BMW Forum - BimmerFest BMW Forums banner

Is dit een goede deal voor een 540i motor?

2.2K views 10 replies 6 participants last post by  franka  
#1 ·
Hallo allemaal. Ik zal proberen het kort te houden. Ik heb een 98' 540i met 250.000 mijl. Deze motor liep goed en sterk, totdat ik een koppakking blies. Of erger nog, een kop kromtrok. Mijn plan was om deze motor te repareren. Maar uit nieuwsgierigheid stopte ik bij een BMW-autosloperij in mijn straat. Ik vroeg naar een complete motor voor mijn 540i. Ze zeiden dat ze er een paar hadden. $1200 voor de motor. En als ik wilde dat ze hem zouden installeren, zou het +$500 voor de arbeid zijn. Ze boden ook 3 maanden garantie op motor en arbeid. Zou dit een betere manier zijn om te gaan? Bedankt bij voorbaat...

#2 ·
Hoeveel mijl hebben de motoren? Klinkt een stuk goedkoper dan het reviseren van de uwe.

Ik zou echter aarzelen om mijn motor door een sloopbedrijf te laten vervangen.

#4 ·
Er zitten ook computeraspecten aan. Hoewel ze het misschien goed doen, staan ​​autokerkhoven er niet om bekend dat ze de HELE waarheid vertellen. OTOH is het gemakkelijker om hen het te laten doen en als ze het goed doen (ik zou er snel een Gt1 inpluggen), is het de moeite waard.

#6 ·
my2275bug,

Overweeg voordat ze de motor installeren om de CCV-klep te laten vervangen, de volgende pakkingen: kleppendeksel, bovenste distributiekettingdeksels (inlaatspruitstuk?); waterpomp, thermostaat, motorsteunen.

Terwijl ze de bovenste distributiekettingkast open hebben, vraag ze om te inspecteren wat ze kunnen zien van de kettinggeleiders.

Kan iemand deze lijst aanvullen?

$500 klinkt als een koopje. Ik zou het niet zelf doen om dat kleine bedrag te besparen.

#7 ·
motor ... CCV ... kleppendeksel, bovenste distributiekettingdeksels (inlaatspruitstuk?); waterpomp, thermostaat, motorsteunen... inspecteer... kettinggeleiders.
Ik zal dit toevoegen aan de tandem jobs thread:
- Typische tandem DIY reparatieklussen gecombineerd terwijl je er toch al bent (1)

Kan iemand dit aan deze lijst toevoegen?
bluebee said:
- Als je de motor vervangt, overweeg dan ook om te vervangen
- Noodzakelijke ophangingscomponenten
- Motor- en transmissiesteunen
- CCV & slangen
- Koelsysteemcomponenten
- Riem aangedreven systeemcomponenten
- Koppeling (indien gerechtvaardigd)
- ?Wat nog meer?
Fudman said:
Als je de CCV vervangt, moet je ook de slangen vervangen. Blaas gewoon de peilstokbuis schoon.
Als je de radiator en waterpomp vervangt, moet je ook het expansievat, de ventilator koppeling, diverse poelies en riemen doen.
Als je de voorwielophanging opnieuw doet, moet je overwegen de schokdempers, draagarmen, stabilisatorstangen en stuurkogels te vervangen.
Als je de motor vervangt, vervang dan je Vanos-afdichtingen.
$500 klinkt als een koopje
In de beginperiode kostte het me $450 om alleen al een batterij te laten vervangen bij Stevenscreek BMW in San Jose!

#9 ·
Klinkt als een goede deal met garantie.

Kilometers zullen een koppakking niet verslijten. Oververhitting is de reden waarom koppakkingen kapot gaan. Dat neemt aan dat de motor de cilinderkop(pen) sinds nieuw nooit heeft gehad.

#10 ·
Oververhitting is de reden waarom koppakkingen kapot gaan
Bedankt voor de verduidelijking, want ik vroeg me af of de koppakking gewoon bij een bepaalde kilometerstand knapt (hij staat op 250.000, dus dat is VEEL!).

Als oververhitting de reden was, dan kunnen deze links de OP helpen:

- Samenvattend advies voor gebruikers die een grote motorschade vermoeden als gevolg van oververhitting (1) & hoe een motor te testen op een kapotte koppakking, gescheurde koppen, een kromgetrokken blok, nokkenasvastlopers, vervuilde lagers, koelvloeistof waterslag of schade aan zuigers, ringen of kleppen (1) (2) & een goed onderzocht, herbruikbaar antwoord voor een bepaalde gebruiker met een kapotte motor (1) & welke vragen te stellen bij vermoeden van ernstige schade door hitte (1) & het lassen van de scheur tussen cilinder #3 en de watermantel aan de uitlaatzijde (1) & welke E39-motorwissels het meest worden aanbevolen (1) (2) (3) & hoe de motor op te tillen en te verwijderen (1) & waar een nieuwe of gereviseerde vervangende short block of long block te verkrijgen is (1) (2) & waarom de E39-motoren in de eerste plaats zo gevoelig zijn voor schade door hitte (1)

#11 ·
Ik heb meer dan 230.000 mijl gereden en ik gebruik syn 20w50 in deze hitte in Dallas en het loopt heel, heel goed.

Ik moest een beetje olie bijvullen tussen de beurten door toen ik 0w30 of 0w40 gebruikte, maar nu niet meer.