangen. De monteur zei dat hij de thermostaat had gecontroleerd en dat deze een datumcode van 09/09 had. Document zei dat het in 2010 was vervangen. Wat logisch is. Ik weet niet zeker waar ik op de thermostaat moet kijken, maar het is een zeer gerenommeerde onafhankelijke BMW-werkplaats

#6 ·
#8 ·
Erg behulpzaam.

"18/08/06" hier. :)

De sticker ziet er gloednieuw uit ... moet wel zo zijn omdat ik er zo goed voor zorg.

Waarschijnlijk het enige wat de vorige eigenaar WEL heeft veranderd LOL
Je kunt in ieder geval gerust ademhalen, wetende dat de radiator is vervangen. Nu vraag ik me af over het expansievat, de thermostaat, de waterpomp etc..etc..etc.. :D

#9 · (Edited)
Na het uitvoeren van een koelsysteem-autopsie, realiseerde ik me een potentieel subtiele hint die ons zou kunnen vertellen of een expansietank OEM is of dat deze is vervangen.

Let op deze foto van mijn oude Behr en mijn nieuwe Behr expansietank visuele niveau-indicator.

De OEM-indicator is wit en heeft geen secundaire lamp op een centimeter van de bovenste lamp; terwijl de nieuwere indicator rood is en een secundaire lamp heeft.
Image

Ik ken de variabiliteit van de OEM-sticks niet; maar als dit geldt voor anderen, dan kan de vorm van de stick-indicator een aanwijzing geven of een expansietank OEM is of vervangen.

Attachments

#10 ·
Ik voeg deze kruisverwijzing toe om anderen te helpen erachter te komen of ze een OEM-radiator hebben.

Zoals ik in deze radiator-autopsie heb vermeld, is een andere terloopse manier om een OEM-radiator te identificeren de aanwezigheid van dit speldpunt aan de ventilatorkant van de radiator, ongeveer tien rijen van onderen, in het midden (bovenaan deze afbeelding).

#12 ·
Ik zit op 100.000... Ik vervang momenteel eigenlijk alles! LOL Dat maakt het gemakkelijk om te onthouden en door te geven aan de volgende man, hoewel ik denk dat we de 530i uit 2001 nog heel lang zullen hebben.

#13 · (Edited)
Bluebee,

LOL...
White out (of Tipp-Ex) gaat lang mee, zelfs onder hitte van de motor.
De reden dat ik white-out gebruik, is niet voor de volgende eigenaar, maar voor mij.
Als ik iets in het motorcompartiment vervang, gebruik ik Sharpie (die vervaagt door hitte) of white-out.
Op deze manier weet ik in één oogopslag hoe oud dat specifieke onderdeel is.

#14 ·
Als ik iets in het motorcompartiment vervang, gebruik ik Sharpie (dat vervaagt door hitte) of Tipp-Ex.
Ik vind het geweldig dat we op veel manieren hetzelfde denken. Het is de bedrading in onze hersenen, denk ik. Bedankt dat je me liet weten dat de Liquid Paper (ook wel Tipp-Ex) daadwerkelijk werkt. Ik heb (tot nu toe) niet veel vervangen, dus ik was niet zeker van de levensduur ervan.

Ik verwacht niet dat het al te lang op de riemen blijft zitten (met al die beweging). En ik was bang om de ventilator zelf te graveren. Bovendien zou een gravure niet erg zichtbaar zijn. Het lijkt me dat het zichtbaar moet zijn vanaf de bovenkant van de motorruimte om echt nuttig te zijn.

Ik zal deze in de gaten houden en kijken hoe lang ze meegaan. Het goede nieuws is dat we anderen hetzelfde kunnen aanbevelen; dan hoeft niemand te raden hoe oud hun koelsysteem is.

Image

#15 ·
Bluebee,

Maak je geen zorgen over de riem, want hoewel de witte verf er nu goed uitziet, rolt het gladde oppervlak (ja, het gladde en niet-groefde oppervlak) bij het draaien over de looprol en is de witte verf binnen een week verdwenen.
De riem is meestal gemakkelijk te inspecteren met een zaklamp om te zoeken naar scheuren, dus je hoeft hem niet te "graveren".

#16 · (Edited)
the white-out will be gone in a week
Hoi cn90,

Ik was dat vergeten - maar ik herinner me nu dat de gladde katrollen zonder ribben de white-out kant van de riem behandelen. En ik ben het er mee eens dat scheuren, wanneer ze verschijnen, gemakkelijk te zien zijn.

Trouwens, na een revisie van het koelsysteem te hebben uitgevoerd, kunnen we voelen, zoals een tracker kan voelen dat een wild beest in de buurt is geweest, dat er veel aanwijzingen zijn achtergebleven na een goede revisie van het koelsysteem - waarvan sommige gemakkelijk met het blote oog te zien zijn ...

1. Wat staat er op de datumstempel op de radiator?
- Dat is je beste aanwijzing.

2. Welke kleur (en vorm) heeft de expansietankstang?
- Zie de aanwijzingsvergelijking in deze expansion-tank autopsy thread.

3. Welk merk is uw expansietank & radiator?
- Als het geen Behr is, is het vervangen.

4. Zit er een witte of bruine pin ongeveer tien rijen van de onderkant aan de ventilatorkant van de radiator?
- Blijkbaar hebben alleen de OEM-radiatoren die pin in de spoelen zitten.

5. Welke klem zit er op de radiator en de expansietanknippel?
- Schroefklemmen in plaats van de OEM-krimpklemmen zouden een hint zijn.

6. Zijn de ontluchtingsschroeven van messing of plastic?
- Als ze van messing zijn, is dat een aanwijzing dat de eigenaar de volle 9 yards is gegaan.

7. Zijn de plastic zijkanten van de radiatortank op en neer bekrast?
- Dat is een subtiele aanwijzing, vooral bij automaten, dat de eigenaar de nieuwe radiator op zijn plaats heeft geworsteld.

8. Zijn de BMW-logo's bekrast op het bovenste en onderste slangplastic en aan de buitenkant van de thermostaathuis?
- Nogmaals, een andere aanwijzing dat de onderdelen zijn vervangen.

9. Zijn de twee drukpins in de bovenste ventilatorscherm bekrast?
- Het is een aanwijzing dat de ventilatorscherm is verwijderd (hoewel dat veel dingen kan betekenen).

10. Is de o-ring in de expansietankdop helemaal plat of nog steeds vol?
- Dat is een subtiele indicatie van de leeftijd van de expansietankdop.

11. Ontbreekt de fabrieksmatige zwarte tie wrap van de plastic thermostaatbedradingsboom langs de lijn van de bovenste koelsysteemslang?
- Dat is een indicatie dat de bovenste slang op een bepaald moment is verwijderd.

12. ? iets anders ?

Om deze lijst uit te breiden, hebben anderen nog aanwijzingen voor het volgen van de revisie van het koelsysteem om toe te voegen?

Opmerking: hier is een hergebruikte foto die de rol aan de platte kant van de riem laat zien.
Image

Attachments

#17 ·
Geen datumcode op Behr radiatoren

Hoi, ik was een paar gebruikte E39's aan het bekijken en probeerde te bepalen of ze de originele radiatoren hadden en merkte een paar inconsistenties op:

In twee 2000's hadden beide geen datumcode op het Behr-label, maar één had een feloranje sticker onder het Berh-label met een datumcode

In een 2002 had het Behr-label de datumcode.

Gedachten?

#18 ·
Hoogstwaarschijnlijk waren de auto's die u zag met BEHR-labels zonder datumcode erop, geen BMW/BEHR-radiatoren...maar degene die BEHR voor de aftermarket maakt.

Merk op dat de berichten die afbeeldingen van de gedateerde labels tonen...niet alleen BEHR zeggen, maar ook het BMW-rondje plus het 7-cijferige BMW-onderdeelnummer erop hebben.

Onthoud dat BMW veel leveranciers gebruikt om dingen speciaal voor hen te maken (Siemens, Bosch, Mann, Mahle, BEHR, Lemforder, enz.) en hoewel deze bedrijven BMW van onderdelen voorzien...maken/verkopen ze hun producten ook onder hun eigen merknaam.

#21 ·
Het enige ontbrekende deel van de sticker was de datum in de rechter benedenhoek.
Er zijn andere (misschien subtielere aanwijzingen) ...
  • Welke kleur (en vorm) heeft de expansietankstang?
  • Zit er een plastic pin ongeveer tien rijen omhoog vanaf de onderkant aan de ventilatorkant van de radiator?
  • Welke klem zit er op de radiator en de nippel van de expansietank?
  • Zijn de ontluchtingsschroeven van messing of plastic?
  • Zijn de plastic zijkanten van de radiatortank op en neer bekrast?
  • Zijn de BMW-logo's bekrast op het plastic van de bovenste en onderste slang en aan de buitenkant van de thermostaathuis?
  • Zijn de twee push-pins in de bovenste ventilatorscherm bekrast?
  • Is de o-ring in de expansietankdop helemaal plat of nog gezwollen?
  • Ontbreekt de fabrieksmatige zwarte tie wrap van de plastic thermostaatbedrading langs de lijn van de bovenste koelsysteemslang?

#20 ·
Dus ik heb net een 02 540iA met 103K van een autohandelaar gekregen. De auto had geen documentatie, ik heb geen pre-purchase inspectie gekregen, de auto gekocht op basis van de staat en de proefrit. Titel en carfax zijn schoon voor wat het waard is.
Deze auto is verreweg de mooiste die ik heb bekeken. Het is moeilijk te geloven dat hij 8 jaar oud is. Het interieur is prachtig, geen kras, bijna geen slijtage, zelfs functionerende bekerhouders. Onder de motorkap is het schoon genoeg om vanaf te eten. De auto is duidelijk goed verzorgd.
Hoe kan ik zien wat vervangen moet worden? Ik weet dat als het koelsysteem origineel is, het vernieuwd moet worden, maar als je naar het radiatorgebied kijkt, ziet het eruit als gloednieuw plastic. Het is volledig vlekkeloos. En het is duidelijk dat het niet alleen is schoongemaakt met armor all door een detailman voordat hij op het terrein kwam, ik heb veel van die auto's gezien. Het ziet eruit alsof het nog nooit vies is geweest. Wat moet ik doen? Moet ik toch plannen om alles te vervangen en het risico lopen nieuwere componenten te vervangen? Bedankt iedereen, dit forum ziet er geweldig uit. Ik zat eerder op e46fanatics.com (2001 330Ci), dit forum ziet eruit alsof het net zo'n grote hulp zal zijn.
Let op wat Bluebee en cn90 zeggen. Ze spreken de waarheid. :thumbup:

#24 ·
Heeft hier iemand het thermostaat met aluminium behuizing draaien? Kan iemand het aanbevelen? Ze zijn niet goedkoop, maar als mijn volgende stuk gaat, zal ik het misschien overwegen. De originele vervangen bij 80.000 en nu bijna 160.000 mijl.

#25 ·
Als ik een zes had, zou ik de aluminium behuizing laten draaien. De enige klachten die ik er hierover heb gezien, betreffen slordig gieten - niets dat niet werd aangepakt door de You Tube-videodiscussie waar je in een andere thread op reageerde.

#26 ·
Wauw. Feedback van de man zelf! Veel dank Bob :thumbup:! p.s. De enige die ik ken is de Zionsville. Zijn er andere versies van de alum-behuizing?

#27 ·
Wauw. Feedback van de man zelf! Veel dank Bob :thumbup:!

p.s. De enige die ik ken is de Zionsville. Zijn er andere versies van de alum-behuizing?
De man? Hahaa, even voor de duidelijkheid, Mack, ik ben niet de man in de video. Ik vond het op You Tube, vond het geweldig en heb het hier gepost.

#28 ·
Mijn koelsysteem is door de eerste eigenaar vervangen, slechts een paar jaar nadat het gloednieuw was... in 05... ik heb de tank dit weekend in mijn handen... maar ik zal de radiator ook de komende maanden doen..

#29 ·
Dus wat is het doel van die plastic pin in de radiatorvinnen????

Een paar dagen geleden schrok ik ervan dat er wat vreemd plastic vastzat in de vinnen. Tot mijn afschuw kwam het er niet uit, dus ik haalde het eraf (een klein stukje van het plastic uiteinde zat er nog in) en het stressde me enorm, want ik heb een hoop uitgegeven om mijn ophanging te vernieuwen en kan geen duizend euro meer uitgeven om alle koelvloeistofcomponenten opnieuw te doen....

Dit stukje maakt me bang, gezien de "fragiliteit" van de oem-radiator....

#30 ·
Dus wat is het doel van die plastic pin in de radiatorvinnen?
Weet ik niet. Er 'was' een draad specifiek over die pin ergens. Iemand kwam met de suggestie dat het een soort fabrieksinventariscode is.

Het zit niet op de vervangende radiatoren; dus voor ons dient het alleen als herinnering aan een originele radiator (iets heel gevaarlijks op dit moment in de E39-bouwcyclus).

Dit stuk maakt me bang gezien de "fragiliteit" van de oem radiator....
Waarom? Het is niet functioneel.

In feite is het aluminium deel van de toegegeven fragiele Behr/Nissens radiator eigenlijk vrij robuust. Zie details hier:
- Behr radiator en Behr/Heat expansietank autopsie (1) (2)

Image

#31 ·
Hier is nog een datumstempel-aanwijzing van deze thread vandaag:
- E39 (1997 - 2003) > Originele BMW Expansietank

Merk op dat de BMW expansietank van z168 de datumcode heeft en de aftermarket-tank niet. De datumcode is de ronde cirkel met de '10' erin - '2010'. De stippen rond de rand van de cirkel vertegenwoordigen maanden - 8 stippen = augustus. De machinebediener voegt een ponsmarkering toe in de mal aan het begin van elke nieuwe maand. Deze tank is dus geproduceerd in augustus 2010. De tank van gibo58 is geproduceerd in november 2009. Dit maakt traceerbaarheid van defecte onderdelen mogelijk.
Image

Attachments