BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

Hoe de M54 VANOS-zuigers bewegen en een stabiele positie behouden

25K views 8 replies 3 participants last post by  Benjc007  
#1 · (Edited)
Eerst een paar aannames:
  • De oliedruk naar de VANOS is constant bij een bepaald motortoerental.
  • De oliedruk neemt toe met toenemend motortoerental.
  • De twee zijden van de VANOS-zuigers hebben verschillende oppervlakken.
    Oppervlakte, "grote" kant = pi*(radius, "grote" kant)^2 --> dit is een schijf.
    Oppervlakte, "kleine" kant = pi*(radius, "grote" kant)^2 - pi*(radius, "smal deel")^2 --> dit is een "donut", of een schijf met een gat erin. Olie lekt niet "achteruit" langs het "smalle deel" in de bovenkant van de cilinderkop vanwege een tweede set afdichtingen.
  • Het VANOS-magneetventiel heeft twee posities (niet-bekrachtigd/bekrachtigd). Dit komt overeen met twee verschillende klepposities. Voor het inlaatmagneetventiel:
    Olie gaat naar de kleine kant EN het uitlaatmagneetventiel (niet-bekrachtigd) --> vertragen.
    OF
    Olie gaat naar de grote kant EN het uitlaatmagneetventiel (bekrachtigd) --> vervroegen.
  • Voor het uitlaatmagneetventiel:
    Olie gaat naar de grote kant EN de "ontluchting" (niet-bekrachtigd) --> vervroegen
    OF
    Olie gaat naar de kleine kant EN de "ontluchting" (bekrachtigd) --> vertragen
  • Er is een constante kracht op de uitlaatzuiger naar de motor toe van een veer. Als alle andere krachten op de zuiger zouden worden verwijderd, zou de uitlaatnokkenas in de volledig vervroegde positie worden gehouden. Deze kracht neemt toe met grotere verplaatsing (compressie) van de veer.
  • Er is een constante axiale kracht (stuwkracht) op beide zuigers weg van de motor, bij een bepaald toerental. Als alle andere krachten op de zuiger zouden worden verwijderd, zouden beide nokkenassen in de volledig vertraagde positie worden gehouden. Deze kracht neemt toe met het motortoerental.

De standaard- of "failsafe"-positie, met de magneetventielen niet-bekrachtigd, wordt veroorzaakt door oliedruk die wordt toegevoerd aan de kleine kant van de inlaatzuiger (vertraging) en de grote kant van de uitlaatzuiger (vervroeging). Dit wordt in geel weergegeven in de MS43 PDF.

Met de magneetventielen constant bekrachtigd, wordt "volledige vervroeging van inlaat/vertraging van uitlaat (Full A/R)" veroorzaakt door oliedruk die wordt toegevoerd aan de grote kant van de inlaatzuiger (vervroeging) en de kleine kant van de uitlaatzuiger (vertraging). Dit wordt in rood weergegeven in de MS43 PDF.

Maar die hele rood/gele diagram is verkeerd gelabeld; als je de labels aan de linkerkant als volledig correct beschouwt, doet de VANOS niets.

Of er nu wordt overgeschakeld van de standaardpositie of de optimale positie bij een bepaald toerental als gevolg van veranderende omstandigheden/toerental, de basisacties van de magneetventielen zijn hetzelfde. De vervroeging van de inlaatnokkenas gebeurt via bekrachtiging van het inlaatmagneetventiel, waardoor oliedruk naar de grote kant van de inlaatzuiger wordt omgeleid en de zuiger naar de motor wordt bewogen. Vertraging wordt bereikt door het niet-bekrachtigen van het inlaatmagneetventiel, waardoor oliedruk naar de kleine kant van de inlaatzuiger wordt omgeleid en de zuiger weg van de motor wordt bewogen.

De uitlaatzuiger beweegt op precies de tegenovergestelde manier: bekrachtiging van het uitlaatmagneetventiel leidt oliedruk naar de kleine kant, waardoor de uitlaatnokkentiming wordt vertraagd. Het niet-bekrachtigen van het uitlaatmagneetventiel leidt oliedruk naar de grote kant, waardoor de uitlaatnokkentiming wordt vervroegd.

Het lastige is dan hoe de zuigers in posities worden gehouden die niet overeenkomen met de twee uitersten (standaard/failsafe of Full A/R).

Voor de inlaatzuiger is het eenvoudiger: F "grote kant" = F "kleine kant" + F "axiaal", krachten heffen elkaar op, dus er is geen beweging.

Dit wordt gehandhaafd door het magneetventiel te moduleren (het magneetventiel heel snel aan en uit te schakelen). Het kan (blijkbaar) een frequentiebereik van ca. 100 tot 220 Hz bestrijken. Ik vermoed dat dit komt door de verandering in oliedruk (lees: verandering in kracht op elke kant van de zuiger door de oliedruk), en ook de verandering in axiale kracht op de zuiger als gevolg van veranderingen in het motortoerental.

Eerder, toen de oliedruk alleen naar de grote kant werd omgeleid, was er geen F "kleine kant" (geen oliedruk naar die kant). De zuiger beweegt naar de motor toe omdat F "grote kant" > F "axiaal". Omgekeerd beweegt de zuiger weg van de motor wanneer de oliedruk alleen naar de kleine kant werd omgeleid, omdat er geen F "grote kant"-druk was - dat wil zeggen, F "kleine kant" + F "axiaal" > 0.

Als de ingangsdruk constant is bij een bepaald toerental, ondervindt de kant met het grotere oppervlak de grotere kracht. Daarom is F "grote kant" altijd groter dan F "kleine kant", wanneer dezelfde oliedruk op elke kant wordt uitgeoefend.
Druk = Kracht / Oppervlakte, dus Kracht = Druk * Oppervlakte. Dit wordt het best geĂŻllustreerd in Bluebee's post met een vereenvoudigde hydraulische lift. Dit maakt een eenvoudig "aan-uit-aan-uit-aan-uit" schakelpatroon voor het inlaatmagneetventiel mogelijk om de zuigerpositie te behouden. De kleine kant wordt altijd "geholpen" door de axiale kracht bij een bepaald toerental.

Voor de uitlaatzuiger wordt het ingewikkelder door de veer. Het signaal om de uitlaatnokkenaspositie te behouden, kan meer lijken op "aan-aan-uit-aan-aan-uit" enz. Of misschien zijn er zo weinig toerentallen waarbij de uitlaatnokkenas iets anders hoeft te zijn dan volledig vervroegd, en zijn ze ook erg tijdelijk, dat deze altijd terugkeert naar zijn standaard volledig vervroegde positie. Ik heb geen idee.

Ik geef toe dat dit zeer vereenvoudigd is en zelfs de totale som van de krachten op de zuigers niet in overweging neemt (zoals de teflonring die over de wanden van de VANOS-cilinder glijdt, hoewel de wrijvingscoëfficiënt van teflon opmerkelijk klein is).

EDIT: Ik heb twee afbeeldingen opgenomen die laten zien wat ik bedoel met de verschillen in oppervlakte tussen de twee zijden van de zuiger. Gelieve hun ruwheid te verontschuldigen. Het zwarte deel is het oppervlak.

Attachments

#3 · (Edited)
Ik ben dol op die E46-thread en heb de foto's een paar keer gebruikt, omdat ze zo mooi zijn.
Hier is een reeks foto's van de solenoĂŻde en de 3-standen hydraulische klep aan het uiteinde van de solenoĂŻde.
Image

We hebben waarschijnlijk geen twee pinpoint threads nodig over hoe de vanos-zuigers bewegen en de positie vasthouden, en dan terugkeren naar de standaardpositie, dus laten we consolideren in deze thread van TheHockeyTowner:

Ik zal de spullen uit de andere thread overbrengen, wat in wezen hetzelfde is:
- Pinpoint vraag: Wat beweegt, houdt en brengt de VANOS-zuigers precies op hun plaats terug?

Attachments

#4 · (Edited)
Om de informatie in één canonieke thread samen te vatten, hier de input van RDL.
Merk op dat RDL wat BMW "drie-weg solenoĂŻden" noemt, verduidelijkt als een twee-weg solenoĂŻde met een 3-weg hydraulische klep.

Hier is een foto van die 3-weg hydraulische klep, uit deze video:
http://www.euroautotraining.com/how-exactly-does-vanos-work
Image

De nokkenassen verzetten zich tegen het draaien omdat de nokken tegen de nokvolgers duwen. Deze weerstand (koppel) die inwerkt op de draaiing in de spiraalvormige VANOS-verstellers, zal op de VANOS-zuigers duwen en ze bewegen zodat de nokkenassen naar de standaardposities bewegen, tenzij de kracht van de VANOS-zuigers (en de veer in de uitlaat-VANOS) die beweging tegenwerkt. Wanneer de motor vertraagt nadat hij is uitgeschakeld, of bij het starten maar nog niet draait, is er geen oliedruk beschikbaar om op de VANOS-zuigers te duwen, dus bewegen de nokkenassen naar de standaardpositie.

De 3 posities zitten niet in de solenoĂŻde, maar in de klepschuif waarop de solenoĂŻde duwt. Een klepschuif van dit type heeft 3 posities:
1) schuif "links" stuurt olie naar één kant van de VANOS-zuiger en duwt deze, laten we zeggen "in"
2) schuif "rechts" stuurt olie naar de andere kant van de zuiger en duwt deze, laten we zeggen "uit"
3) schuif in de middelste positie, beide poorten naar de zuiger zijn geblokkeerd en de zuiger wordt onbeweeglijk gehouden.
Het solenoĂŻde-schuifsysteem gedraagt zich dus als volgt:
1) solenoïde permanent bekrachtigd: duwt de klepschuif volledig in één richting en duwt de VANOS-zuiger één kant op. laten we dat "aan" noemen
2) de solenoĂŻde wordt uitgeschakeld: de veer in de klepschuif duwt de schuif de andere kant op en de VANOS-zuiger wordt de andere kant op geduwd, laten we dat "uit" noemen
3) de solenoĂŻde wordt bekrachtigd/uitgeschakeld met 100-220 Hz. De veer beweegt de schuif in de "uit"-richting, maar een korte tik van de solenoĂŻde duwt hem terug in de "aan"-richting. De schuif wordt "getrild" in de middelste positie en de VANOS-zuiger wordt vergrendeld gehouden in welke voor-/vertraging dan ook op dat moment. Deze 3e positie wordt dynamisch geregeld. Als de CPS rapporteert dat de voor-/vertraging afwijkt van het doel, past de DME de frequentie aan zodat de schuif iets de ene of de andere kant opschuift om de nok terug te bewegen naar de beoogde voor-/vertraging. Eenmaal op het doel, wordt de frequentie opnieuw aangepast om de klepschuif in de middelste positie te houden. Tot de volgende afwijking van het doel ...

Trouwens, in een van de eerdere berichten werd een hoge druk in de VANOS van misschien 1.000 psi genoemd. Dit kan niet: er is geen zeer hoge drukpomp en de VANOS-olieleiding zou niet in staat zijn om 1.000 psi te overleven. De druk die in de technische documenten wordt genoemd, is simpelweg de oliedruk van de motor, die is geregeld op maximaal ~60 psi. Als men de diameter van de VANOS-zuiger op 2,5 inch schat, is de kracht die beschikbaar is om de spiraalvormige verstellers te bewegen 300 lb. Wat meer dan genoeg zou zijn om de spiraalvormige verstellers naar behoefte in/uit te duwen. En als de motor stationair draait, met lage oliedruk en zeer weinig afstelkracht beschikbaar, willen de nokkenassen toch al in hun standaardposities staan.
EDIT: oeps, ik had moeten zeggen starten, niet "stationair"

Ook denk ik dat Fudman de spijker op de kop sloeg toen hij beschreef dat veel bedrijfsomstandigheden van de motor interageren om precies te bepalen hoeveel voor-/vertraging optimaal is voor elke nok. Er zal geen enkele curve zijn. Eerder een complexe multidimensionale kaart.
Image

Attachments

#5 · (Edited)
Hier is een uitleg, met diagrammen, van TheHockeyTowner, in de andere thread, hierheen gebracht om het antwoord op de vraag te consolideren:
1. Hoe bewegen de zuigers?
2. Hoe blijven ze op hun plaats?
3. Hoe keren ze terug naar de standaardposities?
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=835337

Bekijk ook mijn opnieuw gelabelde diagrammen hieronder. 3-wegklep zeker, maar één doorgang is "altijd aan" (in het geval van de inlaatklep, die de toevoer is voor de uitlaatklep).

Ik stel me voor dat de afdichting voor de twee "ontluchtings"-doorgangen opzettelijk "lek" is, om ervoor te zorgen dat een deel van de olie terugkeert naar het carter en niet permanent "gevangen" raakt in de VANOS zelf.

Maar het onderhouden van de VANOS resulteert in een beetje olie die lekt van de uitlaatzijde. Raad eens.
Image

'Bee, stel je voor dat jij en ik aan weerszijden staan van een deur die half open staat (dat wil zeggen, hij kan beide kanten op zwaaien). Als ik met mijn hand met een constante kracht F1 tegen de deur duw en jij niets doet, zal de deur naar jou toe bewegen. Als jij met je hand met een constante kracht F2 tegen de deur duwt en ik niets doe, zal de deur naar mij toe bewegen. Als we allebei met constante krachten tegen de deur duwen en de kracht van mijn duw gelijk is aan de kracht van jouw duw (F1 = F2), dan zal de deur niet bewegen.

Behalve dat de VANOS-magneetventielen NIET KUNNEN gelijke oliedruk (lees: kracht) op beide zijden van de zuiger uitoefenen, precies tegelijkertijd. Maar ze KUNNEN de druk tussen de twee zijden van de zuiger moduleren, zodat de krachten effectief gelijk en effectief tegelijkertijd zijn.

Stel je nu voor dat ieder van ons even een kracht op de deur uitoefent: jij, dan ik, dan jij, dan ik. Afgezien van mechanische blokkades (de hand van de andere persoon in de weg van het zwaaien van de deur), zal de deur heen en weer zwaaien. Maar naarmate we de frequentie van onze "duwen" verhogen (dat wil zeggen, we verminderen de tijd tussen de duwen), en onze duwen zelf niet erg lang duren, zullen we uiteindelijk een frequentie bereiken die de deur op zijn plaats houdt. Er is niet genoeg tijd tussen de duwen om de deur uit zijn vorige positie te laten bewegen.

Dat is hoe de solenoĂŻde en de klep werken, om de zuiger in een bepaalde positie te houden!

Zoals besproken in mijn andere thread, zijn de individuele krachten allemaal verschillend en veranderen ze constant met het motortoerental, de zuigerpositie, enz. (F groot, F klein, F axiaal, F wrijving [alleen in die thread vermeld], F veer). Maar de SOM van de krachten, op een zuiger die niet beweegt, is gelijk. Anders zou de zuiger bewegen, in de richting van de ongebalanceerde kracht :)
Image

Attachments

#7 ·
Ik probeer de verschillende beschrijvingen samen te vatten van hoe de zuigers worden bewogen, op hun plaats worden gehouden en terugkeren naar de standaardposities.

Attachments

#9 ·
Vanos vertande zuigerbekers

Weet iemand of heeft iemand de afstand van de vertande bekers (11 36 1 715 027) gemeten?
Ik ben op zoek naar de standaard afstand in MM of inch van het montagevlak van de vanos (waar de timing-armatuur de cilinderkop raakt) tot elk bevestigingsvlak (met schroefdraad) van de 11 36 1 715 027 vertande bekers?

Bedankt
Ben