BimmerFest BMW Forum banner
1 - 20 of 35 Posts

ninja_zx11

· Registered
743 Posts
Discussion starter · #1 · (Edited)
(Opgelost) Is het mogelijk dat de HPFP diesel in de olie lekt op een M57?

Hallo vrienden, ik vraag me af of iemand weet of het mogelijk is dat de HPFP diesel in de olie lekt via de as, zonder dat er codes worden gezet voor lage rail pressure? Mijn 2009 X5D heeft een probleem met olieverdunding. De dealer heeft ongeveer 600 ml afgetapt na 4000 km (2500 mijl) rijden. De soepele looptest toonde aan dat alle injectoren goede waarden vertoonden. Geen startproblemen en stationair draaien is soepel en de brandstofbesparing is goed:dunno:.

UPDATE: De dealer heeft een PUMA-zaak geopend en vervolgens adviseerde BMW de technici om de hogedruk-diesel pomp te vervangen. Dus de dealer heeft een nieuwe pomp geplaatst en zal opnieuw controleren. De technicus zei dat er brandstof in het distributiekettinggebied lekte via de as en in de olie. Zal het niveau controleren.

Update:
Na 7600 km te hebben gereden met de nieuwe HPF-pomp, kan ik bevestigen dat het de hogedrukpomp was die diesel in de olie lekte. Ik heb vandaag mijn oliepeil gecontroleerd via de peilstok en voor het eerst ging het niet omhoog, maar daalde het zelfs iets (zo niet hetzelfde) dan wat ik 7600 km geleden had geregistreerd. Voordat de HPFP werd vervangen, steeg het behoorlijk na 7 ~ 8k km rijden.

Hallo vrienden, ik vraag me af of iemand weet of het mogelijk is dat de HPFP diesel in de olie lekt via de as, zonder codes voor lage rail pressure in te stellen? Mijn oliepeil van de X5D uit 2009 heeft een probleem met olieverdunding. De dealer haalde ongeveer 600 ml eruit na 4000 km (2500 mijl) te hebben gereden. De soepele looptest toonde aan dat alle injectoren goede waarden lieten zien. Geen startproblemen en stationair draaien is soepel en een goed brandstofverbruik:dunno:.
Olieverdunning met bio-diesel wordt op geen enkele manier veroorzaakt door de HPFP. Het wordt volledig gesmeerd door de diesel die het pompt en staat op geen enkele manier in verbinding met het smeeroliesysteem.

Als je verdunningsproblemen hebt (en hoe weet je dat - heb je Blackstone of andere laboratoria de olie laten testen?), komt dat door te veel na-injectie voor regeneratie van het Diesel Particulate Filter (DPF). Of te veel regeneratiecycli door een defecte DPF die te gemakkelijk verstopt raakt. De tijd tot de volgende regeneratiecyclus staat in de DDE (ECU); laat de dealer er een starten en kijk dan wat de parameters voor de volgende zijn - je zou een slechte druksensor in de turbo/dpf-assemblages kunnen hebben.

Olieverdunning is geen probleem geweest voor de M57 in alle threads die olieanalyse plaatsen; in feite is de verdunning vrij laag geweest in de 1% of minder range.

Discussion starter · #5 · (Edited)
Olieverdunning met bio-diesel wordt op geen enkele manier veroorzaakt door de HPFP. Het wordt volledig gesmeerd door de diesel die het pompt en staat op geen enkele manier in verbinding met het smeeroliesysteem.

Als u verdunningsproblemen heeft (en hoe weet u dat - heeft u Blackstone of andere laboratoria de olie laten testen?), komt dit door te veel nabehandeling voor regeneratie van het Diesel Particulate Filter (DPF). Of te veel regeneratiecycli als gevolg van een defecte DPF die te gemakkelijk verstopt raakt. De tijd tot de volgende regeneratiecyclus staat in de DDE (ECU); laat de dealer er een initiëren en kijk dan wat de parameters voor de volgende zijn - u zou een slechte druksensor in de turbo/dpf-assemblages kunnen hebben.

Olieverdunning is geen probleem geweest voor de M57 in alle threads die olieanalyse plaatsen; in feite was de verdunning vrij laag in de range van 1% of minder.
Ja, ik heb een paar duizend kilometer geleden een laboratoriumtest gedaan en die kwam uit op 6,3% verdunning. De laatste keer dat ik met dit probleem naar de dealer ging, heeft de dealer de olie ververst en de dop verzegeld voor monitoring en daarna, na ongeveer 4000 km (2500 mijl) gereden te hebben, controleerde ik mijn niveau fysiek en op iDrive. Beide waren hoog en toen verwijderde de dealer ongeveer 650 ml olie.
Tijdens het rijden in de stad regenereert mijn DPF na ongeveer 270 km (170 mijl) en op de snelweg was de laatste keer dat ik een paar weken geleden controleerde meer dan 500 km (~300 mijl).

Het gaat terug naar de dealer voor diagnose. Zelfs heb ik een soepele loopcontrole op injectoren uitgevoerd met rheingold en het was prima. Alle injectoren zaten binnen -.5~.5 bereik (acceptabel bereik is denk ik tot 4 of 5.

De enige manier waarop ik kan zien dat de HPFP er iets mee te maken heeft, is als de HPFP-asafdichtingen defect raken en diesel naar de aandrijfkettingzijde lekt. De HPFP kan intern lekken en een van de uitgangen voor zo'n lek zou in het distributiekettingdeksel zijn, dat dan in de olie terecht zou komen.

Discussion starter · #7 ·
De enige manier waarop ik kan zien dat de HPFP er iets mee te maken heeft, is als de HPFP-asafdichtingen defect raken en diesel doorlekt naar de aandrijfkettingzijde. De HPFP kan intern lekken en een van de uitlaten voor zo'n lek zou in het distributiekettingdeksel zijn, dat dan in de olie terecht zou komen.
Ja, dat is wat ik vermoed. Hier is een doorsnede van de HPFP die ik op internet heb gevonden. Zoals je kunt zien, wordt de as omgeven door lagedrukdiesel en ik denk dat dat is wat hem smeert.

Attachments

Discussion starter · #8 · (Edited)
Na wat meer onderzoek en lezen, ontdekte ik dat op Bosch HPFP, ook bekend als CP3, een ontluchtingsgat aan de voorkant zit om het af te voeren en te voorkomen dat langzaam lekkende brandstof in de olie komt. De pomp heeft 2 afdichtingen, 1 aan de buitenkant die voorkomt dat olie binnendringt en een binnenafdichting die voorkomt dat diesel ontsnapt. En er is een lege ruimte tussen deze 2 afdichtingen en er zit een gat in die lege ruimte. Dus als de dieselafdichting faalt en diesel ontsnapt, dan zou het uit dat gat moeten druppelen en als de buitenste olieafdichting faalt, dan zou er olie uit het gat moeten druppelen. Verdunning van de pomp is dus alleen mogelijk als er een onmiddellijke en catastrofale storing is van de afdichting, waardoor het ontluchtingsgat onvoldoende is om de brandstof uit het asgebied af te voeren, of tenzij het afvoergat verstopt raakt.
EDIT en OPMERKING: Ik ontdekte dat de BMW-versie van CP3 geen ontluchtingsgat heeft. De eerste 2 foto's van CP3 zijn van een Cummins dieselmotor en de 3e van BMW

Attachments

Discussion starter · #9 ·
UPDATE: De dealer opende de PUMA-zaak en daarna stelde BMW voor dat technici de hogedruk-dieselpomp zouden vervangen. Dus plaatste de dealer een nieuwe pomp en zal deze opnieuw controleren. De technicus zei dat er brandstof via de as in het distributiekettinggebied en in de olie lekte. Het niveau zal worden gecontroleerd.

De enige manier waarop ik kan zien dat de HPFP er iets mee te maken heeft, is als de HPFP-asafdichtingen defect raken en diesel naar de aandrijfkettingzijde lekt. De HPFP kan intern lekken en een van de uitlaten voor zo'n lek zou in het distributiekettingdeksel zijn, dat dan in de olie terecht zou komen.
Ik denk dat ik precies dit probleem heb. Ik geloof dat (op mijn 2012 X5d) de HPFP-afdichtingen defect raken en de diesel naar de aandrijfkettingzijde lekt en vervolgens naar het distributiekettingdeksel en uiteindelijk naar de olie.

Vraag -> Als dit gebeurt, zou het dan blijven optreden als de X5 gewoon geparkeerd staat en stationair draait, of moet de X5 rijden?

Bedankt, gck

Discussion starter · #12 ·
Ik denk dat ik precies dit probleem heb. Ik geloof dat (op mijn 2012 X5d) de HPFP-afdichtingen defect raken en de diesel doorlekt naar de aandrijfkettingzijde en vervolgens naar de distributiekettingdeksel en uiteindelijk naar de olie.

Vraag -> Als dit gebeurt, zou het dan blijven optreden als de X5 gewoon geparkeerd staat en stationair draait, of moet de X5 rijden?

Bedankt, gck
Zolang de motor en de brandstofpomp (opvoerpomp in de tank) draaien, zou er brandstof blijven sijpelen door een slechte asafdichting en uiteindelijk in de olie terechtkomen. Het is een lekkage aan de lagedrukzijde van de HPF-pomp.

Discussion starter · #13 ·
Bedankt voor de update. Houd ons op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Update:
Na 7600 km te hebben gereden met de nieuwe HPF-pomp, kan ik bevestigen dat de hogedrukpomp diesel in de olie lekte. Ik heb vandaag mijn oliepeil gecontroleerd via de peilstok en voor het eerst ging het niet omhoog, maar ging het eigenlijk iets lager (zo niet hetzelfde) dan wat ik 7600 km geleden registreerde. Voordat ik de HPFP verving, steeg het behoorlijk na 7 ~ 8k km rijden.

Discussion starter · #19 ·
Ik heb 2 Blackstone-rapporten die een niet-lineaire brandstofverdunning aangeven, van minst recent tot meest recent: 5% brandstof na 12k 6% brandstof na 10k De auto heeft ongeveer 75k mijl.
Probeer een gaschromatografietest op uw monster te laten uitvoeren, dan krijgt u een beter beeld. Ik denk dat Blackstone alleen een vlamtest uitvoert om verdunning te meten, wat niet 100% nauwkeurig is. Mijn lokale cat/finning-lab voerde een vlamtest uit en deze kwam normaal uit, maar ik was stomverbaasd en niet overtuigd door hun vlamtestresultaten omdat mijn oliepeil duidelijk steeg. Toen stuurde ik het op voor een gaschromatografietest en het monster kwam met 6,3% na slechts 6300 km (~4000 mijl). Heeft u een zichtbare stijging van het oliepeil op uw peilstok geconstateerd na 10k of 12k?

Probeer een gaschromatografietest op uw monster te laten uitvoeren, dan krijgt u een beter beeld. Ik denk dat Blackstone alleen een flashtest uitvoert om verdunning te meten, wat niet 100% nauwkeurig is.

Mijn lokale kat/finning lab heeft een flashtest gedaan en die kwam normaal uit, maar ik was verbijsterd en niet overtuigd door hun flashtestresultaten omdat mijn oliepeil duidelijk steeg. Toen stuurde ik een gaschromatografietest en het monster kwam met 6,3% na slechts 6300 km (~4000 mijl) rijden.
Ik begrijp de waarde van een hertest hier niet. Bovendien is mijn huidige olie vers en heb ik geen ander monster. Uw ervaring is waardevol, maar als Blackstone en mijn peilstok correleren, denk ik dat ik veilig kan aannemen dat er brandstof in mijn olie zit. De olie rook zeker naar brandstof.

Heeft u een zichtbare stijging van het oliepeil op uw peilstok gevonden na 10.000 of 12.000 km?
Ja: de auto klaagde beide keren over te veel olie. Het stopte ermee na elke verversing (d.w.z. het was niet de sensor).

1 - 20 of 35 Posts